فضای مجازی فرصت طلایی است/ حزب‌بازی؛ مصیبتی بزرگ برای کشور
کد خبر: 3833072
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
آیت‌الله علوی بروجردی:

فضای مجازی فرصت طلایی است/ حزب‌بازی؛ مصیبتی بزرگ برای کشور

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه فضای مجازی با بستن و مسدودکردن درست نمی‌شود، تأکید کرد: یکی از مصیبت‌های کشور ما مصیبت حزب‌بازی و باندبازی است؛ زیرا این مسئله گاهی ارزش اخلاقی و اصیل انقلاب را ضایع می‌کند.

فضای مجازی فرصت طلایی است/ حزب‌بازی؛ مصیبتی بزرگ برای کشوربه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی، امروز، 15 مردادماه، در مراسم روز خبرنگاران که در بیت آیت‌الله‌العظمی بروجردی در قم برگزار شد، گفت: چند ویژگی مشترک میان کار روحانیت و خبرنگاران وجود دارد؛ از جمله اینکه خبرنگاران همیشه در کنار مردم هستند و روحانیت نیز در طول 1400 سال در کنار مردم زندگی کرده است.

وی با بیان اینکه روحانیت زخم‌ها و دردهای مردم را می‌دید و در مقام درمان برمی‌آمد، بیان کرد: خبرنگار نیز کمبودها را می‌بیند و زخم‌ها را درمان و حکومت و دیگران را متوجه می‌کند تا کاری برای رفع مشکلات انجام دهند.

این استاد حوزه با بیان اینکه خبرنگاری شغلی پرخطر است و شهدا و کشته‌های زیادی در نقاط دنیا در این شغل رخ داده است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که آمریکا مجبور شد از ویتنام به شکلی مفتضحانه بیرون برود، همین واکنش خبرنگاران و اطلاع‌رسانی آنان بود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اگر جنایات آمریکا منعکس نمی‌شد، مردم دنیا متوجه نمی‌شدند و فشار افکار عمومی ایجاد نمی‌شد.

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه شغل روحانیت نیز پرخطر است، بیان کرد: در طول تاریخ شیعه روحانیون زیادی به علت اینکه کنار مردم بودند کشته شدند؛ لذا کنار مردم بودن خطرآفرین برای قدرت‌هایی است که نمی‌توانند تحمل کنند.

عاشورا و مرجعیت؛ عوامل ماندگاری شیعه

وی با بیان اینکه این ویژگی‌ها سبب شده تا خبرنگاران امروز در بیت آیت‌الله بروجردی به عنوان نماد مرجعیت شیعه حضور داشته باشند، اظهار کرد: شیعه دو عامل برای قدرت و ماندگاری خود دارد که یکی  عاشورا و یاد و نام امام حسین(ع) و دیگری نهاد مرجعیت است؛ امروز اگر جمعیت بیش از 400 میلیونی شیعه را در دنیا داریم، عامل ماندگاری آن همین دو چیز است و دشمن نیز همین دو عامل را هدف قرار داده است.

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه خبرنگاران زبان مردم هستند، اظهار کرد: خبرنگاران می‌توانند یک نقص را در جامعه طوری مطرح کنند که مردم نقطه اصلی خطر را حس و حکمرانان احساس نظارت جمعی کنند؛ اگر ده‌ها سازمان بازرسی داشته باشیم، به اندازه خبرنگاران مؤثر نیستند، ولو اینکه این خبرنگار برای رضایت خدا هم این کار را نکند.

نوه آیت‌الله‌العظمی بروجردی با بیان اینکه اگر بسترهای فعالیت آزاد خبرنگاری را از دهه‌های قبل آماده می‌کردیم، امروز این مقدار سوءاستفاده از بیت‌المال و ... وجود نداشت، ادامه داد: چطور می‌شود که در کشوری که شیعه و مسلمان نیست، وقتی وزیری سفارش یکی از نزدیکانش را برای استخدام در یک نهاد دولتی انجام می‌دهد او را توبیخ می‌کنند، ولی ما که شیعه هستیم و امام صادق(ع) را داریم، چرا باید کسانی مبالغ بالا اختلاس کنند.

فضای مجازی فرصت طلایی است

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید به تقویت فضای اخلاقی کمک کنند، اظهارکرد: در حدی که می‌فهمم، فضای مجازی برای ما فرصت طلایی است؛ اولاً در همه جهاتی که تمدن به ما عرضه کرده، آفاتی وجود دارد و ریزشی داریم، ولی اگر به جای مقابله و جلوگیری و بستن، مدیریت کنیم، نتایج بهتری می‌گیریم.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در دنیای امروز کسی توان جلوگیری از فضای مجازی را ندارد و ما هم همان طور که نتوانستیم جلوی رادیو و تلویزیون و ماهواره را بگیریم، جلوی فضای مجازی را نخواهیم توانست بگیریم. رادیو را حرام کردیم، ولی مگر با چاقو فرقی دارد؛ رادیو، ماهواره و ... وسیله و ابزار در تمدن جدید هستند و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و از آن فرار کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه باید اصولی و اساسی وارد فضای مجازی شویم و مطالب مذهبی و مورد نظر خود را هنرمندانه به دنیا منتقل کنیم، تصریح کرد: مدیریت با منع و جلوگیری درست نمی‌شود، بلکه باید با سلیقه وارد شویم؛ اینکه ما منبری را به همین صورت که در مسجد و حسینیه است، در فضای مجازی نشر دهیم، هنرمندانه نیست، بلکه باید متناسب با مخاطب این کار را انجام دهیم.

سوءاستفاده برخی در بردن آبروی مداح اردبیلی

وی با بیان اینکه شیعه مطالب زیادی برای عرضه دارد، اظهارکرد: جامعه ما اخلاقی است، لذا باید وقتی روی زخم‌ها دست می‌گذاریم، متقن حرف بزنیم و آبروی افراد را نبریم؛ مداحی که اهل اردبیل بود و اخیراً از دنیا رفت، سوز و حالی در صدایش بود و به خاطر شباهتی که با یک کلاهبردار داشت، آبروی او را بردند؛ این کار سوءاستفاده از رسانه و کار غیراخلاقی است.

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه کار خبرنگار با قوه قضائیه متفاوت است، ادامه داد: ما باید ارزش‌های جامعه را حفظ کنیم؛ خون‌های زیادی در دفاع مقدس و مدافعان حرم ریخته شده و ما باید پاسخگو باشیم؛ در طول تاریخ جنگ‌های زیادی رخ داد، ولی در جنگ تحمیلی یک سانتی‌متر خاک ایران در دست صدام نیفتاد و این هنر و ارزش بود و نباید به این ارزش‌ها توهین یا پشت شود.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه امام خمینی و مرجعیت دینی حرکت انقلاب را آغاز کردند تا در جامعه عدل اقامه شود، افزود: امروز کسانی هستند که در مسیر عدل کارشکنی می‌کنند و چوب لای چرخ انقلاب می‌گذارند و رسانه‌ها باید آنان را برجسته کند، ولی ارزش‌های اساسی و اهداف مقدس نباید فراموش شود.

قداست خانواه حفظ شود

وی با بیان اینکه خانواده در جامعه ما حرمت دارد، تصریح کرد: در اروپا خانواده کم‌بها شده و همین عامل سبب رواج افسردگی در این کشورهاست و دولت‌ها هزینه می‌کنند تا مردم افسردگی کمتری داشته باشند، ولی در ایران خانواده  مقدس است، لذا دشمن برای از بین بردن این نهاد برنامه‌ریزی می‌کند.

آیت‌الله علوی بروجردی بیان کرد: ازدواج دیرهنگام، افزایش مجردی و سست شدن بنیاد خانواده در کشور خطرآفرین است و اگر ما خانواده را از دست بدهیم، خیلی از ارزش‌ها را از دست خواهیم داد، لذا خبرنگاران باید طبیبانه در عین اینکه باید این مشکلات را برجسته کنند، باید ارزش‌های اخلاقی و آبرو و حیثیت افراد را حفظ کنند؛ روی احتمالات خبر ندهیم و مطالب را پخته کنیم.

حزب‌بازی؛ مصیبت بزرگ برای کشور

وی تاکید کرد: یکی از مصیبت‌های کشور ما مصیبت حزب بازی و باندبازی است؛ این مسئله گاهی ارزش اخلاقی و اصیل انقلاب را ضایع می‌کند، زیرا وقتی کسی در باند و جناح ما باشد، خطایی بکند از او حمایت می‌کنیم، ولی اگر در حزب ما نباشد، کارهای درست افراد را هم زیر سؤال می‌بریم، در حالی که اگر کسی مفید برای کشور و انقلاب است و در حزب ما هم نیست، باید از او حمایت کنیم.

انتهای پیام

captcha