برنامه‌ای برای بالا بردن تاب‌آوری مردم داریم؟
کد خبر: 3826827
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

برنامه‌ای برای بالا بردن تاب‌آوری مردم داریم؟

گروه جامعه ــ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه شرایط نامناسب اقتصادی منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و برای مقابله با این ناهنجاری‌ها باید برنامه‌های گوناگون داشت، گفت: فراگیری خودکنترلی و خودمراقبتی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند دامنه معضلات را کاهش دهد.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از پایین آمدن قدرت تاب‌آوری مردم ایران سخن گفت و اظهار کرد: در سال‌های گذشته سازمان بهزیستی موضوع آموزش خودکنترلی، ارتباط مؤثر، مدیریت هیجانات و... را مطرح کرد تا به افزایش تاب‌آوری مردم منجر شود و برای تحقق این امر باید این موضوعات در جامعه فراگیر می‌شد، اما نشد.

وی ادامه داد: این اقدامات باید از سوی سایر نهادهای مسئول با پوشش بالا انجام و فراگیر شود، به نحوی که مثلاً در حوزه مهدهای کودک و مدارس پوشش بالای 90 درصد آموزش مهارت‌های زندگی را داشته باشیم تا بتوانیم مدعی اثربخشی آن شویم. فرض کنید 20 درصد مردم را واکسن بزنید و این اقدام را عالی انجام دهید، این 20 درصد موجب تغییر کلان در جامعه نمی‌شوند و برای کنترل بیماری‌ها باید پوشش واکسن را به بالای 90 درصد رساند.

فرید اضافه کرد: موضوع تاب‌آوری دو جنبه دارد؛ اول اینکه چگونه تاب‌آوری افراد را بالا ببریم و دوم اینکه چه کنیم مردم از آستانه تحمل خود عبور نکنند. بخشی از این مسئله به کمک ارتقای توانمندی‌های فردی مثل مهارت‌های زندگی، ارتباط بین افراد، ارتباط مؤثر و مدیریت هیجانات و ... رخ می‌دهد و بخش دیگر به عوامل خارجی بازمی‌گردد که از کنترل اشخاص خارج است مثل فشارهای اقتصادی و باید دولت و مسئولان به آن بپردازند.

حاکمیت فشارهای فرهنگی 

وی با تأکید بر اینکه در جامعه کنونی ایران علاوه بر فشارهای اقتصادی، فشارهای فرهنگی مثل فرهنگ مصرف‌گرایی نیز به شدت استرس و فشار روانی در خانواده‌های ایرانی افزایش یافته است، گفت: برای مثال مردم در گذشته به راحتی عروسی‌های ساده برگزار می‌کردند اما اکنون چنین نمی‌کنند و همین مسئله به خانواده‌ها فشار روانی وارد می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به وارد نکردن استرس‌های اجتماعی به مردم اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان و سیاست‌گذاران باید تلاش کنند به یکباره تصمیم‌هایی نگیرند که به مردم شوک وارد کند. مثلاً تعرفه کالایی را به یکباره افزایش دادن، حذف ناگهانی قانونی که قبلاً اجرا می‌شده، شایعه کردن بعضی اتفاق‌ها قبل از تحقق مثل گران شدن بنزین استرس‌ها و فشارهای روانی شدیدی به مردم وارد می‌کند.

مدیریت آسیب‌های اجتماعی

مسعودی فرید با بیان اینکه چنین اتفاق‌هایی در سایر کشورها نیز رخ داده و می‎‌توانیم از تجربه آن‌ها برای مدیریت شرایط اقتصادی و به تبع آن شرایط اجتماعی کشور استفاده کنیم، گفت: از سال‌ 2009 تا 2012 دو گروه کشور اروپایی که دچار رکود اقتصادی شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول کشورهایی مانند یونان بودند که همزمان با رکود اقتصادی تلاشی برای کنترل شرایط اجتماعی و کاهش تبعات اجتماعی و روانی رکود اقتصادی انجام ندادند که مشخص شد در این کشورها میزان خودکشی، خشونت خانگی، مصرف مشروبات الکلی و ... بالا رفته است.

وی ادامه داد: کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا حمایت‌های اجتماعی دولتی را افزایش دادند، بیمه‌های بیکاری را تقویت کردند، مدیریت استرس و مهارت‌های زندگی را به مردم آموزش دادند و تلاش کردند فشار روانی اضافی به مردم وارد نشود که مطالعات نشان داد این تلاش‌های اجتماعی موجب شد رکود اقتصادی موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی در این کشورها نشود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه در شورای اجتماعی کشور همین مسئله مطرح و بیان شده که در بحران‌های اقتصادی باید حمایت مالی و اجتماعی از دهک‌های اقتصادی پایین افزایش یابد، اعلام کرد: شناساندن مراکز مشاوره بهزیستی به خصوص خط 1480 بهزیستی برای ارائه مشاوره رایگان در خصوص مسائل و آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌تواند به بهبود شرایط مردم کمک کند. البته قبل از اینکه مردم نیاز به مشاوره داشته باشند، باید خودکنترلی و خودمراقبتی را در زمینه‌های روانی افزایش دهیم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۲:۴۳
0
0
با این فشار اقتصادی و روانی مشخصا باید چه کار کرد تا تاب آوری بالا رود؟؟؟
captcha