پژوهشگر جهاددانشگاهی جزء 5 دانشمند برتر جهان اسلام
کد خبر: 3856251
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

پژوهشگر جهاددانشگاهی جزء 5 دانشمند برتر جهان اسلام

گروه جامعه ــ امروز در مراسم اختتامیه جایزه مصطفی(ص) پنج دانشمند برتر جهان اسلام معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه مصطفی(ص) «Mustafa Prize» امروز، بیستم آبان‌ماه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از مسئولان و دانشمندان کشورمان در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم پروفسور اوگور شاهین، دانشمند اهل ترکیه مقیم کشور آلمان و پروفسور علی خادم حسینی، دانشمند ایرانی مقیم آمریکا به عنوان دانشمندان مسلمان مقیم کشورهای غیراسلامی و پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، پروفسور حسین بهاروند، پژوهشگر پژوهشگاه رویان از ایران و پروفسور محمد عبدالاحد از ایران به عنوان دانشمندان مسلمان مقیم کشورهای اسلامی به‌عنوان برترین دانشمندان جهان اسلام در سال 2019 معرفی شدند.

به گزارش ایکنا؛ پروفسور حسین بهاروند، برنده سومین دوره جایزه جهانی مصطفی(ص) استاد زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان است که بر روی درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی پژوهش می‌کند.

جایزه مصطفی؛ زمینه‌ساز همکاری علمی امت اسلامی

مراسم اعطای جایزه مصطفی با اجرای ارکست ملی آغاز شد و در ادامه مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) طی سخنانی با اشاره به اهمیت اعطای جایزه به دانشمندان در جهان، جایزه مصطفی(ص) را یکی از جوایز موفق جهان برشمرد و گفت: این جایزه تلاش دارد کانونی برای توجه جهانیان به توانمندی‌های علمی جهان اسلام ایجاد کند و زمینه‌های همکاری‌های علمی امت اسلامی را فراهم آورد.

بدون تردید تقدیر از دانشمندان برجسته به تشکیل کانون‌هایی با محوریت آن‌ها منجر خواهد شد لذا معرفی این دانشمندان در سطح بین‌الملل نه تنها توانمندی و عمق دانش موجود در جهان اسلام را به جهانیان معرفی می‌کند بلکه محوری برای تشکیل همکاری‌های علمی حول زمینه‌های دانشی است

خیرین جهان اسلام بانی بنیاد مصطفی(ص)

وی ادامه داد: بدون تردید تقدیر از دانشمندان برجسته به تشکیل کانون‌هایی با محوریت آن‌ها منجر خواهد شد لذا معرفی این دانشمندان در سطح بین‌الملل نه تنها توانمندی و عمق دانش موجود در جهان اسلام را به جهانیان معرفی می‌کند بلکه محوری برای تشکیل همکاری‌های علمی حول زمینه‌های دانشی است.

صفاری‌نیا اضافه کرد: در این راستا بنیاد علم و فناوری مصطفی به همت اصحاب علم و فناوری مأموریت خود را هم‌افزایی و ارتقای ظرفیت نقش آفرینان پیشرفت علم و فناوری و نوآوری در تحقق تمدن نوین اسلامی ترسیم کرده است. بنیاد در رأس فعالیت‌های خود با اعطای جایزه جهانی مصطفی زمینه اعتبار بخشی هر چه بیشتر به فعالیت دانشمندان جهان اسلام را فراهم می‌کند. بنیاد مصطفی(ص) فعالیت‌های خود را از محل وقف و کمک‌های خیرین جهان اسلام تأمین می‌کند.

پژوهشگر جهاددانشگاهی جزء 5 دانشمند برتر جهان اسلام

وی به برگزاری سالیانه نشست‌های استپ، مسابقه دانشمندان جوان KANS ، ایجاد موزه هنر مصطفی، شکل دهی جامعه خادم المصطفی، تأسیس باشگاه مصطفی و ... نیز اشاره کرد و گفت: بنیاد مصطفی(ص) فعالیت‌های خود را با تأسی از سنت حسنه وقف و از محل منابع خیرین جهان اسلام تأمین می‌کند.

فراخوان این جایز به 52 کشور ارسال شد و 202 نهاد بین‌المللی و 512 دانشمند برای معرفی نامزدها مشارکت داشتند که در نتیجه آن هزار و 649 اثر دریافت شد. این آثار با مشارکت 500 داور بین‌المللی و همکاری 200 دانشگاه از 35 کشور مورد ارزیابی قرار گرفت

حسن ظهور دبیر کارگروه جایزه مصطفی نیز طی سخنانی گفت: فراخوان این جایز به 52 کشور ارسال شد و 202 نهاد بین‌المللی و 512 دانشمند برای معرفی نامزدها مشارکت داشتند که در نتیجه آن هزار و 649 اثر دریافت شد. این آثار با مشارکت 500 داور بین‌المللی و همکاری 200 دانشگاه از 35 کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات 199 اثر، در حوزه علم و فناوری زیستی 664 اثر، در حوزه نانو 172 اثر و در حوزه کلیه زمینه‌های علم و فناوری 614 اثر بررسی شد که از میان برگزیدگان گروه‌های تخصصی با در نظر گرفتن مقیم بودن، دانشمندان برتر کشورهای اسلامی انتخاب شدند.

ظهور اعلام کرد: جایزه مصطفی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی مشترکاً به دو دانشمند «اوگور شاهین» دارای تابعیت ترکیه و دکتر علی خادم حسینی دارای تابعیت ایران اعطا می‌شود و در بخش دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی نیز به سه دانشمند دکتر عمران اینان مقیم ترکیه، حسین بهاروند مقیم ایران و محمد عبدالاحد اعطا می‌شود.

در ادامه این مراسم دانشمندان برگزیده طی مراسمی در خور، شایسته و بسیار منظم روی سن رفته و پس از سخنرانی جایزه مصطفی را دریافت کردند.

اوگور شاهین دانشمند اهل ترکیه ساکن آلمان که در زمینه توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس Mrna برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهششان پژوهش کرده است، اعطای جایزه مصطفی را موجب دلگرمی دانشمندان مسلمان دانست و از دریافت این جایزه ابراز خرسندی کرد.

علی خادم حسینی، عضو انجمن شیمی آمریکا و استاد رادیولوژی و مهندسی شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا که اصالتاً ایرانی است و در آمریکا زندگی می‌کند نیز علی‌رغم اینکه نمی‌توانست به خوبی فارسی صحبت کند سخنرانی خود را به زبان فارسی انجام داد و گفت: دوست دارم فارسی صحبت کنم تا بتوانم با مردم ارتباط برقرار کنم.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه تلاش‌های وی در آینده منجر به درمان بیماری‌ها شود خطاب به جوانان گفت: عشق به علم را کسی نمی‌تواند از شما بگیرد اما باید بدانید که بارها باید شکست بخورید تا در نهایت موفق شوید.

پژوهشگر جهاددانشگاهی جزء 5 دانشمند برتر جهان اسلام

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز گفت: کشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت خواهند کرد که از نوآوری‌های نسل جوانشان حمایت کنند و محیط امنی برای بروز این نوآوری‌ها در اختیار ایشان قرار دهند.

برگزار کنندگان مراسم اعطای جایزه مصطفی با توجه به اینکه دو برگزیده جایزه مصطفی از کشور ترکیه هستند «مراد بلد» خواننده‌ای از کشور ترکیه را دعوت کرده بودند که دو قطعه در خصوص حضرت محمد(ص) را اجرا کرد.

در ادامه جایزه مصطفی به پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، پروفسور حسین بهاروند پژوهشگر پژوهشگاه رویان از ایران و پروفسور محمد عبدالاحد از ایران اعطا شد.

اجرای علی زند وکیلی نیز پایان بخش مراسم بود.

انتهای پیام
captcha