توانمندی اقتصادی تمام روزنه‌های امید دشمن را کور می‌کند/ روند رو به بهبود شرایط اقتصادی کشور
کد خبر: 3855626
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
دژپسند:

توانمندی اقتصادی تمام روزنه‌های امید دشمن را کور می‌کند/ روند رو به بهبود شرایط اقتصادی کشور

گروه جامعه ــ وزیر امور اقتصاد و امور دارایی ضمن بیان اینکه توانمندی اقتصادی تمام روزنه‌های امید دشمن را کور می‌کند، گفت: امروز شرایط اقتصادی کشور روند رو به بهبودی را طی می‌کند؛ هر چند که با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، اما با شرایطی که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده، توانستیم روی پای خود بایستیم.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاح سومین دوره آموزش تسهیل‌گران اقتصادی – اجتماعی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و  دارایی، سیدامیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت، محمود عسکری‌آزاد، رئیس هیئت‌مدیره بنیاد برکت و معاونان و مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) صبح امروز شنبه ۱۸ آبان‌ماه، در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد.
 
دژپسند در این برنامه اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهمی که در این شرایط بر آن تأکید داریم، شرایط اقتصادی ایران است. برخی متغیر‌ها وجود دارد و بیکاری و تورم از جمله متغیر‌هایی است که باعث شده گروه‌های رقیب به آن توجه کنند. برخی از تحلیل‌های اقتصادی علاوه بر اینکه از منظر اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد، ابزار رقیب‌های گروه اقتصادی هم هستند که از جمله آن‌ها شاخص بیکاری است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز مقوله بیکاری و اشتغال را باید به طور فراتری بررسی کرد، گفت: در سال گذشته اتفاق خاصی در کشور رخ داد و آن تحریم بود. البته تحریم سال‌هاست که اجرا می‌شود، اما این تحریم یک جانبه بود و آمریکا سعی کرد تحریم یک جانبه را به تحریمی گسترده تبدیل کند؛ به همین دلیل به سران سایر کشور‌ها گفته بود که سه ماه با ما همکاری کنید تا رژیم ایران تغییر کند. جای سؤال است که با چه اعتمادی این موضوع را مطرح کرده بود، چرا که ایران کشوری نیست که با این باد‌ها بلرزد. آمریکا احساس می‌کرد مردم از نظر معیشت در فشار هستند و اگر مشکلاتشان بیشتر شود، شکاف میان دولت و مردم بیشتر خواهد شد؛ درحالی‌که این‌گونه نشد. به‌رغم اینکه این تحریم یک جانبه بود، اما عملا آمریکا سعی کرد یک تحریم گسترده و فراگیر را بر ایران داشته باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: در اینکه ترامپ بسیار علنی و شفاف به سران کشور‌های دیگر اعلام می‌کند که اگر سه ماه با ما همکاری کنید رژیم ایران تغییر می‌کند، نکته‌ای مهم و غیر منطقی وجود دارد. آن‌ها مردم، معیشت و اقتصاد مردم را هدف قرار داده بودند و طبیعی است که راه مقابله و شکست دشمن این است که بتوانیم هدف‌گذاری دشمن را هدف‌گیری و اقدامات آن را برملا کنیم. در حدیث داریم که وقتی فقر از دری بیاید دین از در دیگر بیرون می‌رود و این نکته مهمی است که تأمین معیشت مایه بقاست.

دژپسند با طرح این سؤال که برای بهبود معیشت کشوری مثل ایران که اقتصادی متکی به نفت دارد چه باید کرد، ادامه داد: باید به سمت توانمندسازی برویم. ما در صدر اسلام مثال‌های بسیاری برای این توانمندسازی در جهت بی‌نیازی مردم داریم؛ لذا اولین آموزش این است که فرد را متوجه داشته‌هایش کنیم. دین اسلام در این موارد تأکید می‌کند که به افراد اعتماد به نفس دهید تا فرد مسیر را با موفقیت طی کند. باید به جای توزیع کالا و پرداخت نقدی اعتماد به نفس و قدرت استفاده از داشته‌های افراد را برای زندگی بهتر تقویت کنیم.
 
ضرورت توانمندسازی
وی با تأکید بر اینکه توانمندسازی چیزی است که امروز می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، افزود: امروز ابزار‌های تولید ابزاری نیستند که بتوان از آن به تولید رسید، به همین دلیل نهاد‌های حامی به صور مختلف دیگر باید ورود کنند. بنیاد برکت و هر نهادی که به دنبال مقوله فقرزدایی است باید در آموزش نیازمندان کمک کنند و آن‌ها را در استفاده از منابع در اختیارشان آشنا کنند.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی با تأکید بر اینکه استفاده بهینه از کالای مصرفی، آموزش استفاده از نیازها، فراهم کردن زمینه اشتغال و آموزش روش‌های کاربردی منابع از مهم‌ترین اصول موفقیت در این عرصه است، گفت: برای تحقق اقتصاد پایدار یک بخش وابسته به توانمندسازی و بخش دیگر وابسته به تأمین مالی است. البته تأمین مالی‌ای که فرد با کارش درگیر شود و بخشی از آن را خودش تأمین کند و دغدغه بازگرداندن این منبع مالی را هم داشته باشد. افراد باید همواره درگیر کارشان شوند تا به زنجیره تولید برسند و کم کم این حرکت تبدیل به یک مجموعه محکم شده و اینجاست که خوداتکایی به معنای واقعی محقق می‌شود و فرد در تعیین سرنوشتش نقش مشارکت فعال خواهد داشت.

دژپسند با بیان اینکه حکومت برای اینکه این جریان مداوم شود باید زیرساخت‌های لازم را با ایجاد شهرک‌های صنعتی ایجاد کند، اظهار کرد: در این صورت است که مهاجرت معکوس انجام می‌گیرد و منابع پراکنده تجمیع می‌شود. کاری که تسهیلگران انجام می‌دهند هم از جهت تقدس و هم از توجیه اقتصادی و اجتماعی لازم برخوردار است؛ چرا که شما کاری می‌کنید که هم محیط زندگی و هم محیط کاری را فراهم می‌کنید که مایه بقای نظام اسلامی می‌شود. البته نقاط مختلف ایران از جهاتی می‌تواند ذره به ذره گنج باشد. از گردشگری گرفته تا تولید محصولات کشاورزی که اگر به درستی از آن بهره‌برداری کنیم می‌توانیم به موفقیت برسیم. اینجاست که تحریم دیگر موضوعیت پیدا نمی‌کند و دیگران نیازمند ما می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور روند روبه بهبودی را طی می‌کند، هر چند که با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، ولی با این شرایط تحریم که هرچه خواستند انجام دادند و ما را محروم کردند، اما اقتصاد ما از صادرات غیر نفتی و واردات کالای رشد داشته است. با شرایطی که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده، توانستیم روی پای خود بایستیم به طوری که در حوزه غیرنفتی در هفت ماهه اول امسال ۲۴.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم. همچنین واردات ما سه درصد و واردات کالا‌های اساسی نیز ۲۲ درصد رشد داشته است. در حوزه اشتغال ۸۴۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ۲۰ درصد رشد و در حوزه تولید غیر نفتی بیش از چهار درصد رشد داشته است. این یعنی هدفی که آمریکا گذاشته بود کاملا برعکس آن رخ داده است. این اتفاق و موفقیت‌ها رخ نداد مگر اینکه هر فردی با هر توانی که داشت و دارد برای رشد اقتصاد ایران تلاش کرده است.
 
راهی جز سرمایه‌گذاری و تولید نداریم
وزیر امور اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه توانمندی اقتصادی تمام روزنه‌های امید دشمن را کور می‌کند، بیان کرد: برای اینکه اشتغال پایدار شکل گیرد و تولید و صادرات به پایداری برسد، راهی جز سرمایه‌گذاری و تولید نداریم، گفت: از سال ۹۰ تاکنون فقط دو سال سرمایه‌گذاری ما مثبت بوده، لذا باید سرمایه‌گذاری و تولید را افزایش دهیم تا به پایداری اشتغال برسیم. البته باید سرمایه‌گذاری را تنوع بخشیم. تسهیل‌گری کاری بسیار مهمی است و هر تسهیل‌گر می‌تواند ۱۵ روستا را تحت پوشش قرار دهد و به ابزار‌های مدرن مسلط شوند و بخشی از خدماتشان را هم به صورت غیر حضوری انجام دهند و دامنه فعالیتشان را گسترش دهند.

دژپسند بیان کرد: ایجاد بنگاه‌های متوسط و کوچک، واحد‌های زیر ۱۰ نفر و پایداری آن نیز تعیین‌کننده است و این موضوع در کشور‌های دیگر جواب داده است و باید با این دیدگاه در خصوص ایجاد اشتغال اقدام کنیم که به دنبال آن تولید و صادرات نیز بیشتر می‌شود و می‌توانیم تولیدات را با ایجاد بسته‌بندی‌های مدرن صادر کنیم.
انتهای پیام
captcha