خلأ آموزش‌های ابتدايی دينی راه را برای مانور وهابيون باز می‌كند
کد خبر: 1280430
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱

خلأ آموزش‌های ابتدايی دينی راه را برای مانور وهابيون باز می‌كند

مدير گروه تبليغی جهادی فدائيان ولايت با اشاره به فقر فرهنگی مردم مناطق محروم و فعاليت تبليغی وهابيت در اين مناطق گفت برخی روستاهای محروم در جنوب كشور وجود دارند كه مردمش هنوز احكام غسل و كفن را نياموخته‌اند؛ در چنين وضعی چطور انتظار داريم كه جذب وهابيت نشوند؟!



حجت‎الاسلام والمسلمين محمدرضا فراهانی، مدير گروه جهادی ـ تبليغی فدائيان ولايت، در گفت‎وگو با خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) گفت: از آنجا كه به عنوان يك طلبه جهادی سال‌های متمادی است كه با طلاب گروه فدائيان ولايت در منطقه عنبرآباد كرمان فعاليت‎‏ می‏‎كنم به همين جهت با بسياری از مشكلات تبليغی در اين گونه مناطق آشنا هستم.


وی افزود: در روستاهای كرمان و بسياری از استان‎های محروم كشور آسيب‎های فرهنگی بسياری ديده می‎شود كه متاسفانه اگر به آنها رسيدگی نشود آسيب‎های بيشتری به همراه خواهد داشت.


مدير گروه تبليغی و جهادی فدائيان ولايت يادآور شد: وقتی كه به اين مناطق برای تبليغ مراجعت می‌كنيم متوجه عمق محروميت و فقر مادی و فرهنگی در اين مناطق می‎شويم؛ همين الان هم روستايی در اين منطقه وجود دارد كه تا كنون پای يك طلبه هم به آن باز نشده و حتی مردم در دل كوير نمی‎دانند كه چگونه بايد احكام شرعی خود را رعايت و چگونه اموات خود را غسل و كفن كنند.


وی گفت: مردم بسياری از اين مناطق شيعه هستند ولی به دليل تلاش گسترده وهابيت و اهل تسنن، احكام و معتقدات را به شيوه آنان فرامی‎گيرند؛ وقتی كه فقر بر يك منطقه سايه افكند آن وقت اگر كسی جرعه‎ای آب و تكه‎ای نان در دست داشته باشد هرچه كه بگويد برای آن مردم حكم طلا را دارد و برای آنان باورش آسان‌تر است؛ پس چرا بايد از اين مناطق و مردمی كه ظرفيت‎های ذهنی و جسمی بسياربالايی برای توليد فكر و كار و ثروت برای كشور دارند و مردمی شريف و نجيب هستند غافل هستيم.


لزوم حمايت از گروه‌های جهادی


فراهانی اظهار كرد: اين سؤال را بايد از برخی مسؤلين پرسيد كه اگر طلاب جهادی نبودند تكليف اين مردم چه می‎شد؟ اگر طلابی نبودند كه از عمر و زندگی و جوانی خويش برای آبادی خانه فكر مردم اين مناطق بگذرند چه كسی می‎خواست به اين مردم تعليم علم و دين دهد و مشكلات آنان را برطرف كند.


وی گفت: نبايد به اين مسئله بسنده كنيم كه تبليغ ما صرفا در ايام تبليغی باشد زيرا مردم اين مناطق مثل همه مناطق كشور با مشكلات زيادی روبرو هستند و يك طلبه به عنوان امين مردم می‌تواند زندگی آنان را تغيير دهد؛ مردم اين مناطق به طلاب جوان به چشم امين خود نگاه می‎كنند و آنان اعتماد دارند به همين جهت جوانانی كه مشكلات اخلاقی و رفتاری دارند با صحبت با اين طلاب آرامش پيدا و با آنان رابطه بسيار خوبی برقرار می‎كنند.


اين طلبه جهادی و تبليغی با گلايه از نوع تقسيم بودجه‎های فرهنگی و تبليغی در مناطق خاص كشور، اظهار كرد: طلاب جهادی از هر مدير ديگری بهتر به مشكلات ريز اين مناطق احاطه دارند و بايد اين بودجه‎ها برای هزينه در بهترين نقطه به آنان داده شود؛ نه اينكه در اين شرايط سخت اقتصادی دست آنان را برای كار در اين مناطق خالی بگذاريم.


وی گفت: همين الان اعزام‎های ما از طريق برخی خيرين انجام می‎شود و حمايت جدی از يك نهاد خاص انجام نمی‎شود؛ مشكلات مادی اردوهای جهادی بسيار زياد است و جامعه فرهنگی كشور بايد قدردان طلابی باشد كه با داشتن همسر و فرزند و زندگی تاهلی با اين شرايط اقتصادی ديگران را به خود ترجيح می‎دهند و نگاهبان دين مردمی هستند كه ياوری جز خدا ندارند.


فاصله فرهنگی ميان مناطق محروم و برخوردار حذف شود


فراهانی اظهار كرد: برای طرح‎ريزی اقتصادی و فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی پايتخت با عنبرآباد نبايد تفاوتی داشته باشد زيرا هر كس كه در اين كشور زندگی می‌كند در تمام سرمايه‎های اين كشور سهيم است و هيچ تفاوتی نبايد در ميزان ارزش‌گزاری ميان مردم انجام شود.


وی گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد تلاش بسيار زيادی برای فقرزاديی در اين گونه نقاط كشور انجام شد و مردم واقعا اميد بسياری برای حل مشكلات خود پيدا كردند كه قابل تحسين است؛ مديران فعلی كشور نبايد بگذارند اين اميد از بين برود و بايد با حمايت‎های خود فاصله‎ها را كمتر كنند؛ هنوز فاصله بين كاخ‌نشينان و كوخ‌نشينان در اين كشور بسيار است كه بايد اين فاصله را از بين ببريم.


اين طلبه جهادی تصريح كرد: يكی از مراكزی كه نقش مهمی در رفع مشكلات فرهنگی در سطح كشور دارد، مدارس سفيران هدايت است كه بايد نگاه جدی به اين مدارس صورت گيرد زيرا طلاب جوان بهتر از هر كس ديگری می‎توانند از عهده تبليغ در شرايط سخت برآيند؛ مردم جنوب كرمان نيازمند افرادی هستند كه همچون حاج عبدالله والی مشكلات آنان را در كنار دينداری حل كند؛ به فكر آنان باشد و با آنان همدرد باشد؛ نه اينكه صرفا طلبه‎ای كه درس حوزه خوانده باشد و برای آنان صرف و نحو بگويد زيرا هر منطقه‎ای شيوه كار و تبليغ خاص خود را داراست.


فقر فرهنگی؛ مشكل عمده مناطق محروم


وی گفت: بزرگترين مشكل مردم مناطق محروم جنوب كشور مشكل فرهنگی است؛ مردم اين مناطق به دنبال اين هستند كه آنان را دريابيم؛ اگر به اين مردم اعتماد كنيم و به آنان اعتماد به نفس بدهيم قادر به انجام كارهای بسياری هستند؛ هيچ كس هم تا كنون مثل طلاب، همدرد اين مردم نبوده است و با آنان همراهی نكرده است؛ آنان طلاب را همچون بردار خود دوست دارند چون به سخن آنان گوش كرده و تا كنون هر كمكی كه توانسته‎اند از كار فرهنگی و فيزيكی و جذب بودجه و... انجام داده‎اند.


فراهانی يادآور شد: امام موسی صدر در مجلسی گفتند كه مسيحيت 14 مبلغ را در صدسال پيش به يكی از كشورهای آفريقايی فرستاد كه همه آنها توسط قبايل آدمخوار خورده شدند ولی بعد چهارراهبه را فرستاد و آنقدر اين كار را انجام داد كه آنان را مجبور به واكنش مثبت كرد و امروز مسيحيان آن منطقه پنجاه برابر شده‎اند؛ برای تبليغ دين بايد جانفشانی كرد و با سخن گفتن صرف، هيچ اتفاق تازه‎ای رخ نمی‎دهد.

captcha