شرایط و آداب صحیح استخاره
کد خبر: 3832333
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

شرایط و آداب صحیح استخاره

گروه معارف ــ یک کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه مشهد گفت: استخاره به معنای طلب خیر از خداوند است، اما این شکل از استخاره که با قرآن و تسبیح در جامعه ‌باب شده در اصل استشاره بوده که به اشتباه استخاره نامیده شده است.

شرایط و آداب صحیح استخارهحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد‌علی فیض‌آبادی، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه مشهد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌رضوی، در‌خصوص شرایط و فرهنگ استخاره گرفتن، اظهار کرد: استخاره به معنای طلب خیر از خداوند است و روایتی در همین زمینه از اهل‌بیت(ع) وجود دارد که فرموده‌اند: «اگر تصمیم بر انجام کاری دارید، دو رکعت نماز استخاره بخوانید و در سجده‌ای بعد از نماز 100 بار از خداوند طلب خیر کنید» و باید گفت اصل استخاره به همین معناست.

وی ادامه داد: اما این شکلی از استخاره که با قرآن و تسبیح در جامعه باب شده در اصل استشاره بوده که به اشتباه استخاره نامیده شده است، استشاره به معنای مشورت گرفتن از خداست. با توجه به قوه عقلی که خداوند در وجود انسان قرار داده، فرد از او می‌خواهد تا با کمک آن درباره عمل خود فکر کند و تصمیم بگیرد.

استاد حوزه علمیه مشهد بیان کرد: به طور مثال فردی که با رعایت نکردن قوانین و مقررات، آغاز به رانندگی کرده و با سرعت بالا به رانندگی خود ادامه می‌دهد، مسلماً سرنوشت خوبی در انتظار او و سلامتی‌اش نخواهد بود، چنین مسائلی نیاز به استخاره نداشته و کاملا مشخص هستند.

فیض‌آبادی مطرح کرد: همینطور در مورد ازدواج با فردی که تارک‌الصلاة بوده و به مشروبات الکلی و دیگر مواد مخدر اعتیاد دارد، نیازی به استخاره نیست چرا که عقل انسان حکم می‌کند چنین ازدواجی به صلاح نبوده و آینده روشنی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر انسان از عقل خود کمک گرفت، فکر کرد و به نتیجه نرسید، باید از افرادی مشورت بگیرد که آن نیز شرایطی دارد. تعداد افرادی که از آن‌ها مشورت می‌گیریم باید 40 نفر باشد، اگر 40 نفر در دسترس نبود، با 10 نفر و با هر کدام 4 بار، اگر 10 نفر در دسترس نبود، با چهار نفر و هر کدام 10 بار و در نهایت اگر چهار نفر نیز در دسترس نبود با یک نفر و 40 بار.

این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: معمولاً بسیاری از مسائل ما با مشورت گرفتن حل خواهند شد، اما اگر با مشورت گرفتن نیز به نتیجه درستی نرسیدیم؛ به طور مثال اگر در خصوص ازدواج با شخصی با وجود تحقیقات انجام شده و مشاوره‌های لازم، بازهم نتوانستیم تصمیم درست و قاطعانه‌ای بگیریم، باید به سراغ استخاره(استشاره) برویم که آن نیز شرایط و افراد خاص خود را دارد.

فیض‌آبادی اظهار کرد: نرم‌افزار‌هایی در گوشی‌های تلفن همراه وجود دارند و آیه‌ای را به همراه ترجمه آن به عنوان استخاره اعلام می‌کند که استخاره گرفتن با آنان صحت نداشته و ممکن بسیار است خطرناک باشد، چرا که بسیاری از افراد شاید برای مسائل مهم زندگی خود به آنان مراجعه کنند و تصمیم‌های اشتباهی براساس آنان بگیرند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از استخاره آن است که خداوند تبارک و تعالی به بعضی از افراد علم استخاره عطا کرده است، چنین افرادی با باز کردن قرآن مسئله شما را مطرح می‌کنند، در خصوص آن توضیح می‌دهند و با خواندن آیه‌ای از آیات قرآن در گرفتن تصمیم بهتر به افراد کمک می‌کنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: عده دیگری از افراد مفسر قرآن هستند و با رجوع تفسیری استخاره می‌کنند که این استخاره نیز مشکلی نداشته و می‌تواند مفید باشد، البته اگر فرد موردنظر به درستی انتخاب و شرایط آن در نظر گرفته شود. در روایات به استخاره گرفتن با تسبیح نیز اشاره شده است که آن هم ایرادی نداشته اما به غیر از حالات ذکر شده هیچ استخاره دیگری قابل قبول نبوده و ممکن است خطر‌ناک باشد.

استخاره در ازدواج
فیض‌آبادی مطرح کرد: برخی علما معتقد هستند که در خصوص ازدواج به هیچ عنوان نباید استخاره کرد و باید از قوه عقل انسان، تحقیقات و مشورت گرفتن از دیگر افراد استفاده کرد. برخی دیگر نیز معتقدند در ازدواج بعد از تحقیقات حتماً باید استخاره نیز گرفته شود، چرا که تحقیقات و مشورت‌ها فقط از زمان حال اشخاص خبر می‌دهد و آینده افراد مشخص نیست، به طور مثال مشاوره در‌خصوص فردی نظر مثبت داشته و تحقیقات نیز نتیجه خوبی داشته باشند، اما آن فرد در آینده مبتلا به بیماری صعب‌العلاجی شود.

وی اضافه کرد: شایعات زیادی در‌خصوص زمان مناسب برای استخاره مطرح شده که هیچ‌کدام صحت نداشته است، استخاره گرفتن زمان خاصی نداشته اما گفته شده که بعد از نماز چون شیطان از انسان دور می‌شود و حالت معنوی عمیقی دارد، بهتر است.

این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: نکته مهم استخاره این است که اگر انسان استخاره کرد بهتر است که به آن عمل کند چون اگر با خدا مشورت می‌کنیم و خدا راه درست را به انسان نشان می‌دهد به نفع ماست که به آن عمل کنیم.

فیض‌آبادی اظهار کرد: تاریخچه استخاره به شکل خواندن نماز و طلب خیر کردن به آغاز اسلام و استخاره با قرآن نیز به زمان پیامبر و اهل بیت باز‌می‌گردد.

انتهای پیام

captcha