استمرار چرخه دوقطبی؛ ضامن بقای برخی جریان‌های سیاسی
کد خبر: 3850249
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
آرین‌منش بیان کرد:

استمرار چرخه دوقطبی؛ ضامن بقای برخی جریان‌های سیاسی

گروه سیاسی ــ‌ کارشناس مسائل سیاسی دوقطبی‌سازان را بیماران عرصه سیاست خواند و اظهار کرد: این جریانات در قالب یک چرخه دوقطبی‌ساز مستمر به حیات خود ادامه می‌دهند و بقای خود را تضمین می‌کنند اما ضربات سهمگینی به بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه وارد می‌آورند.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل و اهداف ایجاد دوقطبی در جامعه از سوی جریان‌ها و فعالان عرصه سیاسی گفت: به اعتقاد من افرادی مأموریت دارند تا جامعه را به سیاه و سفید یا حق و باطل تقسیم و گروه و جریان خود را خودی و حق و گروه مقابل را غیرخودی و باطل معرفی کنند. تجربه هم نشان داده این عده به کمتر از سیاه و سفید و حسینی و یزیدی کردن جامعه رضایت نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در همین روزهای اخیر کسانی که بانوان حاضر در استادیوم را در مقابل بانوان حاضر در راهپیمایی اربعین قرار دادند و آنها را گروه باطل در مقابل گروه حق جلوه دادند از ایجاد تقابل و دوگانگی در جامعه سود برده و از اختلاف نان می‌خورند. وگرنه برخی از همان بانوان حاضر در استادیوم امروز در جمع راهپیمایان اربعین هستند و این نوع اقدامات دوقطبی‌ساز اگر ناآگاهانه باشد، نشانه جهل و اگر آگاهانه باشد، خیانت به وحدت ملی است.

آرین‌منش با تأکید بر اینکه دوقطبی‌سازان، بیماران عرصه سیاست هستند، گفت: این عده تنها با اختلاف‌افکنی و تضعیف پایه‌های انسجام ملی و تحریک احساسات بخشی از جامعه در برابر بخش دیگر می‌توانند زندگی سیاسی خود را تداوم بخشند و مرگ سیاسی آنان در کم‌رنگ شدن اختلاف و تفرقه در جامعه و از بین رفتن زمینه‌های مولد دوقطبی‌ است.

وحدت و انسجام ملی؛ لازمه توسعه و پیشرفت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه متأسفانه اقدامات این گروه‌ها گاه مورد حمایت برخی منابع قدرت است، گفت: کشور در وضعیت فعلی درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که باید در درجه اول وحدت و انسجام ملی حفظ شده و ایجاد اختلاف و اصطکاک در این وضعیت حرکتی ضد منافع ملی است. همه عقلا و اندیشمندان معتقدند که لازمه توسعه و پیشرفت یک کشور وحدت و یکپارچگی ملی است و امروز که کشور در مقابل دشمنان قسم‌خورده‌ای قرار گرفته که زندگی و معیشت مردم را هدف گرفته‌اند، پیروزی در چنین جبهه‌ای مستلزم همبستگی است نه شکاف.

وی ابراز کرد: از منظر دینی و قرآنی نیز خداوند امت اسلامی را به «اعتصام به حبل الله» برای مقابله با توطئه‌های دشمن توصیه کرده و این نشان می‌دهد برخی از جریانات آن چنان در بازی کسب قدرت غرق شده‌اند که به راحتی توصیه‌های صریح دین را نیز زیر پا می‌گذارند و این می‌تواند به منزله نشانه‌ای از سقوط و انحطاط اخلاقی این گروه‌ها تلقی شود.

دوقطبی‌سازی و کاهش مشارکت سیاسی مردم

آرین‌منش درباره پیامدها و تبعات دوقطبی‌سازی گفت: در شرایط امروز که کشور در آستانه انتخابات است هر چقدر بر تنور اختلاف و دوقطبی‌سازی دمیده شود مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جمله حضور در انتخابات کاهش یافته و نه تنها به فرصت‌سوزی می‌انجامد، بلکه فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کند؛ چرا که بخشی از انرژی و توان مردم به جای اینکه صرف سازندگی و حل مشکلات شود، صرف درگیری و تقابل‌های مخرب می‌شود و این خود حل چالش‌های پیش روی کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره نسبت ضعف فکری و فقدان برنامه برای حل مسائل با ایجاد دوقطبی از سوی جریان‌های سیاسی گفت: عده‌ای برای اثبات خود تنها به نفی رقیب می‌پردازند و از آنجا که در عمل حرفی برای گفتن ندارند، به جای ارائه توانمندی‌ها و برنامه‌های خود به جامعه، سعی می‌کنند دوقطبی‌سازی را به منزله یک تاکتیک در عرصه سیاسی  در دستور کار خود قرار دهند و بخش‌هایی از جامعه را در مقابل بخش‌های دیگر قرار داده و با حق و باطل کردن عرصه سیاسی، فضای تقابلی در میان اقشار مختلف ایجاد کنند. متأسفانه این جریانات حرف‌ها و اظهارات بی‌ربط و نادرستی را در جامعه مطرح می‌کنند و تا نخبگان و عالمان جامعه بخواهند آن سخنان را نقد کرد و جامعه را آگاه کنند آن سخنان تأثیر نامناسب خود را می‌گذارد و در ادامه سوژه‌های دوقطبی‌ساز دیگری از راه می‌رسد که جامعه را از پرداختن به مسائل اصلی بازمی‌دارد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب این جریانات در قالب یک چرخه دوقطبی‌ساز مستمر به حیات خود ادامه می‌دهند و بقای خود را تضمین می‌کنند، اما ضربات سهمگینی به بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه وارد می‌آورند.

راهکار مؤثر به حاشیه راندن دوقطبی‌سازان

آرین‌منش تنها راهکار مؤثر در مقابله با این دوقطبی‌ها و به حاشیه راندن این جریانات را روشنگری، فرهنگ‌سازی و تمسک به رهنمودهای وحدت‌آفرین قرآن و ائمه اطهار(ع) و توجه به توصیه‌های امام(ره)‌ و رهبری دانست و گفت: تجربه عملی نیز نشان داده انقلاب و دفاع مقدس نه با ایجاد شکاف و قطب‌بندی کردن مردم، بلکه با وحدت ملی و پذیرش همه سلایق و گرایش‌ها ذیل یک محور و برای نیل به یک هدف مشترک به پیروزی منجر شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان بیان کرد: امروز هم رمز پیروزی و غلبه بر جریانات و گروه‌های دوقطبی‌ساز، تمسک به اصول مشترکی مانند انقلاب، امام(ره)، رهبری و قانون اساسی و مدیریت اختلاف سلیقه‌ها در چارچوب یک رقابت سیاسی سازنده و اخلاقی است که می‌تواند تولیدکنندگان و موج‌سواران دوقطبی را در جامعه منزوی کند.

گفت‌گو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha