تربیت صحیح فرزندان با آموزش قرآن آغاز می‌شود
کد خبر: 3842112
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
پیشکسوت برجسته قرآنی:

تربیت صحیح فرزندان با آموزش قرآن آغاز می‌شود

پیشکسوت برجسته قرآنی گفت: تربیت صحیح فرزندان با آموزش قرآن آغاز می‌شود.

به گزارش ایکنا، سیدناصر رضوی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به میزبانی مسابقات قرآن کشوری در اصفهان ضمن بیان راهکارهایی برای بهره برداری از فرصت پیش آمده برای ارتقای جایگاه قرآن و قاریان در اصفهان به دلایل مهجوریت قرآن در بین مردم پرداخت و اظهار داشت: مسابقات قرآن کریم نباید تنها محل تردد صرف خود قاریان ثبت نام کننده باشد؛ مسئله این است که از مردم در این مسابقات خبری نیست و توده مردم در مسابقات بسیار کم دیده می شوند.

وی افزود: اداره اوقاف اصفهان با توجه به وجود مدیریت جدید می‌تواند حرکت نوین مردمی انجام دهد و از اموری که می‌تواند اثر داشته باشد قرعه کشی و ارائه جوایز انگیزشی برای مسابقات است.

پیشکسوت قرآنی بیان داشت: این کار برای آن است که نسل جوان تشویق شوند چراکه ما نیاز به جوانان داریم تا در این صحنه باشند و البته ایجاد انگیزه مصادیق دیگری نیز دارد، مانند پخش صحنه هایی از مسابقه توسط سیما که مردم برای قرآن هیجان پیدا کرده اند.

وی با تأکید بر تأثیر حضور نوجوانان و جوانان برتر قرآنی همانند جواد فروغی در تشویق و ایجاد انگیزه برای دیگر افراد، جهت حضور در عرصه‌های قرآنی تصریح کرد: پخش مصاحبه مسئولان بالادستی در عرصه قرآن و حتی مجموعه های فرهنگی و مذهبی فعال در این عرصه از طریق سیما باعث می‌شود مردم و به خصوص جوانان مسابقات را پیگیری کنند و قاریان نیز تشویق شوند.

رضوی وجود مسئولان دلسوز و پای کار در روی آوردن مردم و به ویژه نسل جوان به قرآن را موثر دانست و گفت: مسئولی که دغدغه این کار را داشته باشد و به عهده کس دیگری نگذارد و احساس تکلیف کند و مقام و جایگاه استاد و مردم را بداند و نیازهایی که جامعه به حد مدینه فاضله برسد را درک کند شاخص قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در حوزه عمل به قرآن و تربیت و آموزش اگر با مسابقات قرآنی ایجاد انگیزه کردیم، خود مردم می آیند و وقتی که ظاهر فرد انس با قرآن گرفت، عمل به قرآن نیز شکل می گیرد و اولین قدم عمل به قرآن، تلاوت است.

رضوی ائمه اطهار(ع) را نمونه بارز و روشن عامل به قرآن بیان کرد و ادامه داد: ائمه اطهار(ع) نیز به ما یاد دادند که اول قرآن را بخوانید که موجب تزکیه می‌شود و پس از آن به دنبال علوم قرآن بروید و پس از آن علم کتاب موجب حکمت می‌شود.

وی به مقاله‌ای از آیت‌الله مشکینی پیرامون تاثیر تلاوت در تزکیه نفس اشاره کرد و افزود: اگر این دو با هم نباشند فرد میل به «یعلمهم الکتاب» پیدا نمی کند تا علوم آن را وسیع تر نماید و در این میان نیز برخی می خواهند از پنجره وارد اسلام شوند و می گویند اول علوم قرآنی را یاد بگیرید تا به قرآن عمل کنید، این افراد از معجزه قرآن غافل هستند، معجزه قرآن خواندن عربی قرآن است.

فعال قرآنی اضافه کرد: گمشده جامعه این است و حوزه‌های علمیه و دانشجویان تبلیغ نمی‌کنند، در حالی که دغدغه رهبر انقلاب این مسئله است و ایشان برای تحریک، تهییج و تشویق قاریان قرآن وقت می گذارند و سوال اینجا است که کدام یک از علما و بزرگان حرکت رهبر انقلاب را چه قبل و چه پس از انقلاب اجرا کرده اند.

رضوی گفت: به عنوان یک خادم کوچک قرآن بیش از پنجاه سال قبل و در سن نوجوانی به مشهد مقدس می رفتم و در مسجد کرامت، رهبر انقلاب که آن زمان یک طلبه جوان بودند را می دیدم که از آن دوران پرچم تلاوت قرآن را در دست گرفته بودند و قاریان برتر را به تلاوت تشویق می کردند.

وی افزود: آغاز تربیت با آموزش قرآن است و اولین معلم قرآن خداوند متعال است که می فرماید: «الرحمن علم القرآن» و دراینجا صفت دیگری از خداوند بیان نکرده و این به آن معنا است که فردی که می خواهد آموزش قرآن بدهد، باید مانند خداوند با صفت رحمانیت قرآن را آموزش دهد و ما نیز باید مانند خداوند رحمانیت داشته باشیم و برای عموم مهربان و پرعاطفه باشیم و وارد آموزش قرآن شویم.

انتهای پیام

captcha