انتقال مفاهيم و كاركردهای اخلاقی دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس
کد خبر: 2414178
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹

انتقال مفاهيم و كاركردهای اخلاقی دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس

گروه اجتماعی: مدير عامل باغ موزه دفاع مقدس در تشريح اهداف اين باغ موزه تاكيد كرد: در اين مكان سعی شده مفاهيم و كاركردهای عالی اخلاقی دفاع مقدس را با استفاده از فناوری روز به نسل امروز انتقال دهيم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) سردار خضرايی، رئيس هيئت مديره و مدير عامل باغ موزه دفاع مقدس امروز در يك نشست خبری ضمن تبرك ميلاد با سعادت حضرت معصومه(س) گفت: بعد از اتمام دفاع مقدس جايگاهی كه به خوبی بتواند ارزش‌ها و اتفاقات هشت سال دفاع مقدس را به تصوير بكشد نداشتيم و تا امروز غالب نمايشگاهايی كه با موضوع جنگ و هشت سال دفاع مقدس برپا شدند غالبا به نمايش آثار و ادوات جنگی می‌پرداخت كه ممكن بود سبب ايجاد نوعی بازخورد منفی در افراد شود.
مدير عامل باغ موزه دفاع مقدس ادامه داد: اين نياز احساس می‌شد كه لازم است در يك فضای مناسب و با يك كار هنری به ارزش‌های و مفهوم‌های دفاع مقدس پرداخته شود و در اين موزه تلاش شده تا حد ممكن از ارائه ادوات جنگی بپرهيزيم تقريبا 80 درصد باغ‌ موزه دفاع مقدس به ارائه مفاهيم دفاع مقدس اختصاص يافته است.
وی همچنين افزود: از چند سال قبل تپه‌های عباس آباد به ايجاد يك مجموعه فرهنگی اختصاص يافته است و تا كنون 14 پروژه در آن احداث شده تا آن را تبديل به قطب فرهنگی تهران كند. اميدواريم تا پايان سال 91 همه اين پروژه‌ها به ثمر برسد.
سردار خضرايی با اشاره به اين موضوع كه تاكنون به خوبی ارزش‌های مفهومی دفاع مقدس به خوبی به مردم منتقل نشده است و اينكه شايد اين كمبود به دليل نبود ابزار مناسبی مثل باغ موزه دفاع مقدس باشد به تشريح برخی فعاليت‌ها در زمينه تأسيس باغ موزه پرداخت: باغ موزه يك فضای 22 هكتاری است و در 45 هزار متر مربع زير بنا و در محيطی شبيه به پارك بنا شده. تاكنون 2 هزار جلسه تطبيق اطلاعات برای كسب اطلاعات فرماند‌هان هشت سال دفاع مقدس برگزار شده كه اين خود يك منبع بسيار ارزشمند از تاريخ دفاع مقدس است.
مدير عامل باغ موزه دفاع مقدس در بخشی ديگری از سخنان خود با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری كه جنگ را مثابه يك گنجينه معنوی معرفی كردند، گفت: بايد ببينيم كه چگونه می‌توان از اين مفاهيم و كاركردهای عالی اخلاقی استفاده و آنها را به نسل امروز انتقال دهيم.
وی همچنين افزود: سعی شده در اين موزه از ابزار و فناوری روز برای انتقال مفاهيم و كاركردهای اخلاقی دفاع مقدس استفاده كنيم. ما اعتقاد داريم دفاع مقدس دارای ويژگی‌ها و كاركردهای كه می‌تواند برای ساليان طولانی تامين‌كننده نيازهای معنوی باشد. همچنين باغ موزه دفاع مقدس تاسيس شده تا همه اقشار جامعه از افراد عادی گرفته تا پژوهشگران و متخصصان از آن بهره‌مند شوند.
سردار خضرايی در تشريح مراحل مختلف دريافت اطلاعات در باغ موزه اظهار كرد: در مرحله اول مراجعه‌كنندگان با دريافت اطلاعات ــ كه حدود 3 ساعت زمان می‌برد ــ مفاهيم جامعی را در خصوص مراحل مختلف دفاع مقدس كسب می‌كنند. تا در صورتی كه اين اطلاعات كفايت نيازهای مراجعه كننده را نكند آنها می‌توانند در مرحله بعد به راويان مراجعه كنند. اين راويان به مدت دو سال آموزش ديده و عليرغم اينكه در دفاع مقدس حضور نداشتند اشراف بسيار خوبی به اطلاعات و واقعه هشت سال دفاع مقدس دارند.
وی ادامه داد: در صورتی كه متخصصان و پژوهشگران به اطلاعات مورد نياز خود توسط راويان دست پيدا نكنند در گام سوم می‌توانند به راويان پيشكسوت كه فرماندهان هشت سال دفاع مقدس هستند و در موزه حضور دارند مراجعه كنند.
سردار خضرايی همچنين اظهار كرد: اگر تمام اين مراحل نتواند نياز مخاطب را برطرف كند مخاطبان ما می‌توانند از بزرگترين بانك اسناد و مدارك دفاع مقدس و يا كتابخانه دفاع مقدس با حدود 10 هزار جلد كتاب در زمينه دفاع مقدس كه به زودی افتتاح می‌شود استفاده كنند.
رئيس هيئت مديره باغ موزه دفاع مقدس در بخشی ديگری از سخنان خود با اشاره به كاركردهای دفاع مقدس و لزوم انتقال آن مفاهيم گفت: دفاع مقدس كاركردهای اخلاقی دارد كه قطعاً برای جوانان امروز ما مفيد است اگر جوانان آن روز در سن 20 سالگی توانستند در مقابل قدرت‌های استكباری ايستاده و تهاجم آن‌ شرايط را مديريت كنند جوانان امروز هم به شرط دارا بودن مولفه‌های فكری و اخلاقی می‌توانند توانايی‌های خود را به ظهور برسانند.
سردار خضرايی همچنين افزود: يك افتتاحيه قبل از افتتاح باغ موزه و همچنين يك افتتاحيه بعد از آن در پيش داريم. بزرگترين پرچم جمهوری اسلامی ايران در سی و يكم شهريور ماه با طول ميل پرچم 150 متر و مساحت پرچم هزار متر مربع در محل باغ موزه به اهتزاز در خواهد آمد و افتتاحيه كه بعد از افتتاح باغ موزه دفاع مقدس انجام می‌پذيرد افتتاح يك پاناروما(نقاشی) ست كه به اتفاقات خرمشهر از آغاز تجاوز عراق تا آزادسازی و فتح آن اختصاص دارد.
وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره ايجاد نحوه ارتباط بين نسل امروز و وقايع جنگ دفاع مقدس اظهار كرد: ما در يك اين پروژه از طرح جامع استفاده كرديم كه تمام نيازهای مخاطب در آن پيش‌بينی شده است و مطالب ارائه شده در اين طرح با توجه به نيازسنجی مخاطب امروز صورت می‌گيرد؛ در اين طرح جامع از مجموعه‌ فرماندهان دفاع مقدس، جامعه‌شناسان و هنرمندان استفاده كرده‌ايم و همچنين گروه پژوهشی نيز با توجه به نيازهای مخاطب به ارائه اطلاعات می‌پردازند.
گزارش ايكنا حاكی‌ست كه وی در پاسخ به پرسش مبنی براين‌كه آيا از المان‌های شهدای هم در باغ موزه استفاده شده است يا خير گفت: همواره بعد از جنگ از هزار نفر شهيدان شناخته شده نام برده‌ايم كه اين موضوع ممكن است سبب نارضايتی خانواده ساير شهدا شود. خوشبختانه در باغ موزه از همه شهدا نام برده می‌شود و تفاوتی نمی‌كند كه شهيد يك كشاورز گمنام در روستايی دور افتاده و يا يك سردار نام آور دفاع مقدس باشد.
وی در ادامه سخنان خود افزود: يكی از تالارهای باغ موزه به نام تالار شهادت نامگذاری شده كه در آن تصوير شهدا به صورت سه بُعدی به نمايش در خواهد آمد و اين موضوع فقط نيازمند ارسال عكس شهيدان توسط خانواده آنها است. در تالار شهادت علاوه بر تصوير شهدا می‌توان از ساير اطلاعات درباره آنان مثل دل نوشته‌ها، وصيت‌نامه‌ها، و غيره استفاده كنند. البته تنديس برخی فرماندهان دفاع مقدس را نيز ساخته‌ايم.
سردار خضرايی در خصوص زمان افتتاح و ساعات كار باغ موزه دفاع مقدس گفت: باغ موزه از دوم مهرماه افتتاح می‌شود و تا 10 روز به اقشار تاثيرگذار در دفاع مقدس اختصاص دارد و بعد از آن برای عموم مردم قابل استفاده خواهد بود.
وی تصريح كرد: ساعت كار باغ موزه از نيم ساعت بعد از شروع ساعت كار اداری تا اذان مغرب و عشاء است.
رئيس باغ موزه دفاع مقدس در بخش پايانی سخن خود به اشاره به اينكه باغ موزه از هشت تالار تشكيل شده است گفت: به غير از تالار پروانه‌ها كه به مقام شهيدان اشاره دارد، هفت تالار ديگر نيز در باغ موزه وجود دارد كه مورد استفاده بازديد كنندگان قرار خواهد گرفت. اسامی تالارها به ترتيب آستانه، حيرت و حقانيت، دفاع، شهادت، پيروزی، سرانجام، و مسجد جامع خرمشهر است كه با ابعاد واقعی بنا نهاده شده است.
captcha