چهره ماندگار فلسفه و مفسر قرآن مهمان امشب «شب روایت»
کد خبر: 3854986
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

چهره ماندگار فلسفه و مفسر قرآن مهمان امشب «شب روایت»

گروه هنر ــ سید یحیی یثربی، نویسنده و استاد فلسفه و کلام اسلامی مهمان امشب، «شب روایت» خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، پانزدهمین برنامه «شب روایت» امشب سه‌شنبه، 14 آبان‌ماه با موضوع «حکمت و ادبیات» روی آنتن می‌رود. در این قسمت مسعود دیانی مجری برنامه با سید یحیی یثربی، فلسفه‌دان و نویسنده به گفت‌‌و‌گو می‌نشیند.
 
يثربى، فلسفه‌دان و عرفان‌شناس ۷۵ ساله، استاد تمام فلسفه و كلام اسلامى در دانشگاه علامه طباطبايى است كه از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۶ دروس فلسفى و فقهى را در حوزه علمیه قم نزد علامه طباطبایی، آيت‌الله حسینعلی منتظری و آيت‌الله جعفر سبحانی فرا گرفت. از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۸ نيز دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشگاه تهران سپرى كرد. او از مهم‌ترین چهره‌هاى آکادمیک ایران است که به نقد عرفان اسلامی پرداخته است.

از آثار این نویسنده می‌توان به «عرفان عملی در اسلام، عرفان نظری، فلسفه عرفان، ترجمه الهیات نجات ابن‌سینا با مقدمه و تعلیقات، مفاهیم فلسفی در ادبیات فارسی، آب طربناک (در شرح غزلیات حافظ)، ماجرای غم‌انگیز روشنفکری در ایران، خودکامگی و فرهنگ، فلسفه مشاء، حکمت اشراق سهروردی، عیار نقد، حکمت متعالیه (بررسی و نقد حکمت صدرالمتألهین)، تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی، زبان شمس و زبان مولوی، تفسیر روز، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، قلندر و قلعه (داستان زندگی سهروردی)، از یقین تا یقین، فلسفه سياست در اسلام و صلیب و صلابت (داستان زندگانی حلاج)» اشاره کرد.

در این برنامه آیتم «سرنوشت» به قلم مسعود دیانی و آیتم معرفی مهمان در برنامه پخش خواهد شد. همچنین در بخش «خبر نامه» به اخبار حوزه کتاب در هفته‌ای که گذشت، می‌پردازد.

«شب روایت» به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است. این برنامه ادبی در قالب گفت‌‌و‌گو با اهالی قلم، نقد کتاب، روایت کتب داستانی و نیز دیگر آیتم‌های مرتبط با حوزه ادبیات و تاریخ ادب کشورمان هر هفته سه‌شنبه‌ها ساعت 23 از شبکه چهارسیما پخش می‌شود.
انتهای پیام
captcha