«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما! + عکس
کد خبر: 3742339
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
در نکوداشت «علی سیاح‌گرجی» مطرح شد:

«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما! + عکس

گروه چهره‌ها ــ مراسم ظهر دلنشین «علی سیاح گرجی» در حالی برگزار شد که بنا به اظهارنظر برخی از قرآنیان و پیشکسوتان حاضر در مراسم، وی نماد مهم و فراگیر مرحوم استاد غلوش در ایران است.

علی سیاح گرجی جهانبخش فرجی سیدحسین موسوی بلده

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم ظهر دلنشین «علی سیاح‌گرجی»، پیشکسوت قرآنی، مدرس و قاری بین‌المللی و رتبه‌ اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی روزگذشته سه‌شنبه، ششم شهریورماه با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان، اساتید قرآن کریم و همچنین، جمعی از شاگردان و دوستان این خادم قرآنی در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار ‌شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و فرزند علی سیاح‌گرجی، جهانبخش فرجی، دیگر قاری بین‌المللی کشورمان طی سخنانی در رابطه با ویژگی‌های این مدرس قرآن اظهار کرد: بنده از دهه 60 با ایشان آشنا شدم و سبب این آشنایی نیز حضورمان در مسابقات قرآن بود.
وی با بیان اینکه استاد گرجی محاسن بسیار زیادی دارند که یکی از این محاسن، استعداد فوق‌العاده ایشان در بحث لحن و ترکیب و تقلید است، گفت: این استعداد آن‌چنان فراوان بود که ایشان هر صدای جدیدی را که در جهان قرائت می‌شنید، به راحتی تقلید می‌کرد. البته معمولاً کسانی که استعداد فراوانی در بحث تقلید دارند، به نقطه کمال خود نمی‌رسند و نقطه کمال برای آن‌ها کوچک است.
فرجی افزود: استعداد زیاد و شباهت بسیار فراوان در اجرای الحان مختلف از ویژگی‌های ایشان است که بنده نیز بهره فراوانی از آن بردم. یکی از ویژگی‌های دیگر استاد این بود که به همه سبک‌ها مسلط بود. همچنین یکی از الگوهای بنده در سفرهای مختلفی که داشتم، استاد سیاح‌گرجی بود؛ چراکه در تمامی لحظات سفر که ممکن بود ما خسته شده و احیانا اظهار ناراحتی کنیم، ایشان آرامش خود را حفظ می‌کرد.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: یکی از بارزترین مشخصات استاد، اخلاق متواضع ایشان بود. بنده هیچگاه استاد سیاح را طوری مشاهده نکردم که استرس داشته و یا فضای ذهنی دنیایی بر وی غلبه کرده باشد. ایشان در تمامی مسابقات خیلی آرام و با آرامش فراوان پشت رحل رفته و رتبه و مقام برای وی مهم نبود و یکی از بهترین ویژگی‌های استاد نیز این بود که بنده هرگز نشنیدم که راجع به رقیبش غیبت کند و یا حسادت ورزد.

سیدحسین موسوی بلده جهانبخش فرجی
در ادامه، حبیب مهکام، مجری برنامه و پیشکسوت قرآنی کشور نیز در سخنانی اظهار کرد: استاد سیاح‌گرجی نماد مهم و فراگیر مرحوم استاد مصطفی غلوش در ایران هستند. البته استاد، تنها مقلد صرف نبود و با الهام از آن مرحوم، کار خود را انجام می‌داد. ایشان در معاشرت، مجالست و مسافرت از بهترین‌ها بوده و هست و همواره نیز لطیف و باریک‌بین بوده‌اند.
این پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه خطاب به علی سیاح‌گرجی و فرزندش، مسعود تصریح کرد: باید اشاره کنم که در کشور ما تنها این پدر و پسر هستند که دارای مقام بین‌المللی قرآن کریم آن هم از کشور مالزی هستند.
مسعود سیاح‌گرجی، نیز طی سخنانی با بیان اینکه بنده هرچه در راه قرآن به دست آورده‌ام، مدیون تعلیمات پدر و سفره حلالی که ایشان برای ما گستردند، هستم، گفت: علاوه بر اطعام مادی، صدای قرآن ایشان همواره از کودکی در گوش ما و دعای خیر ایشان نیز برای ما راهگشا بود.
این قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه پدر بنا به دلایلی با ورود بنده به این عرصه مخالفت داشتند، به خاطره‌ای در مورد ورود خود به مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: سال 1377 اوایل یادگیری تلاوت بنده بود و قصد حضور در مسابقات را داشتم که پدر به بنده فرمودند که امسال در مسابقات شرکت نکن و بنده نیز به همین دلیل در مسابقات شرکت نکردم، اما در سال بعد ایشان به بنده اجازه دادند که در مسابقات شرکت کنم که بنده خاطرات بسیار خوبی از حضور در آن دوره از مسابقات و نیز برخورد بسیار خوب و گرم هیئت داوران با خود به واسطه آشنایی با پدر دارم.
وی با اشاره به اینکه بنده امروز هر موقعیتی را که دارا هستم، مرهون پدر و زحمات و دعای ایشانم، افزود: این فضیلت بنده است که ایشان پدر من هستند. همانطور که معصوم(ع) فرمودند که دعای پدر در حق فرزند مانند دعای پیامبر(ص) بر امت است، از خداوند متعال می‌خواهم که به بنده توفیق دهد که از مسیر قرآن و اهل بیت(ع) منحرف نشوم تا خدایی ناکرده زحمات پدر از بین نرود.

«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما! + عکس
در ادامه این مراسم، محسن بادپا، پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی در رابطه با سجایا و ویژگی‌های اخلاقی استاد سیاح‌گرجی بیان کرد: بنده ایشان را فقط یک قاری و یا یک آموزگار قرائت نمی‌دانم، بلکه استاد سیاح‌گرجی الگوی قاریان و الگوی معلمان قرآن هستند.
بادپا با بیان اینکه بنده از سال 52 و از جلسه مرحوم استاد مروت با استاد سیاح‌گرجی آشنا شدم، افزود: سفرها، جلسات و مسابقات فراوانی را در خدمت ایشان بودم که البته در هیچ مسابقه‌ای با ایشان احساس رقابت نداشتم و این مسئله حتی لحظه‌ای به ذهن ما خطور نمی‌کرد. رفتار ایشان طوری بود که گویی آمده است تا مربی رقبای خود باشد و هیچگاه به دنبال دست و پا کردن موقعیت در مسابقات نبود.
وی با اشاره به اینکه بنده چیزهای زیادی را از استاد سیاح‌گرجی یاد گرفتم و ایشان را به عنوان مجسمه ادب می‌شناسم، افزود: برخی اوقات پیش می‌آمد که ما تندی می‌کردیم، اما ایشان جز با ادب با ما صحبت نمی‌کردند. استاد سیاح‌گرجی همواره پیش از آنکه قرآن بخواند، سعی می‌کند تا قرآنی باشد.
بادپا در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین جایزه خداوند متعال به پدران، اعطای فرزندی مایه افتخار به ایشان است، گفت: خداوند وقتی مشاهده کرد که استاد سیاح‌گرجی، خیر و صلاح همگان را می‌خواهد، فرزندانی صالح به ایشان عطا کرد که همگی مایه عزت و سرافرازی هستند.
این پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه استاد سیاح‌گرجی مورد محبت شدید استادان مرحوم محمدتقی مروت و مرحوم ابراهیم پورفرزیب(مولایی) بود، اظهار کرد: بنده خلوص نیت ایشان را در جایی مشاهده کردم که کمتر کسی در این امتحان موفق می‌شود. هنگامی که در مسابقات مالزی حضور داشتیم، استاد سیاح‌گرجی دو کار خطرناک انجام دادند که ممکن بود حساسیت‌ها را برانگیخته کرده و از اعطای رتبه اول به ایشان جلوگیری کند. اول اینکه ایشان حاضر نشد در پایان تلاوت خود تصدیق را به شیوه اهل سنت ادا کند و دوم اینکه تلاوت خود را به‌گونه‌ای در اوج آغاز کرد که بنده ترسیدم که در ادامه به مشکلی برخورد نکند که البته ایشان قرائت خود را به بهترین نحو انجام داد.
وی افزود: پس از پایان مسابقات، از استاد سیاح‌گرجی به عنوان نفر اول مسابقات، خواسته شد که در حضور سران سیاسی کشور مالزی و دیگر مقامات کشورهای مختلف به تلاوت افتخاری بپردازد که ایشان در این مورد جهت ایجاد وحدت هرچه بیشتر میان مسلمانان، تصدیق را به شیوه اهل سنت ادا کرد که این امر تأثیر فراوانی در میان حضار در مراسم و نشان از روح بزرگ استاد داشت.

«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما!
بادپا با بیان اینکه استاد سیاح‌گرجی در زمینه اذان نیز فعالیت‌های بسیار خوب و موفقی داشتند، اظهار کرد: متأسفانه اذان ایشان در صداوسیما گم شده است! و بنده از مسئولان صداوسیما تقاضا دارم به این مسئله رسیدگی کرده و اذان به‌یادماندنی استاد را پیدا کرده و پخش کنند.
همچنین، در ادامه و پس از پخش کلیپی در رابطه با استاد سیاح‌گرجی، سیدحسین موسوی‌بلده، دیگر پیشکسوت قرآنی کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه امثال استاد سیاح‌‌گرجی و نسل ایشان در دوران پیش از انقلاب اسلامی و در شرایطی که فضای آن روزگار به همگان اجازه می‌داد تا در هر راه و مکانی چه راه درست و یا چه راه غلط وارد شوند، به سختی در راه قرآن کریم گام برداشته و سختی‌های فراوانی را در این راه متحمل شدند، گفت: در رابطه با محسنات اخلاقی استاد سیاح‌گرجی باید بگویم که امروز یک نفر وجود ندارد که بگوید استاد سیاح‌گرجی در جایی نسبت به وی بداخلاقی کرده باشد.
موسوی‌بلده با اشاره به اینکه گرجی‌ها(استاد علی سیاح‌گرجی و مسعود سیاح‌گرجی) استثناهای ایران هستند که دارای مقام بین‌المللی هستند، بیان کرد: استاد سیاح‌گرجی به گردن مردم و جامعه قرآنی حق دارد و زحمات فراوانی در راه اعتلای فعالیت‌های مختلف قرآنی متحمل شده است.

«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما!
اصغر خانوردیلو، مدرس قرآن کریم نیز که کسوت شاگردی استاد سیاح‌گرجی را داشته است، در سخنانی اظهار کرد: بنده مدت 16 سال در خدمت این شخصیت بزرگوار بوده و از ایشان تلمذ کردم. به یاد دارم که در سال 63 به چند جلسه قرآن مراجعه کردم که اغلب این جلسات به مسئله حفظ قرآن اهمیت ویژه می‌دادند و تنها بدان می‌پرداختند ولی جلسه استاد سیاح‌گرجی طوری بود که هرکسی و در هر شرایطی می‌توانست بدان راه پیدا کرده و به مقوله تلاوت بپردازد.
وی در پایان با اشاره به اینکه استاد سیاح‌گرجی همواره تأکید دارند که کل قرآن یک معنی دارد و آن نیز «تربیت» است، ادامه داد: اخلاق و لحن استاد بسیار تأثیرگذار است به طوری‌که همگان عاشق ایشان می‌شوند و با ذوق و شوق فراوان در جلسات قرآن ایشان شرکت می‌کنند.
به گزارش ایکنا، محمد کاکاوند، قاری ممتاز قرآن کریم و از شاگردان استاد سیاح‌گرجی نیز طی سخنانی در این جلسه با اشاره به اینکه پیشکسوتان، ستون‌های محکم هر صنف و جامعه‌ای هستند که اگر متزلزل شوند، از آن جامعه و صنف چیزی باقی نمی‌ماند، بیان کرد: پیشکسوتانی نظیر استاد سیاح‌گرجی از حریم قرآن و تلاوت قرآن در کشور محافظت می‌کنند و نظرات آن‌ها باعث رشد دیگران و جلوگیری از انحرافات می‌شود.

«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما!
وی با اشاره به اینکه امروزه، تکریم کسانی که حافظ حریم قرآن در جامعه هستند، ضرورت دارد و باید همواره از نقش ایده‌دهی و رشددهی پیشکسوتان قرآنی بیشتر استفاده کنیم، گفت: معلم خوب به ویژه معلم قرآن خوب، باید دارای چهار ویژگی مشروعیت، مقبولیت، مدیریت و محبوبیت باشد که اساتیدی همانند استاد سیاح‌گرجی این ویژگی‌ها را به خوبی دارا هستند.
در ادامه این مراسم، شاهمحمدی، از شاگردان استاد سیاح‌گرجی نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه استاد دارای اخلاق بسیار متواضع و خاکی هستند، تصریح کرد: بنده شاهد هستم که این استاد بزرگوار برای اینکه به قرآن‌آموزان در سنین پایین آموزش دهد، سطح خود را به گونه‌ای پایین می‌آورد تا مطلب برای قرآن‌آموزان جا بیفتد و همگان در رضایت کامل جلسه ایشان را ترک کنند.

«علی سیاح‌گرجی»؛ نماد مهم و فراگیر استاد «غلوش»/ اذانی گم‌شده در صدا و سیما! + عکس
همچنین، در پایان این مراسم قرآنی و معنوی نیز سیدمحمد هاشمی‌فرد، از دوستان استاد سیاح‌گرجی نیز طی سخنانی بیان کرد: در دهه 60 یک سری از قراء در کشور شهره بودند که یکی از این قراء استاد سیاح‌گرجی بود که این استاد عزیز از جمله قرآنیانی بود که قرآن کریم عشق ایشان است.
وی با اشاره به اینکه امیدوارم که روزی همگان بتوانند بین عشق و حرفه خود تفکیک قائل شوند، تصریح کرد: پرداختن با عشق به امر قرآن کریم باعث می‌شود تا از برکات کامل این منبع عظیم الهی هم در دنیا و هم در آخرت بهره‌مند شویم.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha