وظيفه اديان دور كردن انسان از دوگانه‌نگری است
کد خبر: 3856241
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
ابراهیمی ترکمان:

وظيفه اديان دور كردن انسان از دوگانه‌نگری است

گروه بين الملل ــ رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در يازدهمين گفت‌و‌گوی دينی مركز گفت‌و‌‌گوی اديان و فرهنگ‌های اين سازمان با شورای پاپی گفت‌و‌گوی اديان واتيكان با اشاره به وظيفه اديان برای نجات بشر در جهان امروز اظهار كرد: امروز وظيفه اديان دور كردن انسان از دوگانه‌نگری و بازگشت به اصول متون مقدس است.

وظيفه اديان دور كردن انسان از دوگانه‌نگری استبه گزارش خبرنگار ايكنا؛ ابوذر ابراهيمی تركمان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اين نشست كه امروز 20 آبان ماه در اين سازمان آغاز شد، گفت: هر فضيلتی در عالم نقطه تعادلش فضيلت و نقطه افراطش ممكن است رذيلت باشد و نقطه تعادل فضيلت سبب رشد و كمال انسان می‌شود. برای مثال نقطه تعادل شجاعت باعث كمال اما جنبه افراطی كه به بی‌مهاباگری می‌انجامد قطعا فضيلت نيست، اگر شجاعت به جانب تفريط كشيده شود و نام ترس بگيرد هم قطعا فضيلت نيست.

وي افزود: امروز نقطه تعادل بشريت به هم خورده و دوگانه نگری رواج يافته است و در آن واحد دو نگرش يعني باور به مسائل اخلاقی و زيرپاگذاشتن اخلاق گسترش پيدا كرده است و افراط‌گرایی حاصل دوگانه باوری است.

ابراهيمی تركمان تصريح كرد: انسان دوگانه‌نگر هم می‌تواند در تصور خودش خدا را قبول داشته باشد و هم می‌تواند خدا را از نظر بردارد و اين بزرگ ترين خطر جامعه امروز است.

وی ادامه داد: انسان امروز به سمتی حركت می‌كند كه آگاهانه القای ناآگاهی می‌كند و اين مسئله را در موضوعات مختلف می‌بينيم، مثلا در موضوع محيط زيست انسان به خاطر از دست دادن نياز تعادل به نفع خود عمل كرده و فكر می‌كند طبيعت ارث پدرانش است و خود را محق هر گونه استفاده از آن می‌داند و همين سبب شده بهره برداری درست از طبيعت كه يک فضيلت است به رذيلت آسيب رساندن به طبيعت تبديل شود.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بيان كرد: در گذشته تنها وطن انسان به اسارت گرفته می‌شد، اما امروز انديشه انسان به اسارت گرفته شده و ديگران هر گونه بخواهند می‌توانند از انديشه او به نفع خود استفاده كنند. امروز وظيفه اديان دوركردن انسان از دوگانه نگری و بازگشت به اصول متون مقدس است.

وي تأكيد كرد: انسان امروز كمتر از انسان ديروز سعادتمند است چون جاهليت گذشته به جاهليت مدرن تبديل شده است. ضروری‌ترين نياز بشر امروز آشتی دادن او با خودش است. انسان گوهر وجود خود را گم كرده و اگر اين گوهر را پيدا كند و بداند نقشش در عالم بشر جانشينی خداست خواهد توانست خدمت دين را بپذيرد.

ابراهيمي تركمان گفت: همزيستی مسالمت آميز اديان نيازمند قوای متعادل است، در غير اين صورت امكان وقوع ندارد. بايد بدانيم چگونه می‌توانيم انديشه متعادل ايجاد كنيم. امروز مشكل بشر علم نيست، بلكه علم به علم است يعنی انسان به علمش علم ندارد و اين باعث شده است نتواند به نقطه تعادل حركت برسد.

وی در پايان يادآور شد: دين مانند دارو نيست كه برای درمان مفيد باشد، بلكه غذاست كه برای همه انسان‌ها و زمان‌ها مفيد است و به سمت حقيقت رهنمون می‌كند.

یادآور می‌شود، يازدهمين گفت‌و‌گوي دينی مركز گفتوگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپي گفت‌وگوی اديان واتيكان كه با عنوان «مسلمانان و مسيحيان؛ با هم در خدمت انسانيت» از امروز در اين سازمان آغاز شده است، فردا 21 آبان به كار خود پايان می‌دهد.

گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha