تجلیل از بانوان قرآنی همراه با اختیاراتی برای انجام اقدامات بزرگ‌تر
کد خبر: 3759526
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
برگزیده همایش بانوان قرآن‌پژوه خواستار شد:

تجلیل از بانوان قرآنی همراه با اختیاراتی برای انجام اقدامات بزرگ‌تر

گروه چهره‌ها ــ اعظم غلامی، برگزیده پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه، با تأکید بر اینکه اینگونه تکریم‌ها کافی نیست، گفت: در کنار تشویق باید به بانوان برگزیده این همایش اجازه داده شود تا به انجام کارهای بزرگ‌تر اقدام کنند و مشکلات فعالیت آنان را در این باره برطرف کرد.

به گزارش ایکنا؛ پانزدهمین دوره همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه در آذرماه سال جاری در مشهد مقدس با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برپا خواهد شد. در این همایش هر ساله تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر و پژوهش در دو بخش ملی و بین‌الملل تجلیل می‌شوند که در این گفت‌وگو به معرفی اعظم غلامی، از جمله بانوان برتر، در این دوره از همایش می‌پردازیم؛
ــ در ابتدا خود را معرفی کنید.

متولد سال 58 و ساکن استان البرز هستم. مدرک کارشناسی در رشته فقه و مبانی حقوق و مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث را اخذ کرده‌ام. همچنین، علوم حوزوی را نیز گذرانده‌ام و هم‌اکنون مدرس قرآن هستم.
ــ در این دوره از همایش در چه زمینه‌ای از شما تجلیل می‌شود؟
فکر می‌کنم در بخش اجرایی از من تجلیل خواهد شد. البته قاری قرآن هستم و رتبه‌هایی را نیز در این زمینه کسب کرده‌ام و در مسابقات تواشیح نیز داور بوده‌ام.
تجلیل از بانوان قرآنی صرفاً تشویق است و کار عملی در کنار آن نیستــ نحوه آشنایی خود با همایش بانوان قرآن پژوه را بیان کنید.
در این همایش از بانوان نخبه قرآنی در بخش‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، اجرایی و علمی تجلیل به عمل می‌آید که اطلاعات قرآنی و تخصصی بانوان در بحث قرآنی مورد بررسی قرار گرفته و سپس از افراد کوشا و نخبه در زمینه قرآن در سطح ملی و بین‌المللی تجلیل به عمل می‌آید.
ــ مشوق اصلی شما برای ورود به این عرصه چه فرد و یا افرادی بوده‌اند؟
از سن و سال کم شروع به فراگیری قرآن کردم یعنی حدوداً از سن 9 یا 10 سالگی بود. در مقطع ابتدایی در رشته حفظ قرآن فعالیت می‌کردم، اما هنگامی که وارد پایه چهارم ابتدایی شدم، متوجه استعدادم در عرصه قرائت قرآن شدم که با خواهرم در عرصه قرائت تقلیدی کار می‌کردم، چون اکرم غلامی، خواهرم و برادرم پیش از من در این زمینه به فعالیت پرداخته بودند. البته مشوق اصلی‌ام پدر و مادرم بودند. تلاوت قرآن را با نوارهای کاست قاریانی چون عبدالباسط و جواد فروغی شروع کردم و نکات تجویدی را نیز از خواهرم فراگرفتم.
به یاد دارم هنگامی که در سنین پایین بودم به همراه خواهر و برادرم گروه تواشیح داشتیم؛ به گونه‌ای که در میهمانی‌های خانوادگی تواشیح اجرا می‌کردیم. البته این تا پیش از سن بلوغ بود و پس از آن نیز من و خواهرم در مجالس بانوان و محافل قرآنی این کار را ادامه دادیم.
ــ در حال حاضر حافظ چند جزء قرآن هستید؟

چند جزء را حفظ هستم، اما بیشتر سعی کردم در عرصه قرائت آن هم به صورت تخصصی فعالیت کنم.
ــ در عرصه قرائت از محضر کدام اساتید بهره‌مند شده‌اید؟
قرائت و تجوید قرآن را همان طور که گفتم از خواهرم، که مدرس قرآن و داور مسابقات است، فراگرفتم و در آن هنگام که من به این عرصه وارد شدم، در میان بانوان استاد قرآن متبحر در استان ما نبود و در زمینه صوت و لحن خودم کار کردم، اما صرفاً در بحث تواشیح نیز از محضر اساتیدی چون مهدی دغاغله، سیدکریم موسوی، احمد لیایی و دعایی به صورت غیرمستقیم نکاتی را آموختم.
تجلیل از بانوان قرآنی صرفاً تشویق است و کار عملی در کنار آن نیستــ بیشتر علاقه‌مند به استماع صوت کدام قاری مصری هستید؟
سعی می‌کردم از تمامی قراء تقلید کنم، اما بیشتر تلاوت‌های مصطفی اسماعیل، شحات محمد انور و راغب مصطفی غلوش را گوش می‌دهم.
ــ برگزاری مراسمی برای تکریم بانوانی که در امور قرآنی فعال هستند چه تأثیری دارد؟
مطمئناً برای ارتقای سطح قرآنی بانوان اثرگذار است، زیرا بانوان تشویق می‌شوند و بیشتر فعالیت خود را پیگیری می‌کنند. تجلیل از بانوان برتر قرآنی در این همایش بین‌المللی انگیزه‌بخش است، اما مهم این است که کارآیی لازم را داشته باشد و بتواند در فعالیت‌های بانوان قرآنی مؤثر باشد. از سوی دیگر هنگامی که بانو و یا آقای فعال قرآنی در رشته خودش علم داشته باشد، قطعاً می‌تواند اثرگذار باشد.
ــ آیا این نوع تشویق و تکریم کافی است؟
نه کافی نیست، چون صرفاً تشویق است و کار عملی در کنار آن نیست، یعنی به کسب اجازه از مسئولان نیاز است تا بانوان برتر در این همایش بتوانند با داشتن اختیاراتی به انجام کارهای بزرگ‌تر اقدام کنند، زیرا حوزه کاری‌‌ بانوان محدودتر است و چون مسئولان نیاز بانوان را در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیشتر می‌شناسند، امیدواریم این اختیارات بیشتر به بانوان داده شود تا نتایج بهتری حاصل شود.
ــ به نظر شما حوزه‌های مغفول مانده در امور قرآنی کشور که بانوان بتوانند در آن‌ها فعالیت کنند کدام‌هاست؟
حوزه‌های مغفول مانده بسیار است، مثلاً اعزام اساتید خانم به منظور آموزش قرآن در دیگر کشورها. هرچند محدودیت‌هایی برای بانوان در این اعزام‌ها وجود دارد، می‌توان با تدابیری از بانوان نخبه قرآنی در این اعزام‌ها بهره برد. انتقال تجربیات رخ می‌دهد و رشد فکری بانوان را به همراه خواهد داشت.
تجلیل از بانوان قرآنی صرفاً تشویق است و کار عملی در کنار آن نیستــ درباره برنامه روزانه قرآنی‌تان بگویید.
خداوند توفیق داده است که بیشتر اوقات را با قرآن همراه هستم، به گونه‌ای که تمام فعالیت‌هایم زیرمجموعه قرآن است. هر روز به تدریس و آموزش قرآن می‌پردازم و الحمدلله خانواده قرآنی نیز دارم. معتقدم اگر بانویی در این زمینه فعال باشد، به دلیل نقش اساسی که در خانواده دارد می‌تواند خانواده را تحت لوای خود درآورد. اگر هم روزی آموزش قرآن را دنبال نکنم، سعی می‌کنم با قرآن انس داشته باشم. کافی است به آموزه‌های خداوند گوش دهیم تا خداوند بهترین راه و مسیر را برای ما قرار دهد و به بهترین نحو راهنمایی ‌کند.
ــ چقدر خود را به دستورات قرآن نزدیک کرده‌اید؟
قطعاً نمی‌توان تک‌بُعدی بود، بلکه باید قرآن به گونه‌ا‌‌ی در ما اثرگذار باشد که دیگران بتوانند آن را غیرمستقیم از منش و رفتار و زندگی‌مان متوجه شوند، اما به این معنا نیست که خودنمایی باشد، بلکه باید به اندازه‌ای به قرآن نزدیک باشیم و ارتباط خالصانه با خدا داشته باشیم که آن را به صورت عملی در رفتارمان نشان دهیم. باید آموزه‌های قرآنی در خودمان تأثیر بگذارد، به گونه‌ای که دیگران از منش و نحوه زندگی ما این را دریابند.
ــ قضه زندگی کدام‌یک از بانوانی که نام آن‌ها در قرآن بیان شده است برایتان جذاب است؟
هنگامی که سوره کوثر را، که در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است، تلاوت می‌کنم، نماد زن به تمام معنا برایم روشن می‌شود. همان طور که در روایت آمده است ایشان سرور زنان اهل بهشت هستند. از سوی دیگر نیز سوره‌ای به اسم حضرت مریم(س) داریم و همچنین به زندگی آسیه و مقام این زن در قرآن اشاره شده است.
ــ دیدگاه خود را درباره محوریت پانزدهمین همایش بانوان قرآن پژوه که امام جواد(ع) است بیان کنید.
برپایی همایش با این محوریت و در جوار حرم رضوی برکات این همایش را دوچندان می‌کند.
ــ توصیه شما به سایر بانوان علاقه‌مند به این عرصه به عنوان قاری و فعال قرآنی چیست؟
هر فردی خودش باید راه درست را انتخاب کند. با وجود مسیرهای منفی که در جامعه هست، قرآن و آیات نورانی واقعاً یاریگر هستند. قرآن فرقان و جداکننده حق از باطل است و اگر می‌خو‌اهیم زندگی سعادتمند داشته باشیم و راه درست را از راه نادرست تشخیص دهیم، باید متوسل به قرآن، حتی در قرائت آن، شویم. امید است از این طریق به باطن قرآن و مفاهیم قرآن برسیم تا نماد عملی آیات قرآن باشیم.
اگر به قرآن اتکا کنیم، قطعاً بهترین زن برای خانواده و تربیت فرزندان خواهیم بود. قرآن کتاب زندگی است و ابعاد مختلفی دارد. لذا می‌تواند برای ما در همه زمینه‌ها راهگشا باشد. بانوان می‌توانند در خانواده تأثیرگذار باشند، به طور حتم فرزند موفق حاصل خانواده موفق است.
انتهای پیام

captcha