مسئولان دانشگاه‌ها نخبگان قرآنی را شناسایی و حمایت کنند
کد خبر: 3855919
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
سیدمحمد طباطبایی‌مقدم:

مسئولان دانشگاه‌ها نخبگان قرآنی را شناسایی و حمایت کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رتبه دوم رشته قرائت تحقیق جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از مسئولان دانشگاه‌های مختلف کشور خواست تا نخبگان قرآنی را در دانشگاه خود شناسایی و از آنان حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدمحمد طباطبایی‌مقدم، اهل مشهد مقدس و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد است و چندی پیش موفق شد که رتبه دوم بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت را در رشته قرائت تحقیق (بخش دانشجویان) از آن خود کند.

طباطبایی‌مقدم در خانواده‌ای قرآنی رشد یافته است، به طوری که پدر، مادر و برادر بزرگتر وی نیز به امر قرآن کریم مشغول هستند و تلاوت می‌کنند. وی از دوره کودکی با قرآن آشنا شد و تا 12 سالگی نیز نزد برادر بزرگتر خود به فراگیری قرآن پرداخت.

این دانشجوی رشته پزشکی حدوداً از 13 سالگی از دانش قرآنی سیدمجتبی سادات فاطمی، از پیشکسوتان قرآنی شهر مشهد مقدس، بهره برد و سپس، با به پایان رساندن دوره تحصیل خود وارد دانشگاه شد. البته با ورود او به دانشگاه و پذیرفته شدن در رشته پزشکی دانشگاه گناباد، به دلیل مسافت زیاد بین مشهد و گناباد و اشتغال به تحصیل، حضور در جلسات آموزش قرآن استاد برای وی مقدور نبود.

دوری از فضای جلسات قرآنی نتوانست که طباطبایی‌مقدم را از فعالیت‌های قرآنی خود دور کند؛ چراکه وی در فضای دانشگاه نیز به فعالیت قرآنی پرداخت و با توجه به اینکه مسئولان وزارت بهداشت توجه ویژه‌ای به امور قرآنی دارند، تلاش این دانشجوی پزشکی در راه قرآن ادامه یافت.

طباطبایی‌مقدم پیش از این نیز توانست بود رتبه دوم رشته قرائت تحقیق بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از آن خود کند که این رتبه در سال جاری نیز برای او تکرار شد. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این دانشجوی قرآنی رشته پزشکی را می‌خوانید.

ایکنا ــ شرایط فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه شما چگونه است؟ اساتید و دانشجویان به ویژه قشر پزشکی و کادر درمان تا چه میزان با قرآن انس دارند؟ مسئولان دانشگاه چقدر به دنبال شناسایی نخبگان قرآنی هستند و از آنان حمایت می‌کنند؟

دانشگاه گناباد در استان خراسان از آنجاکه نسبت به دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از فضای کوچکتر و کمتری برخوردار است، ولی با توجه به همان حجم دانشجویان اندک و فضای دانشگاه، دانشجویان اساتید و کارکنان دانشگاه حضور قرآنی فعالی دارند و حتی اغلب ایشان نیز در مسابقات قرآنی و رشته‌های مختلف مسابقات شرکت می‌کنند.

خوشبختانه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در بخش قرآن و عترت و هم در بخش فرهنگی خیلی پیگیر دانشجویان نخبه و فعال هستند و پس از شناسایی این افراد نیز فضایی را برای فعالیت در رشته مورد نظر در اختیار آنان می‌دهند. همان طور که بنده و دیگر دانشجویانی که به ویژه در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند متوجه شدیم، این مسئله واقعاً برای مسئولان دانشگاه مهم است؛ چراکه به دنبال دانشجویان فعال در رشته‌های مختلف قرآنی و فرهنگی هستند و از وجود ایشان نیز در برهه‌های مختلف استفاده می‌کنند. از مسئولان سایر دانشگاه‌های کشور نیز تقاضا دارم که با شناسایی نخبگان قرآنی زمینه پیشرفت و اهتمام ایشان به قرآن را در فضای دانشگاهی فراهم کنند.

همچنین، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز در ارتباط هستند و با ارتباط مستمری که با مرکز دارند، دانشجویان و اساتید و کارکنان خود را که به ویژه در زمینه قرآنی فعالیت دارند، برای حضور در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آماده کنند و حمایت لازم از ایشان را دارند.

ایکنا ــ بهترین مکان در دانشگاه برای پیگیری فعالیت‌های قرانی دانشگاه‌ها کجاست؟ آیا اصلاً باید مکان و نهادی را به این امر اختصاص داد یا اینکه باید به حرکات خودجوش دانشجویی دل بست؟

کانون قرآن و عترتی که در بخش امور فرهنگی دانشگاه وجود دارد، مرکز انجام فعالیت‌های قرآنی است که این کانون در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور وجود دارد و دانشجویان و علاقه‌مندانی که در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت دارند، می‌توانند به این کانون‌ها مراجعه کرده و با جدیت و اهتمام بیشتری به برنامه‌های قرآنی خود بپردازند.

اساساً پایه کار قرآنی و فرهنگی در دانشگاه‌ها دانشجویان هستند که مسئولان دانشگاه نیز از ایشان حمایت می‌کنند. در این راستا اگر محل و مکانی وجود داشته باشد تا دانشجویان قرآنی برای فعالیت خود به آن مراجعه کنند، خیلی بهتر است، اما حتی اگر مرکز خاصی نیز در این باره وجود نداشته باشد، دانشجویان می‌توانند اهتمام کنند و با تلاش مضاعف به امور قرآنی و پیگیری فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه بپردازند.

ایکنا ــ آیا اکنون دانش قرآنی را در سطح مطلوبی دارید حاضرید با گذراندن دوره‌های تربیت مربی در جمع دوستان و دانشگاهیان به عنوان معلم قرآن شناخته شوید؟

از این قضیه بسیار خوشحال می‌شوم و حتی در این زمینه به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز پیشنهاد دادم و اعلام کردم که حاضرم هر دانشی را که از قرآن و امر تلاوت آیات الهی آموخته‌ام در اختیار علاقه‌مندان در دانشگاه قرار دهم و تا جایی که توان داشته باشم نیز به این کار ادامه خواهم داد.

ایکنا ــ این فعالیت‌ها چه میزان نیاز به بودجه دارد و بدون بودجه و به صورت جهادی نیز می‌توان فعالیت‌ قرآنی داشت؟

اساساً در نظر گرفتن هزینه برای قرآن و فعالیت‌های قرآنی، به ویژه اعطای دستمزد مشخص شده به قاریان ارزش قرآن را پایین می‌آورد؛ یعنی قرآن کریم بسیار ارزشمندتر از آن است که بخواهیم ارزش آن را با قضایای مالی بسنجیم. البته از سوی دیگر اگر برای امور مختلف قرآنی به‌ ویژه در زمینه آموزش قرآن در رشته‌های مختلف هزینه کرده و بودجه مورد نیاز در اختیار قرآنیان قرار داده شود، قطعاً نتایج مطلوبی برای جامعه اسلامی به همراه خواهد داشت.

ایکنا ــ آیا مدت زمان حضور در دانشگاه فرصت مناسبی برای فراگیری قرآن است؟

البته پیش از دانشجو شدن زمان بسیار بهتری برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی است؛ چراکه افراد وقت بیشتری دارند و می‌توانند به راحتی به فعالیت بپردازند، اما زمانی که فردی ملقب به نام دانشجویی می‌شود، دیگر زمان زیادی برای پرداختن به قرآن ندارد؛ به ویژه این امر برای دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشجویی به سر می‌برند، بسیار سخت می‌شود. افراد پیش از ورود به دانشگاه وقت بسیار مناسب‌تر و بیشتری برای پرداختن به امر قرآن کریم دارند. البته دانشجویان در دانشگاه نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق فعالیت قرآنی داشته باشند و اگر فرصت کنند، به هیچ وجه منعی برای انجام فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha