مدارس باکیفیت دولتی حذف می‌شوند؟/ مدارس مسجدمحور وجاهت قانونی ندارد
کد خبر: 3854975
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
حجت‌الاسلام عسکری پاسخ داد:

مدارس باکیفیت دولتی حذف می‌شوند؟/ مدارس مسجدمحور وجاهت قانونی ندارد

گروه جامعه ــ معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش درباره طرح مدارس دولتی و غیردولتی گفت: در این طرح مدارسی مدنظر است که نه دولتی هستند و نه غیردولتی، این‌ها باید تعیین تکلیف شوند. مدارس باکیفیت دولتی، شاهد و استعداد درخشان سر جای خود هستند. بحث این است که مدارس دولتی و غیردولتی خلط نشوند. مدارس هیئت امنایی، در این قاعده جای می‌گیرند و باید روند فعالیت آن‌ها طبق قانون باشد.

به گزارش ایکنا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرده‌اند که حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ تمامی واحد‌های آموزشی تحت مدیریت خود را منحصراً به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، به‌گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌ نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد. براساس تبصره این ماده تأسیس هر نوع مدارس خاص صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است. آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر تا مدت سه ماه با پیشنهاد آموزش و پرورش به تصویب هیئت دولت می‌رسد. بنا بر مصوبه مجلس که البته نظر شورای نگهبان هم در این زمینه تعیین‌کننده است، مدارس از تنوع خارج می‌شوند و از این پس مدارس، دولتی و غیردولتی خواهند بود.
حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره طرح «حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس و نحوه رسیدگی به تخلفات در آموزش و پرورش» توضیحاتی را ارائه داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
ایکنا – آیا مدارس از این پس منحصراً به صورت دولتی یا غیردولتی اداره می‌شوند؟
این طرح بازخورد‌های خوبی در افکار عمومی داشته و در مجلس با آرای بالایی به تصویب و تأیید نمایندگان رسید. این طرح به این دلیل بود که با وجود تنوع مدارس، مدیریت آن‌ها با مشکل مواجه بود. مدارس هئیت امنایی، مدارس خرید خدمتی و ...، و حتی مواردی که مورد نزاع و اختلاف بوده است. نیاز به شفافیت در این موضوع وجود داشت و می‌بایست مدارس مشخصاً دولتی یا غیردولتی باشند. آنچه که مورد تأکید طرح کنندگان این پیشنهاد بوده این است که مجوزی به آموزش و پرورش داده شود تا مدارس را از تنوع در بیاورد و مدارس دولتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات و مسائل معیشتی توان ثبت‌ نام و پرداخت هزینه‌های دبیرستان‌ها و مدارس غیردولتی از نوع خاص را ندارند و این سال‌ها نیز نتایج کنکور نگران کننده شده بود، چرا که فرزندان این خانواده‌ها معمولاً نمی‌توانند جزء استعداد‌های درخشان و یا رتبه‌های برتر کنکور شوند و یا در رشته‌های پرمتقاضی قبول شوند. تحلیل وضعیت کنکور و تنوع مدارس غیردولتی که نه دولتی محسوب می‌شوند و نه غیردولتی، دلایل عمده طرح این پیشنهاد بود.
ایکنا – با این احتساب، آیا مدارس باکیفیت دولتی حذف می‌شوند؟
جای نگرانی وجود ندارد. همین مسئله، جزء نگرانی‌های شورای نگهبان است. نباید مسئولیت و رسالتمان را در موضوع توجه و پرداخت به مدارس دولتی فراموش کنیم. قانون اساسی می‌گوید آموزش رایگان و عمومی از رسالت‌های خطیر آموزش و پرورش است. طرح مدارس دولتی و غیردولتی در کمیسیون برنامه و بودجه هم بحث شده، وزیر آموزش و پرورش نیز نظرات خود را پیرامون این طرح اعلام کرده و در نهایت طرح در مجلس تصویب شد و اکنون منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم.
مدارس دولتی در جای خود دولتی و مدارس غیردولتی، غیردولتی هستند. در این طرح مدارسی مدنظر است که نه دولتی هستند و نه غیردولتی، طبیعی است که این‌ها باید تعیین تکلیف شوند. مدارس باکیفیت دولتی، شاهد، استعداد درخشان سر جای خود هستند. بحث این است که مدارس دولتی و غیردولتی خلط نشوند. مدارسی که در قالب هیئت امنایی و ... هستند در این قاعده جای می‌گیرند و باید روند فعالیت آن‌ها طبق قانون و این طرح باشد. در برخی از این مدارس، اعلام کرده‌اند که در اجرای برنامه‌های فوق برنامه با رضایت اولیاء پول دریافت می‌شود، اما این مبالغ برای فوق برنامه استفاده نمی‌شده! برای جا‌های دیگری پول گرفته شده است. در این طرح، شفافیت، اصل کار است. ما نیز مشتاق شفافیت هستیم.
ایکنا - این رویکرد در آموزش و پرورش وجود دارد که مدارس از حالت تک ساحتی خارج شوند، آیا تأسیس و راه‌اندازی مدارس طبیعت‌محور یا مسجدمحور، ذیل این رویکرد بوده است؟
هر مدرسه‌ای که از آموزش و پرورش مجوز نگیرد، وجهه قانونی ندارد و اقدام به انحلال آن می‌شود. اطلاعات و آمارمان از این‌گونه مدارس را به کمیسیون آموزش و تحقیقات و دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه تقدیم کرده‌ایم. این دو نمونه که اشاره کردید، از انواع جدید مدارسی هستند که مجوز قانونی برای راه‌اندازی ندارند. این مدارس باید مجوز لازم را در سیکل برنامه‌ای و ساحت خاص کاری آموزش و پرورش بگیرند، در غیر این صورت روند فعالیت این مدارس غیرقانونی است و باید تعطیل شوند. به حوزه علمیه هم اعلام کرده‌ایم که به آن دسته افرادی که می‌خواهند مشارکت‌جویی داشته باشند و از فکر و توان مالی برخوردار هستند و یا خیّرینی که می‌خواهند مدارسی از نوع مدارس علوی که در دوره مرحوم شهید بهشتی مرسوم بود دایر کنند، آماده اعطای مجوز‌های لازم به آن‌ها هستیم. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای هم با حوزه علمیه قم و خراسان امضا کرده‌ایم که شورای عالی مستقلی دارند و مقام معظم رهبری، اعضای این شورا را منصوب می‌کنند. بر اساس این تفاهم‌نامه، به روحانیون و طلبه‌های خوش‌فکر مجوز می‌دهیم و اینان می‌توانند آموزشگاه داری کنند و در مدیریت مدرسه آموزش و پرورش را یاری کنند. تا کنون حدود ۱۸ مجوز تأسیس مدارس غیردولتی هم اعطا شده است.
اما فرم و شیوه عمل مدارس طبیعت‌محور راغیرقانونی می‌دانیم، مؤسسان این مدارس، مجوز‌هایی از محیط زیست گرفته‌اند که وجاهت قانونی لازم برای تأسیس مدرسه را ندارد. البته که فعالان محیط زیست می‌توانند در قالب NGO‌ها و کانون‌های محیط زیستی کار‌های خود را پیش ببرند، اما اینکه بخواهند بدون هیچ نظارت و مجوزی از سوی آموزش و پرورش مدرسه تأسیس کنند، امری غیرقانونی است. اینکه مسائل فرهنگی و تربیتی در مدارس به چه نحوی پیش می‌رود، خط قرمز نظام و از ساحت‌های اصلی سند تحول بنیادین است. اگر چه سند تحول تأکید دارد که باید از آموزش محوری در آموزش و پرورش خارج شویم و ساحت‌های خاص دیگری از جمله سلامت به خصوص سلامت روانی و ساحت‌های فرهنگی، تربیتی، فنی در سند تحول مورد تأکید است و این ساحت‌ها در شش زیرنظام تعریف شده است. بر این اساس هر آموزشکده‌ای باید میز کاری را برای پرداخت به این ساحت‌ها اختصاص دهند، تا اولیا، معلمان و مدیریت آموزشگاه‌ها بتوانند پیگیر ساحت‌های شش‌گانه مورد تأکید در سند تحول باشند.
از دیدگاه حقوقی، حتی آن دسته مدارسی هم که به ساحت دینی که همان ساحت تربیتی است، توجه دارند و ساحت تربیتی در اولویت آنهاست، مانند مدارسی که مدارس علوم دینی هستند همچون مدرسه عالی شهید مطهری، مدارس سما و... باید مجوز‌های لازم را بگیرند.
ایکنا - آیا تأسیس این مدارس باعث نمی‌شود عدالت آموزشی زیر سؤال برود؟
اولویت و تمرکز ما بر روی مدارس دولتی است. بودجه، اعتبار، حمایت دولتی و حاکمیتی به عنوان وظیفه ذاتی، بر روی مدارس دولتی است. اگر چه خانواده‌هایی هم هستند که می‌خواهند افزون بر این، بر روی پیشرفت آموزشی فرزندانشان سرمایه‌گذاری کنند و حاضر هستند از نان شب خود بزنند، اما برای پیشرفت علمی فرزندان خود تلاش کنند. این انگیزه بالا و مقدسی است. اما این سرمایه‌گذاری باید در قالب چارچوب مقررات تعیین‌شده از ناحیه آموزش و پرورش باشد.
پرداخت به تخلفات و شکایات را هم در این زمینه جدی گرفته‌ایم. برخی مدارس رقم‌های بالای ثبت‌نامی داشته‌اند. بازرس‌ها هم فعال شده‌اند و برخی مجوز‌ها هم لغو شدند. برخی از آموزشکده‌ها، بدون توجه به جنبه‌های آموزشی، دکان درست کرده بودند. به وسیله رتبه‌های زیر ۲۰ و نمایش تبلیغات، ثبت‌نام‌ها را انجام می‌دادند و منبع درآمد برای خودشان درست کرده بودند، بدون آنکه به مسئولیت‌های خطیر مربوط به دستگاه تعلیم و تربیت توجهی داشته باشند. این موضوع انحراف است و قطعاً معاونت مشارکت‌های مردمی بر اساس ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مقررات، نظارت خود را اعمال کرده و می‌کند. آموزش و پرورش نظارت خود را در این مسئله باید کارساز کند. طبق قانون هم در آموزش و پرورش به غیر از مدارس دولتی و غیردولتی، مدرسه دیگری نداریم.
ایکنا – طرح دیگری که این روز‌ها از آن صحبت می‌شود، حذف آموزش زبان انگلیسی در مدارس بوده است. آیا آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف می‌شود؟
گفته شده بود که آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف می‌شود و دبیران زبان انگلیسی هم استخدام نمی‌شوند و حتی دبیران فعلی هم وضعیت مشخصی نخواهند داشت. اینکه در فضای فکری جامعه التهاب ایجاد کنیم، کار آسانی است. در مجلس و با طراحان این مسئله صحبت کردیم و گفتیم اسناد بالادستی و سند تحول این را نمی‌گوید، استراتژی رهبری هم چنین دیدگاهی نیست، شما از کجا آورده‌اید؟ انگیزه طراحان پاس داشتن زبان فارسی بوده است، اما مگر می‌شود زبان‌های خارجی و انگلیسی را نادیده گرفت؟ پس با توجه به شرایط روز کشور و منطقه، در مورد زبان عربی چه می‌گویید؟
این موضوع، در قالب طرح و حرف است. اگر به این مسئله، به درستی و عقلایی پرداخته نشود و در فضای فکری و نرم افزاری به درستی تبیین و تحلیل نشود، منجر به اختلافات فکری در جامعه می‌شود. نقاط مثبت این طرح برای کشور را در نظر گرفتیم و مخالفت علنی هم با آن نکرده‌ایم. این طرح از سوی نمایندگان ارائه شده، اما اولی این است که لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شود. بعضی از این طرح‌ها در آغاز طرح آن‌ها، رد می‌شوند، دلیل آن هم این است که برایند آن‌ها مثبت نبوده و خود طراح هم گفته نیاز به کارشناسی بیشتری است. موضوع زبان انگلیسی در قالب یک طرح بود و طراحان آن هم در بحث‌هایی که صورت گرفت قانع شده و از نظر خود برگشته‌اند. بازخورد‌هایی که از ارائه این طرح گرفته شد، مثبت نبوده است.
ایکنا – رسیدگی به تخلفات در حوزه آموزش و پرورش به چه نحوی است؟
دفاتر هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر تخلفات اداری مسئول رسیدگی به تخلفات است. اخیراً هم چهارمین اجلاس هیئت‌های بدوی را در ارومیه برگزار کردیم. بحمدلله تخلفات از نوع رایج در سایر دستگاه‌ها را در آموزش و پرورش نداریم. آن چه که بیشتر مدنظر است موارد حق الناسی در این حوزه است که همکاران ما در هیئت‌ها، در همین رابطه فعال هستند. از نظر مراتب تخلفات اعلام شده، رتبه اول اختصاص به تخلفات مربوط به غیبت‌ها دارد. اگر خانواده‌ها می‌گویند فرزند ما از مدرسه برگشته و معلم نبوده، به این دلیل نبوده که معلم نداشته‌اند. بعضی هم حالت شبه‌غیبت داشته، معلم، دانشجو بوده و حضور در کلاس و تدریس را به فرد دیگری می‌سپرده تا در دانشگاه حاضر شود، این‌ها برای ما پذیرفته نیست و در رسیدگی به این موارد جدی هستیم. معتقدیم معلّمی عشق است نباید این عشق را در وضعیت بلاتکلیف نگاه داشت و دانش‌آموزان سرگردان باشند. دانش آموزان سرمایه‌های مردم و نظام هستند. اگر معلم سر کلاس حاضر نشود، انضباط کاری و اجتماعی خدشه‌دار می‌شود.
مورد تخلفی دیگر، مربوط به عدم آگاهی نسبت به مقررات و بخشنامه‌ها بوده است. فرد تخلفی کرده و گفته که من نمی‌دانستم نباید این پول را می‌گرفتم. خانواده‌ها، مدارس، مدیران، مدیران کل این‌ها را گزارش می‌کنند.
تخلف دیگر سرفصل‌هایی است که به معلم می‌دهند و همه آن را آموزش نمی‌دهد و به دانش آموزان می‌گوید در فوق برنامه شرکت کنید و بقیه سرفصل را در این جلسات به دانش آموزان تدریس می‌کند. این مورد هم جزء موارد تخلفی بوده که به هیئت‌های بدوی رسیده است.
حسن همکاری و معاضدت حقوقی همکاران ما در اداره کل حقوقی، مطلوب است و به پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌کنند. حقوق معلمان هم جزء مسائلی است که بر روی آن تأکید داریم و اگر معلمی هتک حرمت شود، به آن رسیدگی می‌کنیم. حتی اگر معلمی مقاله‌ای در مورد مافیای کنکور بنویسد و مورد هجمه آموزشگاه‌ها و سازمان سنجش و مورد شکایت قرار بگیرد و قرار بازداشت برای او صادر شود، وکلای ما از این معلمان حمایت می‌کنند. در این زمینه، تفاهم نامه‌ای با کانون وکلا داشتیم و وکلای عضو کانون، به صورت رایگان در هر دادگاهی که بخواهیم شرکت می‌کنند.
بخش اول گفت‌وگوی ایکنا با معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرروش را اینجا بخوانید: "جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان"
انتهای پیام
captcha