دین‌گریزی جوانان به دلیل عقب ماندن نخبگان فکری از تحولات است
کد خبر: 3850759
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
سوقندی تصریح کرد:

دین‌گریزی جوانان به دلیل عقب ماندن نخبگان فکری از تحولات است

گروه فرهنگی ــ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران عقب ماندن از تحولات جهان را عامل دین‌گریزی جوانان دانست و گفت: نخبگان و جریان‌سازان فکری با بهره‌گیری از تصویر و پیوند عمیق محتوایی با هر آیین و در رأس آن عاشورا، می‌توانند گفتمان جدیدی را رقم بزنند.

دین‌گریزی جوانان به دلیل عقب ماندن نخبگان فکری از تحولات استبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدرضا سوقندی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، شب گذشته، 25 مهرماه در همایش عکاسی، گریم، چهره‌پردازی و لباس عاشورایی اظهار کرد: یکی از پیام‌های عاشورا، ارتباط با مبدأ عالم خلقت، توحید، عبودیت و پشت پا زدن به غیر خدا است.
وی مناسبات و تأثیر هنر دینی و فرهنگ عاشورا را از نکات مورد توجه این همایش دانست و گفت: در این همایش‌ها باید دغدغه‌های حوزه فرهنگ عاشورا را بیابیم و با شناسایی هدف، این دغدغه را تبدیل به ایده، طرح و برنامه کنیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به اینکه هنرمندان با هنر، رسالت خود در برابر فرهنگ عاشورا را انجام می‌دهند، بیان کرد: باید مبانی فکری و معرفتی چنین آیین‌هایی در هنر جدی گرفته شود.
این مسئول ادامه داد: مردم وقتی چنین آیین‌ها را نظاره می‌کنند، ممکن است با وجود اینکه تأثیر آن را می‌پذیرند، اما تحلیل معرفتی و علمی از آن نداشته باشند، ولی هنرمند با زاویه دیدی که دارد، چیزهایی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند و پدیده‌هایی را پدیدار می‌کند که دیگران از درک آن عاجزند.
سوقندی تصریح کرد: استفاده از نمادها و سمبل‌ها بهترین ابزارهایی بوده که فرهنگ عاشورا را در بین نسل‌ها ماندگار کرده که بخشی از این نمادها را در هنر تعزیه می‌بینیم و ایرانی‌ها خالق هنر تعزیه هستند.
وی یادآور شد: تعزیه تئاتر نیست؛ چراکه در تئاتر درام شکل می‌گیرد اما تعزیه هنری یکنواخت است و اولیا و اشقیا در آن ثابت است فقط در مقطعی بین حق و باطل دچار تردید می‌شود؛ در این هنر آزادگی و حریت را می‌بینیم و مبانی فکری و اندیشه‌ورزی، هنری است.
این مسئول به تشکیل اتاق‌های فکر برای محتوا بخشیدن به دغدغه‌های دینی و هنر عاشورایی تأکید کرد و گفت: نیاز نسل امروز استفااده از ابزار هنر است و نمی‌شود با هر شعاری به شعور حسینی رسید و باید روی مبانی ساختاری متمرکز شد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران ادامه داد: ما امروز با نسلی روبه‌رو هستیم که ادبیات خاص خود را دارد و باید با هنر خلاق، معارف و محتوا را حفظ کرده و به بازتولید آثار بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: کربلا یک مکان است اما انچه آن را ماندگار کرده عنصر زمان است. عاشورا و اربعین بهره گرفتن از زمان است و اگر کسی نتواند بین زمان و هنر و ادبیات خود پیوند برقرار کند، نمی‌تواند با نسل روز ارتباط برقرار کند.
سوقندی تصریح کرد: دین‌گریزی جوانان به دلیل عقب‌ماندگی ما از تحولات است و آب زلال و کافی برای تشنگان معرفت فراهم نشده است. نخبگان و جریان‌سازان فکری با بهره‌گیری از تصویر و پیوند عمیق محتوایی با هر آیین و در رأس آن عاشورا، می‌توانند گفتمان جدیدی را رقم بزنند. 
انتهای پیام
captcha