موانع درک شیرین حضور در مساجد برای خردسالان
کد خبر: 3851727
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

موانع درک شیرین حضور در مساجد برای خردسالان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ تعدادی از مربیان و فعالان قرآنی استان سیستان و بلوچستان از باورهای نمازگزاران مساجد برای عدم حضور خردسالان در این اماکن مقدس گلایه دارند و اظهار می‌کنند که آن‌ها معتقدند بازی‌های کودکانه آنها در مساجد موجب کاستن حرمت آن می‌شود؛ اعتقادی که زمینه درستی ندارد.

سیستان و بلوچستان از جمله مناطق و استان‌های کم‌برخوردار و محرومی است که نیازمند حمایت جدی مسئولان و دستگاه‌ها و نهادها برای رسیدن به شرایطی خوب است.

این محرومیت تنها از لحاظ معیشت نیست، بلکه دامنه آن وسیع‌تر است. چنان که این محرومیت در بُعد آموزشی، فرهنگی و ... مشهود است. البته هستند معدود افرادی که دارای تمکن مالی در حد متوسط هستند، اما بیشتر آنها به معنای واقعی کلمه کم‌برخوردارند.

فراگیری قرآن را هم به تمام این محرومیت‌ها اضافه کنید. البته افرادی هستند که به دلیل علاقه‌مندی به ترویج و ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآن و نشان دادن ارادتشان به ساحت قرآن، اقدام به راه‌اندازی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کرده‌اند و در این راه از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده‌اند.

تقلیل شهریه‌ها و حتی برگزاری دوره‌های رایگان آموزش قرآن به منظور ایجاد انگیزه برای حضور در این کلاس‌ها یکی از مهمترین راه‌هایی بوده است که انجام شده، اما باز هم جوابگوی فعالیت برخی از مؤسسات این منطقه نبوده است؛ چرا که قریب به اتفاق خانواده‌های سیستان و بلوچستان به ویژه در ایام مدارس، اجازه حضور فرزندانشان در کلاس‌های آموزش قرآن یا فعالیت‌های جنبی و تقویتی را نمی‌دهند. این گفته حجت‌الاسلام حسن صیادی، مدیر مؤسسه خادم‌الرضا(ع) کوثر زابل است.

وی ادامه داد: سعی کردیم با برگزاری کارگاه‌ها و جلسات متعدد برای خانواده‌ها و والدین، ضرورت حضور فرزندانشان در این دوره‌های آموزشی را یادآوری کنیم و بلکه آنها را اقناع کنیم تا اینکه در نیمه دوم سال شاهد حضور دانش‌آموزان در دوره‌های مؤسسات باشیم.

موضوعی که عزیز شهرکی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صادقیه شهرستان زهک آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: اینجا خانواده‌هایی هستند که آموزش قرآن را برای فرزندانشان ضروری نمی‌دانند، چون در تأمین مایحتاج عادی زندگی خود نیز مانده‌اند و توان پرداخت شهریه‌ را با وجود اینکه خیلی اندک است و از پنج هزار تومان نیز عبور نمی‌کند، ندارند! و خانواده‌هایی که شرایط آنها در حد متوسط است، حضور فرزندانشان در کلاس‌های تقویتی و آموزش زبان و غیره را واجب‌تر می‌دانند. بنابر این ما هم در مؤسسه سعی کردیم تا خانواده‌ها را متقاعد کنیم که در کنار برگزاری دوره‌های تقویت زبان انگلیسی، ریاضی و خلاقیت، سوره‌های کوچک و نماز را آموزش می‌دهیم.

اما این تنها سختی راه آموزش قرآن مؤسسات به قرآن‌آموزان نیست، بلکه آنها با مشکل مکان استیجاری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ چیزی که تنها محدود به این استان نشده و سراسر کشور را در بر‌می‌گیرد. حجت‌الاسلام صیادی با گلایه از اینکه هزینه اجاره‌بهای مکان مؤسسه پس از تمدید، دو برابر شده است و گلایه از اینکه نمی‌توان از فضای مساجد برای مؤسسات برخوردار شد، بیان کرد: این امر به دلیل اعتقاد خاص و ویژه اهالی اینجاست. آنها معتقدند که حضور خردسالان در مساجد به دلیل دنیای کودکی که دارند و شیطنت‌هایی که انجام می‌دهند، موجب می‌شود تا حرمت مسجد از بین برود یا کمرنگ شود. طی برنامه‌های متعدد سعی می‌کنم تا قرآن‌آموزان مؤسسه را با فضای مسجد آشنا کنیم و بسیار تلاش کردیم تا اجازه دهند.

البته شهرکی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صادقیه شهرستان زهک معتقد است «این موضوع در تمامی مساجد استان صدق نمی‌کند، بلکه بستگی به امام جماعت، هیئت امنا و خدام آن مسجد دارد. هستند معدود مساجدی که روحانیون آنها با ارائه راهکارهایی، فضایی جذاب را به منظور حضور بیش از پیش خردسالان و نوجوانان در فضای مسجد فراهم کرده‌اند. راه‌ها و برنامه‌هایی که شاید فرزندان را درگیر فضای مسجد و برنامه‌های آن کند و حقیقتاً بچه‌ها شیفته آن روحانی و مسجد می‌شوند، اما در برخی از مساجد، خادم مسجد به دلیل اینکه شاید بچه‌ها به تجهیزات مسجد آسیب بزنند، از حضور آنها جلوگیری می‌کنند یا بزرگسالان حاضر در مسجد نیز با سخنان خود، اجازه حضور به خردسالان و نوجوانان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: قطعاً این سخنان از اعتقادات آنها نشئت گرفته است؛ اعتقاداتی که به جای اینکه زمینه گرایش و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد را فراهم کند، موجب می‌شود این امر و نهی‌های بی‌پایه و اساس، زمینه حضور آنها را در گروهک‌ها یا انجام سایر فعالیت‌هایی که دشمنان برای آنها دام گسترده‌اند باشد.

مساجد نه تنها در ایام تابستان بلکه باید در تمام ایام سال برای خردسالان و نوجوانان زمینه حضور و ورود ایجاد کنند و بستری باشند برای این گرایش؛ چیزی که مؤسسات قرآنی این استان از آن گلایه‌مند هستند و نیازمند برنامه‌ریزی بهتر و منسجم‌تر است.

انتهای پیام
captcha