معنای اتحاد تأکید بر مشترکات و اهانت نکردن به مقدسات است
کد خبر: 3856214
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
سخنران حرم بانوی کرامت:

معنای اتحاد تأکید بر مشترکات و اهانت نکردن به مقدسات است

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: اتحاد شیعه و اهل‌ سنت به معنای عقب‌نشینی از اصول و اعتقادات نیست بلکه به معنای تأکید بر مشترکات و اهانت نکردن به مقدسات یکدیگر است؛ هر چند مباحثه و نقد نظریات یکدیگر در کمال احترام و به‌دور از اهانت نیاز است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری شب گذشته، 19 آبان‌ماه بعد از نماز جماعت مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت طی سخنانی، اظهار کرد: نگاه قرآن کریم و روایات حضرات معصومین(ع) به وحدت یک نگاه کاربردی است و موجب می‌شود زندگی انسان الگویی قرآنی و رضایت‌آمیز داشته باشد.
وی افزود: توصیه اول قرآن کریم در این مورد، وحدت جامعه ایمانی است و تأکید شده که مؤمنان با یکدیگر برادر هستند و باید در زندگی به یکدیگر نگاه برادری و حسن ظن داشته و از سوءظن دوری کنند.
سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: در جامعه ایمانی، تجسس، غیبت، تهمت، افترا، سوء‌ظن و غیره ممنوع است و باید مؤمنان در عین وجود اختلاف سلیقه و نظریات متفاوت با یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و جناح‌ها و احزاب مختلف یکدیگر را متهم نکنند.
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: نرم‌خویی و حسن خلق در تحلیل و نقد نظریه‌های مختلف موجب اتحاد، همدلی و قبول کاستی‌ها و ضعف‌ها توسط طرف مقابل می‌شود.
وی افزود: تذکرات سیاسی و اخلاقی باید بدون تحقیر و بی‌آبرو کردن احزاب و جناح‌ها دنبال شود تا بتواند تأثیرگذار باشد.
ماندگاری اظهار کرد: توصیه دوم قرآن کریم، وحدت در جوامع اسلامی و تمسک جستن به ریسمان محکم الهی و دوری از تفرقه در میان جوامع و امت‌های اسلامی است.
مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا یادآور شد: اتحاد نداشتن مسلمانان جهان و وجود تفرقه موجب می‌شود جامعه اسلامی شکل نگیرد و مستکبران با سوء‌استفاده از این تفرقه بتوانند بر مسلمانان جهان حکومت کنند و هر کشور اسلامی را به شیوه‌ای غارت و ساکنانش را به قتل برسانند.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: معنای اتحاد شیعه و اهل‌ سنت به معنای عقب‌نشینی از اصول و اعتقادات نیست بلکه به معنای تأکید بر مشترکات و اهانت نکردن به مقدسات یکدیگر در عین حال مباحثه و نقد نظریات با کمال احترام و به دور از اهانت است.
ماندگاری بیان کرد: اگر شیعه و سنی با یکدیگر اختلاف داشته باشند و به‌صورت مستمر به این اختلافات دامن بزنند دشمن سوء‌استفاده می‌کند هر چند این وحدت منافاتی با برائت ندارد.
وی تأکید کرد: توصیه سوم قرآن کریم، وحدت با موحدان عالم و وحدت در جامعه توحیدی است چراکه دین اسلام دین رحمت، جذب، محبت، تألیف قلوب، معرفت و همدلی است.
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: مناظره و مباحثه با ادیان دیگر در کمال احترام و با استدلال و منطق به دور از تعصب و لجاجت و اهانت، با خوش‌رفتاری و نرم‌خویی از توصیه‌های قرآن کریم است، اما اگر فردی بخواهد در مقابل حرکت امت اسلام همانند غده سرطانی ظاهر شود، با شدت و قوت با او برخورد خواهد شد.
حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha