اثرگذاری هفته‌ قرآن در دانشگاه‌ها تدریجی است/ نقش چهره‌ها در پیش‌برد برنامه‌ها
کد خبر: 3855816
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
محمدمهدی بحرالعلوم:

اثرگذاری هفته‌ قرآن در دانشگاه‌ها تدریجی است/ نقش چهره‌ها در پیش‌برد برنامه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن آسیب‌شناسی هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها و نسبی دانستن اثرگذاری این رویداد در دانشگاه‌ها، بر نقش چهره‌ها و میزان اهتمام آنها به قرآن در بزرگداشت این هفته تأکید کرد.

اثرگذاری هفته‌ قرآن در دانشگاه‌ها به مرور بوده است / نقش چهره‌ها در پیش‌برد برنامه‌ها

محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی هر ساله در این هفته برنامه‌های پیشنهادی خودمان را ابلاغ می‌کنیم و سعی داریم تا در این هفته کار قرآنی به صورت جدی‌تر دنبال شود.

برنامه‌های وزارت بهداشت

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 عنوان برنامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، افزود: برگزاری برنامه‌هایی همچون محافل قرآنی، تجلیل از فعالان قرآنی،‌ برگزاری جلسات و نشست‌های فعالان قرآنی با رؤسای دانشگاه‌ها، برپایی نمایشگاه‌های محصولات قرآن و انتخابات کانون‌های قرآن و عترت پیشنهاد شده است.

بحرالعلوم تصریح کرد: در مرکز قرآن و عترت نیز پیام معاون فرهنگی وزیر بهداشت به این منتشر شد. برنامه قرآنی دیگری در نظر گرفته شده است که در صورت امکان اجرا خواهد شد. در کنار این، برگزاری 10 دوره تدبر در قرآن کریم را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از این هفته آغاز می‌شود.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه قرآن به هیچ وجه محصور در زمان و مکان نیست به آیه مبارکه «وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ» اشاره کرد و گفت: «وَمَنْ بَلَغَ» نشان می‌دهد که انزار و مخاطب قرآن، محدود در دایره زمان و مکان نیست، بنابر این اینکه بگوییم یک روز یا یک هفته و یا یک ماه؛ ماه قرآن است، با این معنا که بقیه سال با قرآن نسبتی نداشته باشیم، ندارد. اما به این معنا که مثلاً در ماه رمضان که ماه قرآن است یا در هفته قرآن و دانشگاه فعالیت‌های قرآنی را جدی‌تر پیگیری کنیم، مشکلی وجود ندارد. 

لزوماً تمام فعالیت‌ها نباید در هفته قرآن و عترت باشد 

وی بیان کرد: آسیب از زمانی شروع می‌شود که فکر کنیم همه چیز در این هفته باید انجام شود و لاغیر، موضوع دیگر که نه تنها در هفته قرآن بلکه در همه فعالیت‌ها می‌تواند آفت باشد، ‌برخورد ظاهری و یا برخورد با ظواهر قرآن کریم است. این موارد لازم و مفید است، اما باید محصول این فعالیت‌ها ارتباط و انس با قرآن کریم باشد. همه فعالیت‌ها به تغییر رفتارها و تغییر نگرش‌ها منجر شود، بنابر این اینها را باید بیشتر مورد توجه قرار داد.

بحرالعلوم در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که هفته قرآن و عترت تا چه میزان توانسته است به اهدافی که از ابتدا برای آن تعریف شده است، دست پیدا کند و اصلاً این هفته توانسته است در بسط و گسترش فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها موفق باشید؟ گفت: تا حدی این موفقیت به دست آمده است. برخی از دانشگاه‌های حتی کوچک را دیده‌ایم که میزان مشارکت در برنامه‌های قرآنی به واسطه این هفته‌ها، همراه با افزایش بوده است. یکی از فعالیت‌های وزارت بهداشت در همین زمینه، عضوگیری کانون‌های قرآن و عترت است که با حضور خوب دانشجویان همراه بوده است.

خروجی‌های هفته

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: اینکه در وزارت بهداشت هر ساله با رشد مخاطبان در جشنواره مواجه هستیم کار یک‌شبه نیست و با برنامه‌ریزی و محصول اجرای برنامه‌ها در هفته‌های قرآن و عترت و ... است که منجر به جذب و توجه دانشجویان به فعالیت‌های قرآنی شده است. بنابر این اثرگذاری برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها به مرور اتفاق افتاده است و باید در آسیب‌شناسی از این هفته این موضوع را مورد توجه قرار داد.

بحرالعلوم همچنین درباره اینکه هفته‌ قرآن و عترت در دانشگاه‌ها بیشتر باید بستر چه نوع فعالیت‌هایی در دانشگاه‌ها باشد، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های گفت‌وگومحور صمیمانه و آزاد دانشجویان و اساتید، حول فعالیت‌های قرآن و محتوای قرآنی با توجه به وضعیت جامعه می‌تواند اثرگذاری و دستاوردهای به مراتب بهتری داشته باشد. باید مقداری گفت‌وگوها دانشجویی‌ و علمی‌تر دنبال شود.

میزان اهتمام مدیران دانشگاهی به بزرگداشت هفته قرآن

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در بین مدیران دستگاه‌های دانشگاهی اهتمامی به بزرگداشت این هفته و برگزاری برنامه‌هایی در سطح ملی به چشم می‌خورد یا خیر، ‌گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها را در استان‌ها تشکیل داده است و این شورا می‌تواند در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. اما در دانشگاه‌ علوم پزشکی این حمایت و این اهتمام به صورت نسبی وجود داشته است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: این موضوع البته در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است؛ چرا که بخشی از آن به دیدگاه مسئولان دانشگاه‌ها به این موضوع ارتباط دارد. من بارها مشاهده کرده‌ام که مدیر دانشگاه مشخصی به صورت شخصی برای این قضیه وقت گذاشته است. بنابراین بخشی از اهتمام به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها به خصوص در این هفته به دیدگاه اشخاص و چهره‌هایی که در دانشگاه‌ها مسئولیت دارند، ارتباط دارد.

انتهای پیام
captcha