حافظ قرآن در میان غیورمردان ارتش ایران
کد خبر: 3706089
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
به بهانه گرامیداشت روز ارتش با ابوالفضل قدیانی آشنا می‌شویم؛

حافظ قرآن در میان غیورمردان ارتش ایران

گروه چهره‌ها ــ سروان ابوالفضل قدیانی، جمعی تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد(نوهد) نزاجا است که تشویق والدین، معلم مدرسه و حمایت مسئولان ارتش را عامل انس خود با قرآن کریم برشمرد.

به گزارش ایکنا؛ 29 فروردین‌ماه در تقویم کشورمان به نام غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروی زمینی نامگذاری شده است. سنتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که دشمنان برای انحلال ارتش کمین کرده بودند و ارتش در حساس‌ترین شرایط حیاتش قرار گرفته بود، بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی‌(ره) به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش، با نامگذاری روزی در تقویم کشورمان به نام این مردان آهنین و جان برکف، نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب کرد و بر ضرورت حفظ و تحکیم ارتش صحه گذاشتند و خواستار انسجام، یکپارچگی و وحدت ارتش با صدور فرمان تاریخیشان شدند و لذا 29 فروردین به نام ارتش نامگذاری شد.
ایکنا نیز در راستای رسالت خود و برای گرامیداشت این روز، اقدام به معرفی قاری و حافظی از نیروی زمینی ارتش کرد. سروان ابوالفضل قدیانی از جمله قرآنیان نزاجا است که در سال 70 به استخدام نیروی زمینی ارتش درآمد و پس از یک‌سال وارد تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی ارتش شده است و تاکنون نیز در این تیپ مشغول به خدمت است. وی فعالیت‌های قرآنی‌اش را به صورت تخصصی از سال 1372 در رشته قرائت قرآن با بهره‌گیری از محضر اساتید آغاز کرده است. او ابتدای گفته‌هایش را با آیه «الحَمدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهٰذا وَما كُنّا لِنَهتَدِيَ لَولا أَن هَدانَا اللَّهُ» آغاز کرد.


ایکنا: در ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمایید.
سال 1351 در تهران و درخانواده‌ای مذهبی متولد شدم و دارای مدرک تحصیلی معادل کارشناسی علوم قرآنی هستم. پدرم از مادحین اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است که کار تعزیه‌خوانی و مداحی را انجام می‌دهند.
ایکنا: علت گرایشتان به عرصه قرآنی چه بوده است؟
مشوق اصلی‌ام در این راه پدرم، مادرم ودایی‌ام بودند که همین باعث انگیزه‌ام برای حضور پررنگ‌ترم در برنامه‌های قرآنی مدرسه شد، لذا در دوران دانش‌آموزی فعالیت‌های قرآنی به صورت پراکنده داشتم، اما به صورت تخصصی از سال 72 به عرصه قرائت قرآن ورود پیدا کردم.
ایکنا: از کجا متوجه استعدادتان در زمینه قرائت قرآن شدید؟
در دوران دانش‌آموزی تلاوت‌هایی را در مدرسه انجام می‌دادم که با تشویق معلمان روبه‌رو می‌شدم و به نظر خودم احساس می‌کردم، صدایم برای قرائت قرآن خوب است و از آنجایی که پدرم دارای صدای خوبی در مداحی و تعزیه‌خوانی بود، لذا معتقدم صدایم از پدرم به من ارث رسیده است و بنابر این از این نعمت خدادادی و صدای مناسب برای عرصه قرائت قرآن استفاده کردم و از دیگر سو نیز به صورت اکتسابی و با تمرین و ممارست به‌دست آوردم.
ایکنا: اسامی اساتیدی که از آنها بهره‌ گرفته‌اید، بگویید.
از همان سال 72 که در شهرستان شهریار قرائت قرآن را به صورت تخصصی شروع کردم محضر استاد مسعود خرمی‌نژاد رفتم که خیلی دلسوزانه با من تجوید و صوت و لحن را کار کردند و پس از حدود پنج سال من را به استاد سیدمحسن موسوی‌بلده معرفی کرد که من در جلسات وی در حدود سال 75-76 رسیدم که تا سال 82 تقریباً از محضر وی استفاده کردم و تاکنون نیز در محضر دیگر اساتید قرآن نیز بودم.
البته باید بگویم از محضر اساتید و جلسلت قرآنی چون مرحوم حاج علی اربابى، سید مهدی سیف، علی‌اکبر حنیفی، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا شاه‌میوه، محمدحسین اخوان‌اقدم، دکتر لسانی، دکتر زرنگار، حمیدرضا مستفید، عباس امام جمعه، سعید رحمانی، سعید ربيعيان، محمدحسین سعیدیان و کریم دولتی نیز استفاده کردم.
ایکنا: به سبک کدام قاری تلاوت می‌کنید؟
به سبک چندین استاد تا کنون کار کردم و تمرین‌هایی داشتم از جمله مصطفی اسماعیل، محمد صدیق منشاوی و کامل یوسف که بیشتر تلاوت‌های این اساتید را گوش می‌کردم و در تلاوت از آنها تقلید می‌کردم. هرچند از دیگر تلاوت‌های اساتید مصری چون مرحوم شحات انور، راغب مصطفی غلوش، هلباوی و طوخی نیز استفاده می‌کنم.


ایکنا: آیا حساسیت شغلتان موجب بازماندن از فعالیت در این عرصه به صورت تخصصی نمی‌شد؟
بله در سال‌های اول یعنی همان سال 72 و به دلیل خدمت در یگان ویژه هوابرد که دارای استراتژیک هست، مقداری محدودیت داشتم و در آن سال‌ها کمتر می‌توانستم کارهای تخصصی قرآن انجام دهم، اما طی این حدود شش سال که از تیپ 65 به دارالقرآن همان تیپ مأمور شدم، فعالیت‌های قرآنی را با فراغ بال بیشتری انجام می‌دهم هر چند در کنار آن نیز به دیگر کارهای رزمی چون سقوط آزاد، غواصی و تیراندازی و ... انجام می‌دهم هر چند کمتر از گذشته.
ایکنا: در خصوص ورودتان به عرصه حفظ قرآن بگویید.
از سال 78 به حفظ قرآن مبادرت کردم که تقریبا دو تا سه سال، حدود هفت یا هشت جزء از آیات نورانی کلام الله را حفظ کردم و در سال 1389 در جامعة‌القرآن مشغول به حفظ از ابتدای قرآن شدم تا اینکه طی یک سال و اواسط سال 1390موفق شدم 28 جزء از قرآن را حفظ کنم ودر حال حاضر نیز با قوت بیشتری به دنبال مرور و تثبیت محفوظاتم هستم و دو جزء باقی مانده را اندک اندک در حال حفظ هستم، اما عمده تلاشم بر نگهداری محفوظاتم است.
ایکنا: انگیزه‌تان برای ورود به عرصه حفظ چه بود؟
چون تلاوت قرآن را به صورت تخصصی ورود پیدا کردم و خیلی از اساتید نیز در کلاس‌ها تأکید می‌کردند که فردی که حافظ کل قرآن باشد، می‌تواند نسبت به دیگر قاریان در تلاوت قرآن موفق‌تر عمل کند و این شد که حفظ قرآن را به حول و قوه الهی آغاز کردم و در آن نیز موفق شدم و تأثیر آن را نیز در عرصه تلاوت قرآنم هم دیدم.
ایکنا: در خصوص میزان تعامل روزانه‌تان با قرآن بگویید.
طی روز هم به مرور و تثبیت محفوظاتم می‌پردازم و هم در کنار آن به امر قرائتم می‌پردازم و بعضاً نیز سعی می‌کنم در کلاس‌های اساتید حضور پیدا کنم و یا در محفل‌های قرآنی شرکت کنم. در مجموع سعی بر این داشتم، حدود دو ساعت برای این امر اختصاص دهم.


ایکنا: درباره میزان بکارگیری مفاهیم قرآن در زندگیتان بگویید.
سعی کرده‌ام تا آنجا که ممکن است به مفاهیم قرآنی که می‌خوانم عمل کنم و آنها را در مواقع مختلف زندگی‌ام بکار گیرم چون اصل کار این است و باید سعی کنیم تا عامل به قرآن باشیم. همه زندگی‌ام را از قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) دارم.
ایکنا: چه سالی ازدواج کردید و ثمره آن چه بود؟
در سال 74 ازدواج کردم و ثمره ازدواجم نیز یک دختر و دو پسر به‌نام‌های کوثر، محمدمهدی و محمدعلی است.
ایکنا: در خصوص میزان مؤانست آنها با قرآن بگویید، آیا آنها هم به صورت تخصصی به عرصه قرآنی ورود پیدا کرده‌اند؟
همسرم مشوق خوبی برای استمرارم در این عرصه بوده است، اما وی و فرزندانم به صورت تخصصی به عرصه قرآنی ورود پیدا نکرده‌اند هرچند در کلاس‌های قرآن حضور پیدا می‌کنند و من هم اجبار نمی‌کنم تا مبادا از این عرصه زده بشوند.
ایکنا: بیشترین آیه‌ای که با خودتان زمزمه می‌کند، کدام آیه است؟
بیشترین آیه‌ای که می‌خوانم و با خودم زمزمه می‌کنم آیت‌الکرسی است چنانکه در روایات نیز بر استمرار بر تلاوت و قرائت این آیه تأکید شده است.
ایکنا: از نخستین خاطره‌تان هنگام اجرای تلاوت بگویید.
این خاطره برمی‌گردد به دوره دانش‌آموزی‌ام که در مسابقات قرآن شرکت کرده بودم که ساعتی نیز در آنجا هدیه گرفتم که با گذر بیش از 35 سال از آن نیز هنوز این ساعت را دارم که این خاطره زیبا را از نخستین تلاوتم در مسابقات به خاطرم می‌آورد که برایم بسیار شیرین است.
ایکنا: چه رتبه‌هایی کسب کردید؟
کسب مقام سومی در رشته حفظ 5 جزء در کشور عربستان در مسابقات ارتش‌های کشورهای اسلامی، کسب مقام نخست در رشته قرائت در مسابقات اوقاف شهر تهران در سال 88، , ونیز در مسابقات کشوری جانبازان رتبه نخست در رشته قرائت و همچنین کسب رتبه سوم در رشته قرائت در مسابقات نیروهای مسلح و ...
در اردوها و کلاس‌های تخصصی شورای عالی قرآن در طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن نیز حضور داشتم و جهت امر تبلیغ به کشورهای مختلف چون زامبیا، عربستان، زیمبابوه، عراق و... اعزام شدم.
همچنین چند سالی است که با کاروان قرآنی نزاجا همراه هستم. این کاروان با اعضا 10 نفره است که دو بار در سال به مناطق مرزی و عملیاتی اعزام می‌شوند و در آنجا بیش از 25 محفل قرآنی با بهره‌گیری از قاریان ارتش و یا قاریان استانی با رویکرد تدبر در آیات و توجه به مفاهیم قرآن انجام می‌شود تا دل مستمعان به قرآن جلب شود و بیشتر در این محافل آیات شاخص و کاربردی‌تر برای عمل به قرآن مهیا شود.


ایکنا: توصیه‌تان برای مؤانست دیگران به عرصه قرآنی چیست؟
البته من خودم را در این سطح نمی‌بینم که بخواهم توصیه‌ای در این عرصه داشته باشم، بیشتر به خودم می‌گویم که هرچه بیشتر انسان با قرآن مأنوس باشد، مقدمه‌ای‌ است که بیشتر و بهتر در قرآن تدبر کند. به هرحال انسان هرچه بیشتر قرآن را بخواند، با مفاهیم آن بیشتر آشنا می‌شود و همین آشنایی اندک اندک به عمل تبدیل می‌شود یعنی اگر انسان جملات را زیاد بخواند، اندک اندک این مفاهیم در دل و ذهن و جانش می‌نشیند و سپس به عادت فرد تبدیل می‌شود.
ایکنا: برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی کشور آیا درخواستی از مسئولان دارید؟
از مسولان ارتش تشکر می‌کنم و انصافا از فعالیت‌های قرآنی و حافظان و قاریان قرآن در ارتش حمایت می‌کنند، اما در فضای کشور، متأسفانه همراهی و حمایت‌ها کمتر است و مسئولان باید به فعالیت‌های قرآنی بها دهند تا فعالیت‌های قرآنی در کشور با پشتیبانی مسئولان بهتر شود.
ایکنا: آینده فعالیت‌های قرآنی‌تان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
فعالیت‌های قرآنی در تیپ و شهرک‌هایی که زیر نظر تیپمان است، خوب است و روند روبه رشدی را با استقبال خانواده‌ها شاهد هستیم و قصدمان اینست که کلاس‌ها را به‌صورت پررنگ‌تر پیش‌ ببریم.
سروان ابوالفضل قدیانی، مشغول خدمت در یگان رهایی گروگان تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی ارتش است که حدود شش سال که به دارالقرآن تیپ 65 نوهد مأموریت شده است.

تلاوت قدیانی از سوره مبارکه ابراهیم

گفت‌وگو از سمیرا انصاری
انتهای پیام

captcha