«تبلیغ» اولویت حوزه است
کد خبر: 4208067
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام حسین ملانوری:

«تبلیغ» اولویت حوزه است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی تیرماه سال 1402 در جمع مبلغان حوزه به مقوله تبلیغ تاکید کرده و فرمودند تبلیغ باید اولویت نخست حوزه علمیه شود لذا برنامه‌ریزی برای این مسئله شروع و طرح کلانی نوشته شده است.

حسین ملانوریحجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری؛ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های همایش بزرگداشت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم، گفت: برای این همایش از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی وسیعی صورت گرفته و قرار است کنگره آن در سال جاری با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار شود.

وی با بیان اینکه آثار آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بررسی، تنقیح و چاپ شده است و در این همایش عرضه خواهد شد، اظهار کرد: در مورد یکصدمین سال بازتاسیس حوزه، آثار علمی زیادی در قالب مقالات، مجلات و کتب در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی و تهذیبی و در دو رده عملکردی و علمی تولید شده است. در بخش عملکردی، عملکرد حوزه در صد سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته مانند بحث تبلیغ در صد سال گذشته، پژوهش حوزه و تطورات و تحولات آن در طول صد سال همچنین رشته گرایش‌های علمی در صد سال گذشته.

ملانوری افزود: حوزه علمیه در صد سال قبل، دو سه رشته مانند فقه و اصول را در کارنامه آموزشی خود داشت ولی امروز بیش از 400 رشته گرایش علمی برنامه‌ریزی و تولید شده است و این نشانه رشد عملکردی حوزه است؛ در بخش علمی هم مواردی مانند فقه و اصول، ادوار اصولی، ادوار فقهی، ادوار فلسفی و ... مورد بحث قرار گرفته است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه با بیان اینکه احتمالا خردادماه امسال این همایش برگزار شود و برنامه هماهنگی برای حضور مهمانان خارجی در حال انجام است به اولویت‌های فراروی حوزه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی تیرماه سال 1402 در جمع مبلغان حوزه به مقوله تبلیغ تاکید کرده و فرمودند؛ تبلیغ باید اولویت نخست در حوزه علمیه شود ولی الان این اولویت وجود ندارد لذا باید این کار رخ دهد، این کار یک گام بلند مانند گام دوم انقلاب برای حوزه است.

اقدامات حوزه در اولویت‌دهی به تبلیغ

وی افزود: از سال قبل که این فرمایشات بیان شد اقدامات خوبی انجام گرفت؛ در گام ابتدایی، مدیر حوزه همه معاونان را گرد هم آورد و صاحب‌نظرانی هم دعوت شدند و این سخنرانی، تحلیل شد و به صورت سطحی از کنار آن عبور نکردیم؛ همچنین 700 صاحب‌نظر و نخبه و افراد شاخص تبلیغی دعوت شدند و در مورد این مقوله اظهارنظر کردند تا تحول حوزه با محوریت مقوله تبلیغ انجام شود و گروه ویژه‌ای هم برای طراحی طرح کلان تبلیغی حوزه تشکیل شد.

این استاد حوزه قم ادامه داد: طرح اولیه کلان حوزه با محوریت تبلیغ تدوین شده است تا آموزش حوزه هم معطوف به تبلیغ باشد؛ البته تبلیغ هم صرفا منبر و سخنرانی نیست؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی خود مثال‌هایی آوردند که سطح تبلیغ را گسترده کردند؛ ایشان از علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه مجلسی و شیخ طوسی و ... به عنوان مبلغ برجسته نام بردند و آثار آنان را آثار مناسب تبلیغی برشمردند لذا تراز باید بالا باشد یعنی حوزه دانشمندانی تربیت کند که واجد تراز علمی بالا باشند و بتوانند با اندیشمندان در سطح جهانی مناظره و منازعه علمی داشته باشند.

تربیت مبلغ تراز

ملانوری تصریح کرد: پژوهش حوزه باید برای تبلیغ دین چه در سطح داخلی و چه در مباحث علمی مانند تولید علوم انسانی اسلامی و متناسب با ذائقه اندیشمندان خارج از کشور برنامه داشته باشد؛ تهذیب حوزه هم باید مبلغی در این تراز تربیت کند، مبلغی که متخلق به اخلاق الهی باشد و بخش تبلیغ حوزه هم باید سطح و دامنه تبلیغ را توسعه دهد.

وی افزود: بخشی از مسئولیت هم بر دوش معاونت بین‌الملل حوزه برای بین‌المللی کردن تبلیغ است؛ این طرح اولیه تولید و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده است و شورای عالی حوزه هم آن را بررسی کرده است؛ طرح‌های کوتاه مدت و بلندمدت از این طرح کلان استخراج شده و در آستانه اجرای این طرح‌ها هستیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در معاونت تبلیغ حوزه، 10 طرح کوتاه مدت از این طرح کلان استخراج شده است، اظهار کرد: برنامه‌های عملیاتی این طرح‌ها نوشته شده و به امضا و تصویب رسیده است و به سمت اجرای آن در حال حرکت هستیم؛ باور بنده این است که گام اساسی باید برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری برداشته شود.

انتهای پیام
captcha