افزایش قیمت کتاب در روند مطالعه تأثیر نداشته باشد
کد خبر: 3849269
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
حیدری:

افزایش قیمت کتاب در روند مطالعه تأثیر نداشته باشد

گروه فرهنگی ــ معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر ارشاد گفت: اولین عامل در کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه، خانواده است که روی آوردن به اینترنت و استفاده از تلفن همراه روند کاهشی سرانه مطالعه را در بردارد، همچنین کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت کتاب، نباید در روند مطالعه تأثیر داشته باشد.

افزایش قیمت کتاب نباید در روند مطالعه تأثیر داشته باشد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، لادن حیدری، معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۰ مهرماه در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب در چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: تمام تلاش دولت حفظ قیمت کتاب و کاغذ با پرداخت یارانه، مدیریت آن و تسهیل دسترسی به کتاب از طریق برگزاری نمایشگاه‌های استانی بوده تا بتوان برای این موضوع و دغدغه به‌جای مردم، به‌منظور افزایش سرانه مطالعه و حفظ سرانه موجود، تلاش کرد.

وی افزود: دولت کاغذ را جزء اقلام اساسی قرار داده و ارزهایی که پایین‌ترین قیمت را دارد به این امر اختصاص می‌دهد، همچنین یارانه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این موضوع از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب می‌پردازد و تخفیف‌هایی را که پیش‌بینی می‌کند، از جمله راهکارهای عملیاتی در حوزه فرهنگ است.

حیدری گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حوزه فرهنگ مورد دغدغه ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است که خوشبختانه تأثیر کمتری متوجه این حوزه شده و تلاش بر این است تا میزان اعتباری که در سال گذشته پیش‌بینی شده بود را حفظ کنند.

وی بیان کرد: ناشران زیادی در این نمایشگاه شرکت کردند و از این طریق، عناوین بسیاری در دسترس مردم قرار گرفته که امید است در اولویت بازدید مردم استان باشد و با دیدن آن‌ها و خرید کتاب‌ها به حوزه فرهنگ کمک شایانی کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر ارشاد گفت: باید نگاه ویژه به دسترسی کتابخانه‌های عمومی و کتابفروشی‌ها صورت گیرد، وقتی کتابی از سراسر کشور در دسترس مردم قرار می‌‎گیرد مقید به افزایش تعداد ناشران نیستیم، بلکه باید سرانه مطالعه را در استان بالا ببریم، همچنین لازم است دسترسی به کتاب و عناوین کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان بالاتر از گذشته باشد تا مردم بتوانند از آن‌ها بیشتر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: سرانه مطالعه کتاب در این استان چشم‌انداز روشنی ندارد که دلیل بر نخواندن کتاب نیست بلکه باید دسترسی مردم به کتاب را راحت کرد.

حیدری با اشاره به اینکه کتاب موجب افزایش تفکر سالم در افراد می‌شود، بیان کرد: ضرورت انکارناپذیر جوامع در کتابخوانی است که دولت همواره بر ارتقای قدرت تشخیص و شناخت افراد تلاش دارد.

وی بیان کرد: اولین عامل در کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه، خانواده است که روی آوردن به اینترنت و استفاده از تلفن همراه روند کاهشی سرانه مطالعه را در بردارد، همچنین کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت کتاب، نباید در روند مطالعه تأثیر داشته باشد.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر ارشاد با اشاره به آمار کتاب و سرانه مطالعه در استان، بیان کرد: سال گذشته تعداد کتاب منتشر شده در استان ۷۵ عنوان و سرانه مطالعه کتاب منتشر شده ۰.۷۷ درصد، سرانه عناوین کتب منتشر شده نسبت به کشور ۰.۰۷ درصد، تعداد کتابخانه‌های عمومی استان ۶۵ باب و میزان دسترسی مردم به کتابخانه‌ها ۰.۰۶ باب، سرانه کتاب موجود در کتابخانه‌ها ۰.۰۱ درصد بوده است که این آمار نشان می‌دهد چهار درصد جمعیت استان عضو کتابخانه هستند.

وی با اشاره به اینکه افزایش سطح فرهنگ زیرساخت تمامی امور است، تصریح کرد: این استان نیازمند تأمین زیرساخت‌های بیشتر در حوزه فرهنگ است که از مسئولان استانی تقاضا می‌شود اعتبارات اختصاصی به حوزه فرهنگ بیش از پیش باشد.

انتهای پیام
captcha