طرح شفافیت آرای نمایندگان حق مسلم مردم است
کد خبر: 3842781
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

طرح شفافیت آرای نمایندگان حق مسلم مردم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: این حق مردم است که بدانند هر نماینده‌ای چه رأیی می‌دهد تا بتوانند شناخت بهتری نسبت به آنها کسب کنند.

طرح شفافیت آرای نمایندگان حق مسلم مردم است

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، اظهار کرد: چند ایراد عمده به این طرح دارم که باید اصلاح شود، ولی در مجموع با آن موافقم، چون این حق مردم است که بدانند هر نماینده‌ای چه رأیی می‌دهد.

وی در خصوص ایرادات وارد بر این طرح، گفت: با تصویب این طرح اولاً ممکن است پوپولیسم‌گرایی رأی نمایندگان را تحت تأثیر قرار دهد و نمایندگان برای خوشامد یک گروه رأی غیر کارشناسی بدهند. از طرف دیگر، امکان دارد برخی گروه‌های خارج از مجلس به جای پیشنهاد دادن، بخواهند نظراتشان را به برخی نمایندگان تحمیل کنند که در رأی آنها اثر بگذارد و این می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: اگر این دو آفت اصلاح شود، شفافیت به نحو عالی اتفاق خواهد افتاد و برای این منظور، ما باید در تمرین دموکراسی تجربه بیشتری کسب کنیم و یاد بگیریم که موقع رأی دادن، منافع کشور را در نظر داشته باشیم. مثلاً طرحی مطرح می‌شود که در صورت تصویب، بار اضافه‌ای را بر یک سازمان تحمیل می‌کند و من نماینده می‌دانم که با تصویب این طرح، آن سازمان با مشکل مواجه می‌شود، پس نباید به این دلیل که گروه خاصی از من انتظار موافقت با این طرح را دارند، به آن رأی دهم.

عابدی ادامه داد: نمونه آن، حق‌التدریسی‌های آموزش و پرورش بودند که برخی نمایندگان اعلام کردند حق آنهاست که در آموزش و پرورش استخدام شوند، در حالی که می‌دانند این افراد باید در فراخوان شرکت کرده و دوره‌های آموزشی را طی می‌کردند تا در زمان استخدام، فرصت برابر ایجاد شود. طرح‌هایی از این دست صرفاً برای کسب نظر رأی دهنده‌ها تصویب می‌شود، جنبه کارشناسی ندارد و پوپولیستی است.

وی اضافه کرد: این حق برای گروه‌های مختلف وجود دارد که از نمایندگان بخواهند مثلاً به FATF رأی ندهند، ولی اگر بخواهند نظر خود را تحمیل کنند، باعث ایجاد دردسر می‌شود، چون در نماز جمعه اطلاعیه می‌دهند که این دسته از نمایندگان موافق FATF هستند، تصویب آن خیانت به کشور است و هر کس به آن رأی داد خائن محسوب می‌شود، پس خائنین را بشناسید. یعنی چنین فضایی به وجود آورده و باعث می‌شوند نمایندگان تحت این فشارها و شایعات به FATF رأی ندهند که این روند به نفع کشور نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: طرفدار این هستم که مردم به حق خودشان رسیده و بدانند هر نماینده‌ای چه رأیی می‌دهد، اینکه کدام نماینده تحت تأثیر تحمیل نظرات دیگران و کدام یک تحت تأثیر پوپولیسم قرار می‌گیرد، به مرور زمان برای مردم مشخص می‌شود و در انتخابات بعدی، تصمیم لازم و منطقی اتخاذ خواهند کرد. فکر می‌کنم اگر این طرح در صحن مجلس مطرح شود، رأی خواهد آورد.
انتهای پیام

captcha