بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی
کد خبر: 3831664
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی

گروه اجتماعی - عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی است و رهبر معظم انقلاب نیز با انجام مطالعات لازم و کار کارشناسی این بیانیه را با نگاه به گذشته و چشم انداز به آینده ترسیم کردند.

بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، عضو هئیت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر روز چهارشنبه 9 مردادماه در نخستین همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب» در تالار وحدت دانشگاه تبریز گفت: بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه چله دوم انقلاب است و مقام معظم رهبری برای همه بیانیه‌ها و رهنمودهایشان کارشناسی شده و مطالعه شده وارد میدان می‌شوند. ایشان برای این بیانیه وقت زیادی گذاشتند تا آینده را ترسیم کنند. ایشان هم گذشته را دیدند و هم چشم انداز آینده را ترسیم کردند.

وی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری به تبریزی‌ها ماموریت دادند تا بیانیه گام دوم انقلاب را دنبال کنند، اولا گویای ظرفیت تبریز از نگاه مقام معظم رهبری است و نشان می دهد که ظرفیت آذربایجان شرقی و بویژه تبریز بالا است و از سویی انجام این ماموریت، یک تکلیف برای شهر تبریز است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: از دل این همایش راه‌ها و مسیرهایی برای اجرای این بیانیه مطرح می شود و از طرفی برای تبریز افتخار است که مخاطب مقام معظم رهبری قرار گرفته است. آنچه در این همایش شایسته تقدیر است، این است که اگر کلی انجام می شد، چندان مفید نمی شد و بر این اساس روی بخش شهر متمرکز شده است و اینکه یک شهر در تراز انقلاب اسلامی با الهام از این سند بالادستی چگونه می تواند باشد.

وی افزود: اعتقاد دارم بیانیه گام دوم انقلاب را باید مثل وصیتنامه امام (ره) به عنوان یکی از اسناد بالادستی نظام نگاه کرد و قوانین و مقررات در چارچوب این بیانیه و سند بالادستی تنظیم شود. پیشاپیش لازم است بگویم که در این گونه جلسات بایسته‌ها گفته شود. تا قله‌ها دیده نشود انسان رشد نخواهد کرد و از گذشته به آینده آمدن، به آدم پیشرفت نمی دهد اما گاهی در اینگونه جلسات برخی برداشت ها این می شود که مثلا کار بایسته صورت نگرفته است.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: برای مثال مقام معظم رهبری از رشد نکردن عدالت اجتماعی در آن حدی که انتظار می رفت، گله مند شدند. البته این معنایش این نیست که کاری در عرصه عدالت اجتماعی اصلا صورت نگرفته است. قبل از انقلاب، کشور در اختیار یک خانواده بود و فقط مراکز استان‌ها در چشم بود و عمران و آبادی داشت و شهرهای دورست و روستاها پیشرفتی نداشتند.

خاتمی تصریح کرد: امروز انقلاب سربلند است که امکانات به روستاها نیز رسیده است و آب و برق و تلفن و گاز به همه جا رسیده و اندک نقاط باقی مانده نیز در مسیر برنامه ریزی برای پیشرفت است. اگر این عدالت اجتماعی نیست، پس چیست؟ ما باید داده های خدا را هم ببینیم و سپاسگزار شویم.

وی در توصیف ویژگی‌های یک شهر در تراز نظام اسلامی، به پنج ویژگی شاخص اشاره کرد و افزود: اولین ویژگی شهر نمونه، شهری است که در تمام عرصه هایش از برنامه ریزی تا اجرای برنامه ها، دین و آیین نامه دینی حرف اول را بزند. عزیزانی که اهل کار در این عرصه هستند روی کلمه قریه کار کنند و قریه را نه معنای روستا، که به معنای اجتماع باید ببینند.

وی ادامه داد: اگر در اجتماعات با خدا رابطه داشته باشیم و برای خدا حریم نگاه داشته باشیم، آسمان و زمین برکات خود را برای ما نازل می کند و اگر از خط قرمز خدا عبور کنیم، آسیب می بینیم. بعضا به بهانه نشاط در بین جوانان، برنامه های غفلت زا اجرا می شود. چه کسی گفته نشاط یعنی عبور از خط قرمز خدا است، شاد باشید، شادی گناه کردن نیست. عبور از خطوط قرمز خدا هم شادی نیست. برای شهر نمونه جوانان را باید شاد نگه داریم، البته این نباید به معنای غفلت از خدا باشد و در تمام عرصه ها باید ارزش های دینی موج بزند.

عدالت اجتماعی از ویژگی های یک شهر دینی است

حجت‌الاسلام خاتمی عنوان کرد: دومین ویژگی، عدالت اجتماعی است. عدالت اجتماعی توزیع امکانات در شرایط مساوی و بصورت مساوی و در شرایط غیر مساوی، بصورت قانونمند است. جامعه عادل جامعه ای است که هیچکس خود را در حصاری منهای قانون نبیند. در جامعه دینی قسط و عدالت اجتماعی حرف اول را می زند. آرزو و آرمان بلند نظام ما و رهبر بزرگوار ما جامعه دارای عدالت اجتماعی است. متاسفانه به عنوان مثال تا امکان استخدام پیش می آید، هرکس دستش می رسد برادر و فامیل خود را استخدام می کند و چیزی برای بچه های مردم باقی نمی ماند که این یک آسیب به جامعه است.

عدالت اجتماعی توزیع امکانات در شرایط مساوی و بصورت مساوی و در شرایط غیر مساوی، به صورت قانونمند است. جامعه عادل جامعه ای است که هیچکس خود را در حصاری منهای قانون نبیند. در جامعه دینی قسط و عدالت اجتماعی حرف اول را می زند. آرزو و آرمان بلند نظام ما و رهبر بزرگوار ما جامعه دارای عدالت اجتماعی است. متاسفانه به عنوان مثال تا امکان استخدام پیش می آید، هرکس دستش می رسد برادر و فامیل خود را استخدام می کند و چیزی برای بچه های مردم باقی نمی ماند که این یک آسیب به جامعه است.

وی با اشاره به سومین ویژگی یک شهر نمونه، یادآور شد: سومین ویژگی یک شهر نمونه در تراز انقلاب اسلامی، موضوع امنیت است که شکر خدا ما در کشوری امن زندگی می کنیم. امنیت زیرساخت هر توسعه‌ای است. توسعه سیاسی، فرهنگی و حتی دینی در شرایط امنیت بوجود می آید. در مسئله امنیت با هیچکس نباید شوخی داشت و هرکه بخواهد با امنیت یک شهر بازی کند، محارب است و حکمش اعدام است. این در متن قرآن آمده است که باید در عرصه امنیت جدی باشیم.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: چهارمین ویژگی جامعه نمونه، آن است که اقتصادش، اقتصاد آباد باشد. مقام معظم رهبری نزدیک به یک دهه است که سال‌ها را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نامگذاری می کنند. نامگذاری هرکدام از این سال‌ها برای آن است که اقتصاد آباد شکل بگیرد. نسخه ای که حضرت آقا در رابطه با اقتصاد مقاومتی پیچیده بودند، اگر عمل می شد امروز وضعیت اقتصاد ما اینچنین نبود. اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا فرموده اند، یعنی با تکانه های خارجی نلرزد.

حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: دنیا به سخنرانی ترامپ خندید، فردای آن روز قیمت دلار بالا رفت. سه نوع زندگی داریم، یکی فقیرانه است که اسلام نمی پسندند، دومی تجملاتی است که آن را هم اسلام نمی پسندند. سومی اما زندگی آبرومندانه است که در روایات اسمش کفاف است تا همگان بتوانند زندگی خود را سامان بدهند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به پنجمین ویژگی شهر نمونه، گفت: الحمدالله خداوند رهبری الهی را به ملت ما عنایت کرده است. در شهر تبریز نیز الحمدالله یک نماینده ولی فقیه شاداب، سرزنده، خستگی ناپذیر وجود دارد که من احساس می کنم با وجود حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، تبریز جانی تازه گرفته است. از همه امامان جمعه که خدمات زیادی کرده اند، تشکر می‌کنم. طی یک هفته، همراهی با امام جمعه محترم تبریز را در همه جای شهر دیدم و همه از ایشان تشکر می‌کردند. این وضعیت آینده بسیار روشنی را برای تبریز رقم می زند.

انتهای پیام

captcha