کارآفرینی با قابلمه‌ کهنه!
کد خبر: 3820657
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

کارآفرینی با قابلمه‌ کهنه!

اگر برای اهدای قابلمه کهنه فراخوان بدهند تا درآمد حاصل از بازیافت آن، برای کارآفرینی صرف شود به نظرتان چند نفر استقبال می‌کنند؟ یک شرکت ایرانی تولیدکننده لوازم آشپزخانه، فراخوان داده و ۱۸ هزار قابلمه کهنه اهدا شده است؛ ۶ تُن!

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: سومین دوره طرح «خشت‌های سلامت» از آبان ۹۶ تا آذر ۹۷ اجرا شد. قرار شد مردم قابلمه و ماهیتابه و ابزار آشپزخانه مستعمل را هدیه کنند برای ساخت یک مرکز کارآفرینی برای اشتغال توان یابان. ۲۰ فروشگاه در تهران و ۱۵ فروشگاه در شهرهای بزرگ ازجمله اصفهان، مشهد، شیراز، کرمان، بندرعباس و... برای جمع‌آوری ظروف مستعمل تعیین شدند و امکاناتی برای ارسال این ظروف با پیک نیز فراهم شد. شرکت متولی طرح برای پیشبرد آن بن‌های تشویقی نیز در نظر گرفت و قرار شد به ازای تحویل ظروف کهنه یک بن تخفیف ۱۵ درصدی برای خرید محصولات شرکت به مشارکت‌کنندگان ارائه شود؛ بن‌هایی که البته خیلی‌ها تحویل نگرفتند چون هدفشان کمک به اشتغال‌زایی برای معلولان بود.

ساخت مدرسه و خانه بهداشت

این شرکت معتبر تولیدکننده لوازم آشپزخانه بر اساس مسئولیت اجتماعی سال‌های قبل نیز طرح خشت‌های سلامت را اجرا کرده است. «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» یک مفهوم و پدیده نوظهور در کسب‌وکار امروزی است و شرکت‌های پیشرو را به تلاش برای مراقبت از جامعه و کمک به رفع مشکلات و محرومیت‌های اجتماعی تشویق می‌کند. بر اساس نخستین طرح خشت‌های سلامت یک مدرسه با ۳ کلاس با ظرفیت ۹۰ دانش‌آموز در روستای محروم دیماندول استان لرستان ساخته شد و در دومین طرح نیز ساخت یک خانه بهداشت در روستای کردشامی استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت. هر ۲ طرح قبلی مثل این آخری به هدف نهایی رسید و این مراکز در حال بهره‌برداری هستند.

قابلمه‌ها برکت شدند

در سومین طرح خشت‌های سلامت دوباره مشارکت مردمی شگفتی‌آفرین شد و این بار حدود ۱۸ هزار ظرف کهنه جمع‌آوری شد؛ اغلبشان قابلمه آلومینیومی یا چدنی با روکش تفلون یا قابلمه استیل. عواید حاصل از اجرای این طرح نیز برکت شد و یک‌راست رفت به الیگودرز لرستان برای تجهیز کارگاهی و توسعه ساختمانی یک مرکز مهارت‌آموزی و اشتغال معلولان. حالا کار به سرانجام رسیده و خیلی‌ها شاغل شده‌اند یا مشغول آموختن مهارتی هستند تا شغلی با درآمد ثابت داشته باشند.

آموزش ۱۰ رشته مهارتی

موسسه «رعد الیگودرز» از سال ۹۴ برای ارائه خدمات توان‌بخشی و آموزش‌های منجر به اشتغال برای معلولان تأسیس شد. ۹ نفر از معلولان فعال و خیران شهر جمع شدند و مرکزی بنیان نهادند برای اشتغال توان یاب ها که در شهرهای کوچک و روستاها امکانات کمتر دارند و محرومیت‌های بیشتر. یک کارگاه خیاطی هم داشتند که فرصتی برای مهارت‌آموزی همراه با کسب درآمد بود. باوجود همه مشکلات و کمبودها برخی آموزش‌های هنری و مهارتی را پیگیری می‌کردند و پیش می‌رفتند تا اینکه اتفاق خوب برایشان رخ داد. از اواخر سال ۹۷ با درآمد حاصل از طرح خشت‌های سلامت ۳ ، کارگاه‌ها به‌تدریج و طی چند ماه توسعه یافت و تجهیز شد. حالا ۱۰ رشته مهارتی در حوزه صنایع‌دستی، هنر، حرفه‌وفن و فناوری را آموزش می‌دهند.

اشتغال و آموزش برای ۵۰ نفر

توان یابان این موسسه معلولان جسمی و حرکتی و ناشنوا هستند؛ اغلبشان دختران جوانی که حالا معلوم شده از هر انگشتشان هنر می‌ریزد و امیدوار شده‌اند به شروع یک زندگی جدید با درآمد کافی. «فاطمه نظری» مدیرعامل این موسسه نیکوکاری است و از آموزش و اشتغال بیش از ۵۰ نفر در کارگاه‌های این موسسه خبر می‌دهد. وی درباره اشتغال توان یابان می‌گوید: «همان اول کار ۷ نفر برای اداره موسسه و انجام امور جاری آن استخدام شدند. کارگاه‌های موسسه نیز توسعه یافت و آموزش رشته‌های جدیدی ازجمله ویترای و صنایع ظریف چوب را آغاز کردیم تا امکان مهارت‌آموزی بر اساس علاقه توان یابان مهیا شود. در برخی رشته‌ها نیز اشتغال توان یابان محقق شده است. برای مثال در کارگاه خمیر چینی که توان یابان به تولید عروسک و تابلو دیواری می‌پردازند تابه‌حال ۷ نفر شاغل شده‌اند و ۱۲ نفر در حال دوره آموزی هستند. در کارگاه تابلو فرش و گلیم نیز ۴ نفر شاغل شده‌اند و ۷ نفر آموزش می‌بینند. این مهارت‌ها دوره‌های آموزشی کوتاهی دارند. برای مثال برای تابلو فرش دوره آموزش ۲ ماه و برای کار با خمیر چینی دوره آموزش ۵ ماه است.»

 

از روستاهای دور می‌آیند

این موسسه با فرد خیر و نیکوکار ارتباط دارد که بخشی از هزینه‌های ضروری را می‌پردازند؛ ازجمله هزینه رفت‌وآمد توان یابان به موسسه را. «نظری» دراین‌باره می‌گوید: «اینجا آموزش رایگان است و رفت‌وآمد توان یابان را نیم‌بها حساب می‌کنیم. برخی توان یابان خودشان می‌آیند و مشکلی ندارند ولی برای حدود ۳۰ نفر خودرو سرویس گرفته‌ایم تا بتوانند مرتب در کارگاه‌ها حاضر شوند. برای تعدادی از توان یابان نیز به دلیل مشکلات مالی‌شان تمامی هزینه رفت‌وآمد را می‌پردازیم. ۵ توان یاب از روستاهای هم‌جوار ازجمله خمه علیا و خمه سفلی و موشله و ۵ نفر دیگر از روستاهای غیر هم‌جوار می‌آیند و برای آن‌ها نیز سرویس جداگانه گرفته‌ایم.»

فرصتی برای کارفرمایان

به گفته «نظری» کارگاه خیاطی این موسسه با ۵ نفر فعالیت می‌کند درحالی‌که در صورت افزایش سفارش‌ها می‌تواند امکان اشتغال ۲۵ نفر را فراهم کند. کارگاه‌های موسسه نیز برای آموزش و اشتغال بیش از ۸۰ نفر در هر دوره آموزشی امکانات و ظرفیت دارد؛ فرصتی برای توان یابان الیگودرز و روستاهای اطراف و همچنین فرصتی برای صاحبان مشاغل و کارفرمایان تا سفارش کار تمیز و هنرمندانه بدهند به این تازه شاغل شده‌ها.


انتهای پیام

captcha