«ماکت شمع»، سنت 500 ساله جشن میلاد نبوی در مراکش
کد خبر: 3856206
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

«ماکت شمع»، سنت 500 ساله جشن میلاد نبوی در مراکش

گروه بین‌الملل ــ ساکنان شهر «سلا» مراکش با راه‌‌اندازی هیئتی با عنوان «حاملان ماکت‌های شمع»، جشن سنتی 500 ساله میلاد پیامبر اکرم(ص) را گرامی داشتند.

«مجسمه شمع»، سنت 500 ساله جشن میلاد نبوی در مراکش

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری الجزیره، این ماکت‌های شمع در زبان محلی «دور الشمع» نامیده می‌شود و در این مراسم علاوه بر هیئت شهر سلا، هیئت‌هایی از شهرهای مختلف مراکش نیز حضور پیدا کردند.

عبدالمجید حسونی، از مسئولان برگزاری این مراسم، گفت: مراکش در جشن گرفتن میلاد پیامبر اکرم(ص) در سطح جهان اسلام روش منحصر به فردی دارد و مراسم «دور الشمع»، شهر سلا را از سایر شهرهای مراکش متمایز کرده است.

در این مراسم که با اجرای آوازهای گروه «عیساوه» (گروه موسیقی فولکلوری) همراه بود، یک کودک 7 ساله با پوشیدن لباس سنتی توجه همه را به خود جلب کرده بود و خبرنگاران برای عکس گرفتن از او، دورش جمع شده بودند و همه حاضران در میدان «الشهداء» شهر «سلا» او را تشویق می‌کردند.

«دور الشمع»، یک نمایش زیباست که در آن گروه‌های سنتی از شهرهای مختلف مراکش شرکت می‌کنند و ماکت‌های شمع را که با تزئینات و نقش‌های اسلامی زینت داده شده به همراه کجاوه‌های گلدوزی شده حمل می‌کنند. کجاوه‌ها هر یک از 15 تا 50 کیلوگرم وزن دارند و بر روی شانه‌ها حمل و در خیابان‌های شهر گردانده می‌شوند.

جشن «دور الشموع» بعد از نماز عصر و با تجمع در بازار بزرگ شهر سلا آغاز می‌شود و در مقدمه جمعیت، بزرگ سادات طایفه حسنیون و بعد از آن‌ها حاملان ماکت‌های شمع‌ همراه با گروه‌های موسیقی حرکت می‌کنند و در خیابان‌های اصلی می‌گردند.

جشن میلاد پیامبر اسلام در مراکش

این مراسم نشان می‌دهد که روش سادات حسنیون در جشن میلاد پیامبر(ص) مبتنی بر تعلیم و تربیت معنوی است. حَسَنی یا حسنیون، عنوان کلی سادات علوی از نوادگانِ امام حسن(ع) در کشور مراکش است. حسنیون در اواخر سده هفتم قمری وارد این سرزمین شدند. خاندان حسنی به سبب به وجود آوردن دو سلسله بزرگ شرفا در تاریخ مغرب و صحرای غربی شناخته شده‌ هستند.

سنت «دور الشموع» از سنت‌هایی است که از زمان حکومت «سلطان احمد المنصور الذهبی» از سال 986 قمری(1578 میلادی) و به مناسبت میلادی نبوی در مراکش رایج شد و این سنت هنوز گرامی داشته می‌شود.
انتهای پیام
captcha