تأكيد داوودی بر پيشگامی دولت در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره صرفه‌جويی
کد خبر: 1660598
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۸
با ابلاغ بخشنامه‌ای به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها انجام شد

تأكيد داوودی بر پيشگامی دولت در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره صرفه‌جويی

گروه سياسی: معاون اول رئيس‌جمهور در راستای پيشگام شدن دولت در اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر صرفه‌جويی با ابلاغ بخشنامه‌ای كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها را ملزم به تأمين حداقل صرفه‌جويی 10 درصدی در مصرف آب و برق و انرژی مصرف كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، در بخشنامه 13 بندی معاون اول رئيس‌جمهور آمده است: با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر صرفه‌جويی در مصرف آب و برق و انرژی و به منظور اجرايی كردن مصوبه ستاد خشكسالی كشور، كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات و شركت‌های دولتی و استانداری‌های سراسر كشور ملزم شده‌اند به منظور تامين حداقل صرفه‌جويی 10 درصدی هر دستگاه، يكی از مديران ارشد خود را به عنوان مسئول مديريت بهينه مصرف تعيين كنند.
بر اساس اين بخشنامه تمام دستگاه‌های اجرايی موظفند نسبت به بهره‌برداری از حداكثر ميزان روشنايی طبيعی روز در محيط اداری و نيز استفاده از روشنايی در اطاق كار اقدام كنند و ضمن عدم بهره‌گيری از لامپ‌های پرمصرف و التهابی (بيش از چهل وات) از سيستم‌های پربازده روشنايی نظير لامپ‌های كم مصرف LED استفاده كنند.
معاون اول رييس‌جمهور هم‌چنين با توجه به لزوم تنظيم درجه حرارت مناسب در ساعات اداری (26درجه، دستگاه‌های اجرايی را موظف كرد علاوه بر استفاده از سيستم‌های برودتی، پس از پايان ساعت كار اداری نسبت به خاموش كردن رايانه‌ها، سيستم‌های سرمايشی، آب سردكن‌ها، روشنايی ساختمان‌ها و معابر و محوطه‌های مربوط اقدام كنند.
در اين بخشنامه وزارت راه و ترابری نيز مكلف شده است با هماهنگی وزارت نيرو نسبت به طراحی و اجرای روشنايی‌های جديد (با مصرف حداقل) در جاده‌ها و بزرگراه‌های بين شهری اقدام كند و وزارت بازرگانی نيز موظف شده است تدابير لازم را برای صرفه‌جويی و ممنوعيت استفاده از لامپ‌های پرمصرف التهابی و مدادی در واحدهای صنفی، تجاری، عمومی و خدماتی به عمل آورد.
بر اساس بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور هم‌چنين كليه دستگاههای اجرايی موظفند نسبت به نصب و بهره‌گيری از تجهيزات مجهز به فناوری هوشمند و لوازم كم مصرف در زمينه آب و برق همانند لامپ كم مصرف، شيرهای دستشويی الكتريكی و پدالی و نيز كنترل مستمر تجهيزات و تاسيسات مربوط و رفع عيوب احتمالی با هدف جلوگيری از مصرف بی‌رويه آب و برق اقدام كنند.
معاون اول رئيس‌جمهور هم‌چنين دستگاه‌های اجرايی را ملزم كرد نسبت به استفاده از حداكثر ظرفيت ديزل‌های نصب شده در ادارات اقدام كنند.
وزارت نفت نيز موظف شد نسبت به تأمين سوخت ديزل‌های موجود در ادارات و صنايع با هماهنگی وزارت نيرو اقدام كند.
معاون اول رئيس‌جمهور در بخشنامه خود، وزارت جهاد كشاورزی را موظف كرده است نسبت به اعمال محدوديت در ساعات كار چاه‌های كشاورزی (روزانه حداقل به ميزان دو ساعت در اوج بار) و كنترل ميزان برداشت آب در حد پروانه مجاز بهره‌برداری اقدام كند.
بر اساس بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور، دستگاه‌های اجرايی موظفند ضمن پرهيز جدی از مصرف آب شرب برای آبياری فضاهای سبز، برای آبياری آن‌ها از منابع آب زيرزمينی خام (چاه) و يا بازچرخانی پساب‌ها استفاده كنند.
بخشنامه معاون اول رييس‌جمهور در تاريخ 26 خرداد ماه به كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات و شركت‌های دولتی و استانداری‌های سراسر كشور ابلاغ شده است.
captcha