قاری مکتب‌خانه‌ای که با روش‌های نوین قرآن را می‌آموزد
کد خبر: 3816093
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

قاری مکتب‌خانه‌ای که با روش‌های نوین قرآن را می‌آموزد

گروه شهرستان‌ها ــ برای بسیاری از کاشمری‌‏ها نام «حمیدرضا ناظمی» از فعالان حوزه قرآن آشناست. او سال‏‌ها به روش مکتب‏‌خانه‌ای، قرآن را آموزش‌ دیده و سپس به سراغ روش‎‏های نوین رفته و در مدرسه و محفل قرآنی‌اش توانسته به بسیاری از جوانان این شهر قرآن را آموزش دهد تا با کسب مقام‌های برتر بتوانند نام کاشمر را در استان و کشور مطرح کنند.

مسئولین دغدغه‌ای برای قرآن و حمایت از برنامه‌های قرآنی ندارند!

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمیدرضا ناظمی از فعالان حوزه قرآن در کاشمر است که سال‏‌ها به روش مکتب‏‌خانه‌ای، قرآن را آموزش‌ دیده و سپس به سراغ روش‎‏های نوین رفته و در مدرسه و محفل قرآنی‌اش توانسته به بسیاری از جوانان این شهر قرآن آموزش دهد. وی که عضو مجمع قاریان کاشمر است و سال‌ها با قرآن مأنوس بوده، هنوز هم در خدمت قرآن است. کلاس‌‏های مختلف قرآنی برگزار کرده و بارها توانسته در مسابقات قرآنی حائز رتبه شود.

در روزهای ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است و در شهر کاشمر محافل و مجالس مختلف قرآنی برپاست به سراغ او رفتیم تا برای‏مان از سال‌‏های انس‏ خود با قرآن بگوید. آن‏چه در ادامه می‏‎آید، ماحصل این گفت‌‏وگو است که با هم می‌خوانیم.

حمیدرضا ناظمی با مرور پیشینه حضورش در محضر قرآن گفت: از کلاس اول راهنمایی در مکتب‌خانه آقایان زنده‌یاد صلواتی، عاجل و جلسات توحیدی کسب فیض کرده و آموزش قرآن را فرا گرفتم، در پی ادامه تحصیل و حضور در تربیت‌ معلم اصفهان، علی‌رغم مشکلات بسیار، در جلسات قرآن اصفهان شرکت می‌کردم و این امر زمینه پیشرفتم‏ را فراهم کرد و به‌صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شدم و در مسابقات تربیت‌ معلم اصفهان دو بار مقام اول و سوم کشوری را کسب کردم.
وی که پس از اتمام دوران تحصیل در تربیت‌ معلم، به استخدام آموزش و پرورش درآمده، افزود: ابتدا محافل قرآنی را شب‌های جمعه در جاهای مختلف برگزار می‌کردیم، اما الان 25 سال است که این محفل را در منزل شخصی‌ام برگزار می‌کنم. علاوه بر این محفل قرآنی در کانون لقمان و سپس در مهدیه کاشمر با کمک مرحوم بشرویه، در سال‌های طلایی قرآنی کاشمر دایر کردیم که 1400 نفر عضو دارای کارت داشتیم، به‌گونه‌ای که در شب‌های ماه مبارک رمضان بیش از 900 نفر از این محفل استفاده می‌کردند.
به گفته وی، بسیاری از قاریان قرآن شهرستان در همان سال‌های فعالیت جلسات قرآنی مهدیه به این عرصه وارد شدند و اکنون در زمره قاریان ممتازی هستند که هر کدام حرفی برای گفتن دارند. در ماه‌های اخیر حسینیه قرائت قرآن را به‌صورت رسمی در منزلم راه‌اندازی کرده‌ام، و هم‏چون گذشته به آموزش علاقه‌مندان به قرآن مشغول هستم.
ناظمی عنوان کرد: 28 سال است به‌عنوان معلم قرآن در آموزش و پرورش فعالیت داشته‌ام. در دوران تدریس هم موفق شده‌ام عناوین‌های مختلفی در مسابقات قرآنی اوقاف و آموزش و پرورش کسب کنم و با ورود به آموزش و پرورش داور مسابقات قرآنی شهرستان، استان و بعضی مواقع به‌عنوان داور مسابقات آموزش و پرورش کشور فعالیت داشته‌ام.
این عضو مجمع قاریان کاشمر، تخصص اصلی خود را در آموزش تجوید عنوان کرد و گفت: با توجه به شغل معلمی، آموزش‌هایم خوب و ساده و دانش‌آموز پسند است، زیرا بسیار راحت آن‌ها مطالب را می‌آموزند، گرچه ابداع‌کننده روش خاصی نیستم لیکن در آموزش‌هایم ابداعاتی دارم که برای اساتید شگفت‌انگیز است.
وی افزود: گرچه محافل فراوان قرآنی منزل به منزل در سطح شهر داریم اما با توجه به این‌که بنده کار آموزش قرآن به بچه‌ها را انجام می‌دهم، نمی‌توانم به‌صورت دوره‌ای این محفل را برگزار کنم. گسترش مسائل دینی و مذهبی نیاز به توجه خانواده‌ها و مسئولان دارد اما جامعه به‌گونه‌ای شده که انگیزه والدین و فرزندان آن‌ها برای فعالیت قرآنی کم‌رنگ شده و بسیار از مسئولانی که باید پای ‏کار باشند، در این زمینه کوتاهی کرده و می‌کنند و هیچ برنامه خاصی ندارند.
ناظمی عنوان کرد:  طی 20 سال گذشته در جلسات قرآنی افراد بسیاری شرکت می‌کردند اما در سال‌های اخیر، روز به‌روز از تعداد شرکت‌کنندگان در جلسات قرآنی کم شده است و علت این بی‌تفاوتی، عدم‌حمایت از مقام‌آوران قرآنی در شهرستان است.
وی گفت: برای جوانان این شهرستان از الگویی مانند محمد شیرین که با مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس حسابداری، توانسته است سه دوره در محضر رهبر معظم انقلاب قرآن بخواند و بالاترین رده مسابقات اوقاف را کسب کند، یادی نمی‌شود و بیکار است، هم‌اکنون انگیزه‌ای برای ادامه ندارد و حتی امسال برای مسابقات اوقاف شرکت نکرده است. مسئولان دغدغه‌ای برای قرآن و حمایت از برنامه‌های قرآنی ندارند و حتی از افرادی که به مسابقات قرآنی اعزام می‌شوند، استقبال کوچکی از آن‎ها صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان این‏که ما مقام‌آور حافظ کشوری در مسابقات اوقاف داریم که برای قرآن‌خوان‌ها این شاخص مانند کسب امتیاز در جام جهانی است، گفت: وقتی حمایتی از این مقام‌‏آوران صورت نمی‌گیرد فعالان بی‌انگیزه می‌شوند و اگر روال به همین صورت ادامه یابد و این تعداد علاقه‌مند و مقام‌‏آور در مسابقات شرکت نکنند، کاشمر دیگر در عرصه فعالیت‌های قرآنی جایگاهی نخواهد داشت.
عضو مجمع قاریان کاشمر بیان کرد: این افراد کسانی هستند که از 15 سال پیش در جلسات ما حضور دارند و با کار و تمرین این مقام‌ها را کسب کرده‌اند، گرچه ما در امام‌زاده سیدحمزه، سیدمرتضی و آرامگاه مدرس محافل قرآنی داریم اما جزو برنامه‌های اداری و گزارش‌کار است و اقدام زیربنایی انجام نمی‌شود و همین موضوع مشکلات را افزایش داده است.
ناظمی گفت: سال‌ها پیش در زمانی که فرماندار شهرستان آقای پژوهش و معاون ایشان آقای سلیمانی بود 800 قرآن با رحل به مهدیه هدیه شد و از آن موقع تاکنون از طرف مسئولان کمکی انجام نگرفته است، به‌جز چند سال اخیر که از طریق سلیمانی، شهردار کاشمر به محافل قرآنی اهمیت داده شد و کمک‌های خوبی انجام گرفت. متاسفانه به دلیل سیاسی بازی در شهرستان، بسیاری از کارها انجام نمی‌گیرد، با این‌حال بازهم می‌توانیم انرژی‌هایمان را برای گسترش فعالیت‌های قرآنی صرف کنیم.
محافل قرآنی نیازمند به پشتیبانی معنوی مسئولان 
این قاری کاشمری ادامه داد: محافل قرآنی نیازمند پشتیبانی معنوی مسئولان هستند، هرچند باید از نظر مادی نیز برنامه‌ریزی شود تا بتوان وقتی‌که یک دانش‌آموز در این محافل شرکت می‌کند مورد تشویق قرار گیرد؛ چرا که اگر در سنین پایین فرزندان این دیار به قرآن علاقه‌مند شوند در سنین بالاتر خود به خود دنبال کسب مقام‌های مختلف در این عرصه خواهند بود.
ناظمی با بیان این‏که قرآن مهجور واقع شده با بیان این‌که خیران علاوه بر این‌که به مجالس امام حسین(ع) و تعزیه‌ها توجه می‌کنند، لازم است به قرآن و محافل قرآنی هم توجه ویژه داشته باشند، بیان کرد: گرچه تمامی فعالان قرآنی و مقام‏‌آوران این عرصه، نتیجه کار خود را از محضر قران دریافت کرده‌اند، اما نیاز است از این مقام‏‌آوران در محافل و مجالس و هم‏چنین نشریات یادی شود تا با فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان آینده منطقه و کشور الگو شوند و علاقه آن‌ها به قرآن بیشتر شود.
انتهای پیام

captcha