تبلیغ دین با لسان قوم و زبان شیرین کُردی
کد خبر: 3811390
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

تبلیغ دین با لسان قوم و زبان شیرین کُردی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با حضور در مسجد اهل سنت خاتم‌الانبیاء سنندج برای برپایی نماز مغرب و عشاء در یادداشتی به چگونگی تبلیغ دین در این مسجد با لسان قوم و زبان شیرین کُردی تا حضور کم‌رنگ جوانان پرداخت.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در یادداشتی به حضور خود در مسجد اهل سنت خاتم الانبیاء و چگونگی تبلیغ دین در این مساجد پرداخته است که در ادامه متن یادداشت آمده است.
24 اردیبهشت به همراه همکاران شهرستان سنندج توفیق پیدا کردم برای نماز مغرب و عشاء در مسجد خاتم‌الانبیاء سنندج حضور پیدا کنم. نکات جالبی دیدم، در بدو ورود که حدود ۲۰ دقیقه به اذان مغرب مانده بود روحانی مسجد، ماموستا سیداحسن حسینی، امام جماعت مسجد با آرامش و متانت تمام مشغول موعظه بود و البته این سنت در میان مردم اهل سنت سابقه دیرینه دارد که ماموستای مسجد دقایقی مانده به مغرب برای مردم سخنرانی می‌کند و چه سنت خوبی است.
مردم حاضر در مسجد با تمام وجود به صحبت‌های ماموستا گوش می‌دادند و با تأیید حرف‌ها و گاهی فرستادن صلوات او را تأیید می‌کردند.
نزدیک به اذان در بین مردم حاضر در مسجد لیوان خالی و خرما و کلیره که نان محلی است توزیع شد و سپس لیوان‌ها را پر از آب کردند و همه آماده افطار شدند.
هرکس از در می‌آمد با صدای بلند سلام می‌کرد و تقریباً همه حضار هم با صدای بلند پاسخ می‌دادند در اینگونه مواقع معمولاً تمرکز سخنران به هم می‌خورد اما ماموستا همچنان محکم و قاطع به موعظه ادامه می‌داد و البته من چون روحانی اداری هستم عادت به چنین جلسات شلوغی ندارم و در اینگونه جلسات صحبت کردن برایم غیرممکن می‌شود و شاید این از عیب به استخدام درآمدن دولت باشد.
نکته قابل توجه این بود که ماموستا به لسان قوم و زبان شیرین کُردی صحبت می‌کرد و این همان چیزی است که در قرآن کریم در خصوص تبلیغ پیامبر گرامی اسلام به آن اشاره شده است که: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُوَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا [حقايق را] براى آنان بيان كند پس خدا هر كه را بخواهد بى‏ راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى ‏كند و اوست ارجمند حكيم».
مؤمنین مسجد خیلی به ما احترام کردند و چه خوب است که دوستان روحانی تشییع گاهی در مساجد اهل سنت در سطح شهر حضور پیدا کنند تا محبت و دوستی مردم نجیب کُرد را ببیند و این خود یک اقدام وحدت‌بخش خواهد بود.
و نکته پایانی که می‌تواند برای من مسئول فرهنگی حائز اهمیت باشد حضور کم‌رنگ جوانان در این مسجد بود که جای نگرانی دارد.
باید سبب‌های عدم استقبال جوانان در بعضی از مساجد شهر را بررسی کنیم. جوانان ما فرزندان همین پدران و مادران هستند و تشنه معارف بلند قرآنی و سنت گرانقدر پیامبر اعظم و اهل بیتند پس شاید دلیلی دارد که این اتفاق افتاده است.
به امید رونق هرچه بیشتر مساجد و حضور مؤمنین و مؤمنات بالاخص جوانان متدین و پاک در خانه خدا.
انتهای پیام

captcha