«جاماندگان» خدشه به پیاده‌روی اربعین است
کد خبر: 3850053
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
آیت‌الله غروی:

«جاماندگان» خدشه به پیاده‌روی اربعین است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه با تأکید بر اینکه باید از فرقه‌گرایی و جناح‌گرایی و شعارهایی که باعث تضعیف شیعه و وحدت اسلامی است، به شدت پرهیز کنیم، گفت: زیارت اربعین و پیاده‌روی با هدف برجسته شدن این منسک نباید با رفتارهای موازی و نادرست مورد خدشه قرار بگیرد.

غرویآیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اربعین از دو زاویه قابل بحث است؛ یکی نفس اربعین و زیارت آن و دیگری پدیده‌ای که در سال‌های اخیر با عنوان پیاده‌روی اربعین رایج شده است.

وی افزود: اربعین از گذشته تاکنون مورد اهتمام و توجه علما و شیعیان بوده و هست و جزء تعطیلات رسمی تلقی می‌شده است؛ امام عسکری(ع) فرموده‌اند که زیارت اربعین، یکی از علائم ایمان است، البته مراد از زیارت اربعین این نیست که فرد زیارت را از راه دور بخواند یا زیارت مخصوص اربعین را بخواند بلکه مراد زیارت قبر امام(ع) است.

غروی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین در کشور عراق از قدیم به خصوص در میان علمای حوزه مرسوم بوده است، تصریح کرد: اربعین یادآوری و زنده نگه داشتن قیام کربلا و ماجرای اسارت اهل بیت(ع) و درس‌هایی است که می‌توان از ماجرای حضور حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کاخ یزید بگیریم.

وی اظهار کرد: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در این ماجرا آن چنان درخشیدند که یزید ترجیح داد تا ماجرا زدوتر جمع‌وجور شود؛ یزید حالت انفعالی به خود گرفت و از شورش مردم علیه خود ترسید و تا حدودی با انداختن قصور ماجرا به گردن ابن‌زیاد، خود را تبرئه کرد و با برخی خواسته‌های اسرا موافقت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: اربعین فرصت مجددی است تا چرایی قیام عاشورا، خطبه‌های و سخنان امام(ع) در طول این واقعه، ظلم‌هایی که به اهل بیت(ع) روا داشته شد و ... مورد بررسی قرار بگیرد؛ اینکه اولین زائر این مسیر جابربن عبدالله انصاری بوده است که جزء بزرگان صحابه و مورد وثوق و اعتماد نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت است.

وی با بیان اینکه اربعین در سال‌های اخیر موقیعت خاص و ویژه‌ای با بحث پیاده‌روی پیدا کرده است، تصریح کرد: سعودی‌ها در ایام حج از دو تا سه میلیون زائر پذیرایی می‌کنند و به آن می‌بالند و افتخار می‌کنند، در حالی که امکانات آنان قابل مقایسه با بحث پیاده‌روی کربلا نیست و خود  کشورها هم بحث مدیریت زائران خود را دارند، اما در بحث زائران اربعین، اولاً این پدیده چند سالی است که رواج یافته است. ثانیاً میلیون‌ها نفر که طبق برخی آمار به 20 میلیون هم می‌رسد، در این مسیر حضور دارند.

آیت‌الله غروی تصریح کرد: نکته مهم‌تر اینکه این پدیده از سوی مردم حمایت و مدیریت می‌شود و دولتی نیست؛ این همه غذا و امکاناتی که ایجاد شده عمدتاً مردمی و از سوی خیرین تأمین می‌شود، به ویژه اینکه مردم عراق با عشق اباعبدالله(ع) و با امکانات شخصی در حد خودشان از زوار پذیرایی می‌کنند.

وی ادامه داد: چنین حماسه و شوری در دنیا بی‌نظیر است، به همین دلیل دشمنان چشم طمع به آن دارند تا بازتاب فراوان و ظرفیت بالای آن برای وحدت بین شیعه، وحدت اسلامی و حتی وحدت ادیانی را کمرنگ کنند؛ بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم و کارهای فرهنگی در طول مسیر و غیر آن ترتیب دهیم که هم به غنای فکری و فرهنگی مردم بیفزاید و هم جلوی بدخواهی بدخواهان را سد کند.

اربعین کنگره عظیم در حال سیلان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه براساس برخی گزارشات حتی زرتشتیان و پیروان ادیان دیگر هم در این حماسه حضور دارند، بیان کرد: اربعین کنگره وسیع و عظیم در حال سیلان است و باید به اشکال سالم هنری یا در قالب جزوات کوتاه، فیلم، فیلمنامه، نمایش و ... ابعاد مختلف آن را تبیین و ارائه کنیم تا همه اهداف امام و اهل بیت(ع) را بهتر بدانند.

وی با بیان اینکه پیام قیام امام حسین(ع) زمینه‌سازی برای جنبش جهانی و ظهور است، افزود: مهم‌ترین پیام قیام امام(ع) که با فطرت انسان سازگار است، آن است که نباید زیر بار ظلم برویم و سلطه استکبار را بپذیریم؛ اگر قیام امام(ع) نبود بنی‌امیه چیزی نه تنها از دین بلکه از کرامت انسانی باقی نمی‌گذاشتند و اربعین ظرفیتی برای تبیین این پیام به خصوص در پدیده پیاده‌روی است که البته برای عملیاتی شدن باید برنامه‌ریزی و تدبیر داشته باشیم.

پرهیز از فرقه‌گرایی و جناح بازی در پیاده‌روی اربعین

غروی با تأکید بر اینکه باید از فرقه‌گرایی، جناح‌گرایی و شعارهایی که باعث تضعیف شیعه و وحدت اسلامی است به شدت پرهیز کنیم، اظهار کرد: سیره اهل بیت(ع) این بوده است که اربعین امام حسین(ع) پررنگ و مورد توجه باشد، در صورتی که ما اربعین حتی برای امام علی(ع) هم نداریم و برای بقیه ائمه(ع) هم ین طور است؛ اربعین تنها برای امام حسین(ع) است، بنابراین باید این پیام ویژه را درک کنیم.

موازی‌کاری نکنیم

وی تصریح کرد: در این راستا، زیارت اربعین و پیاده‌روی نباید با رفتارهای موازی و نادرست مورد خدشه قرار بگیرد؛ نباید با برخی موضوعات مانند راه انداختن پیاده‌روی جاماندگان اربعین، در صدد جایگزین‌سازی باشیم؛ این مسئله با سیره و روش اهل بیت ناسازگار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: زیارت خواندن برای همه ائمه ثواب خاص و ویژه خود را دارد ولی زیارت اربعین امام حسین(ع) جایگاه منحصر به فرد دارد و باید این جایگاه برجسته بماند و عدلی برای آن نتراشیم. و جاماندگان را برجسته  نکنیم.

انتهای پیام
captcha