قرآنی شدن فرزندان از خانه و خانواده آغاز می‌شود/ زمزمه امیدبخش‌ترین آیه قرآن در تمامی لحظات
کد خبر: 3736647
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

قرآنی شدن فرزندان از خانه و خانواده آغاز می‌شود/ زمزمه امیدبخش‌ترین آیه قرآن در تمامی لحظات

گروه چهره‌ها ــ مربی و حافظ کل جامعةالقرآن الکریم از تأثیر فن بیان جذاب و مناسب با هر سن و سال در کلاس‌های قرآن گفت و افزود: آیه‌ «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»، امیدبخش‌ترین آیه قرآن است که در تمامی لحظات زندگی آن را زیر لب با خود زمزمه می‌کنم.

زهره پیدازی، حافظ کل قرآن و مدرس و نیروی بخش آموزش شعبه رسالت بانوان بزرگسالان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) استان تهران است. وی متولد سال 1363 از تهران و دارای مدرک کارشناسی فقه و مبانی حقوق است.
در این مصاحبه می‌خوانیم؛
ــ انگیزه ورد به عرصه حفظ قرآن به دلایل شخصی و استمرار در این راه به خواست باریتعالی
ــ حفظ آیات کلام وحی طی دو سال
ــ تأثیرات مادی و معنوی حفظ بر زندگی فردی و اجتماعی و جاری شدن رزق مادی بسیار در زندگی
ــ آموزش و پرورش به بحث آموزش قرآن بیش از پیش بها داده شود
ــ حمایت‌های لازم و درست از فعالیت‌های قرآنی در کشور انجام گیرد
ــ آرزوی دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری
ــ و...

در ادامه مشروح گفت‌وگو با این حافظ کل را می‌خوانیم؛
ایکنا: از چه سالی وارد عرصه حفظ قرآن شدید؟
از سال 1383 وارد عرصه حفظ قرآن شدم که پس از دو سال توانستم به درجه حفظ کل قرآن نایل شوم.
ایکنا: در خصوص روش حفظ آیات بفرمایید.
20 جزء ابتدایی قرآن را طی دوره حفظ یکساله جامعةالقرآن، حفظ کردم و سپس طی یکسال نیز توانستم 10 جزء پایانی قرآن را حفظ کنم.
ایکنا: از مشوق‌هایتان برای ورود به این عرصه بفرمائید.
اتفاقی موجب شد که به این عرصه ورود پیدا کنیم، به گونه‌ای که یکی از دوستان خواهرم جامعةالقرآن را به من معرفی کرد و از دوره‌های آن برایم گفت و این شد انگیزه‌ام برای اینکه به این مؤسسه سری بزنم و سپس در دوره یکساله حفظ قرآن حضور پیدا کردم و با طریقه حفظ آشنا شدم که برای 10 جزء پایانی نیز طی آن برنامه‌ جلو رفتم.
ایکنا: یعنی پیش‌زمینه‌ای برای حفظ قرآن نداشته‌اید؟
خیر.
ایکنا: در خصوص اساتیدی که داشتید، بفرمائید.
خانم‌ها بیات، طحان و بنی‌علی از اساتیدی بودند که از محضر آنها بهره بردم.
قرآنی کردن فرزندان از خانه و خانواده آغاز می‌شود/ زمزمه امیدبخش‌ترین آیه قرآن در تمامی لحظات/ برپایی کلاس‌های قرآن با فن بیان جذابایکنا: آیا حفظ قرآن را به دلیل حضور در مسابقات انجام دادید؟
خیر. به دلیل علاقه‌ شخصی‌ام بوده است. همانطور که خداوند می‌فرماید «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ»، چیزی در زندگی من اتفاق افتاد که هنگامی که وارد این زمینه شدم همینطور این مسیر ادامه‌دار شد، به گونه‌ای که نه بخاطر مسابقات، نه بخاطر اخذ مدرک و ... این راه را ادامه دادم و این هدایت خداوند بود که من را در این راه قرار داد و سعیم نیز استمرار در این راه و عمل به آیات نورانی کلام وحی است.
ایکنا: از چه سالی مشغول به فعالیت در جامعةالقرآن شدید؟
از حدود سال 85 به عنوان مربی مشغول به فعالیت و همکاری با این مؤسسه شدم.
ایکنا: درباره تأثیر و برکات حفظ قرآن در زندگیتان بفرمائید.
بحث حفظ قرآن هم تأثیر مادی و هم معنوی در زندگی من داشته است به گونه‌ای که طی تأثیرات معنوی آن موجب شد که خلقیات، نوع برخورد و نگاهم به همه چیز تغییر پیدا کند و از بسیاری از مفاهیم آیات کلام وحی در زندگی‌ام استفاده کنم و همچنین برکات مادی و رزق و روزی زیادی را در زندگی همراه داشته است.
ایکنا: از دیگر اعضای خانواده‌تان بفرمائید آیا آنها نیز قاری و حافظ هستند؟
خیر، آنها به صورت روزانه قرآن می‌خوانند و آیات نورانی آن را قرائت می‌کنند اما به صورت تخصصی و حرفه‌ای ادامه نمی‌دهند. البته باید بگویم بهترین مشوق‌هایم در این راه آن‌ها بودند و هستند.
ایکنا: با توجه به سابقه تدریسی که دارید، توصیه‌ای برای والدین برای اینکه فرزندانشان را بیشتر با قرآن آشنا کنند و در جلسات قرآن بیاورند، دارید؟
باید زمینه‌ای فراهم شود که فرزندان، خودشان با علاقه و انگیزه در این جلسات حضور پیدا کنند به گونه‌ای که عطر قرآن در فضای خانه باشد و فرزندان نشستن والدین پشت رحل‌های قرآن و اینکه زمانی را برای تلاوت و یا استماع آیات نورانی قرآن را می‌گذارند، دیده باشند و از نزدیک لمس کرده باشند. آن هنگام است که شرکت در کلاس قرآن برایشان لذت‌بخش خواهد بود و خودشان دست پدر و مادر را می‌گیرند و برای رفتن به کلاس قرآن لحظه‌شماری می‌کنند به مانند حضور در کلاس آموزش زبان، موسیقی و ....
البته باید گفت مسئولان، مدیران و مربیان مؤسسات نیز در فراهم کردن زمینه‌ها نقش‌ دارند. باید زمینه به گونه‌ای فراهم باشد که هم محیط کلاس، هم مؤسسات و هم برخورد و منش مربیان و مسئولان مؤسسات، جذاب باشد تا بتوانند با اشتیاق در این دوره‌ها حضور پیدا کنند.
ایکنا: اگر درخواستی از مسئولان کشور دارید بفرمائید؟
اولاً اینکه باید به مبحث آموزش قرآن در آموزش و پرورش و گسترش فرهنگ قرآنی میان دانش‌آموزان و تربیت قرآنی آن‌ها بیش از پیش توجه شود، تا در کنار آنها زمینه حرکت و رشد در میان خانواده‌ها نیز فراهم شود و از دیگرسو صدا و سیما نیز می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد به گونه‌ای که بُرد رسانه‌ای و تبلیغات مسابقات قرآن، تجلیل‌های قرآنی که انجام می‌شود و .. را انجام دهد تا مردم همانگونه‌ که بازیگران را در سطح جامعه به خوبی می‌شناسند، از نزدیک نیز یک قاری و حافظ مطرح کشورمان را که دارای رتبه بین‌المللی و ملی هست، را بشناسند.
همچنین باید حمایت‌های لازم و درستی از فعالیت‌های قرآنی در کشور شود و زمینه‌ای را برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه، خانواده و مدارس و .. ایجاد شود.
قرآنی کردن فرزندان از خانه و خانواده آغاز می‌شود/ زمزمه امیدبخش‌ترین آیه قرآن در تمامی لحظات/ برپایی کلاس‌های قرآن با فن بیان جذابایکنا: بیشترین آیه‌ای که با خود زمزمه می‌کنید، کدام آیه است؟
آیه 53 سوره مبارکه زمر است آنجا که خداوند می‌فرماید «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‌‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است» که این امید بخش‌ترین آیه قرآن است.
ایکنا: درخصوص رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید، بفرمائید.
در مسابقات قرآن دانشگاه حائز رتبه سوم در رشته حفظ، همچنین در مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) نیز در رشته حفظ 10 جزئ حائز رتبه برتر شدم.
ایکنا: درباره شیوه تدریستان بفرمائید.
سعی می‌کنم در کلاس‌های قرآن با هر گروه سنی که کلاس دارم، با اخلاق و رفتار مناسب با آن سن و سال با قرآن‌آموزان گفت‌وگو کنم و بحث‌های کلاس نیز مناسب با آن سن و سال مطرح می‌کنیم تا قرآن‌آموزان جذب کلاس شوند.
ایکنا: از آرزوی قرآنی که دارید، بفرمائید.
آروزی دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری را دارم هرچند در جمع قرآنیان ایشان را دیده‌ام اما از فاصله دور که امیدوارم به زودی محقق شود.
ایکنا: برنامه‌آینده‌تان برای حضورتان در عرصه قرآنی، چیست؟
عمل به آیات قرآن، آن هم بطور کامل.
انتهای پیام

captcha