کرامت انسانی از نشانه‌های حیات طیبه است
کد خبر: 4207548
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
آیت‌الله عابدینی:

کرامت انسانی از نشانه‌های حیات طیبه است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: یکی از علامت‌های حیات طیبه، برخوردار بودن از کرامت انسانی است، خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء فرموده من به بنی‌آدم کرامت بخشیدم، یعنی اساس شخصیت آدم‌ها کرامت است، چون قرار است انسان‌ها حیات طیبه پیدا کنند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، نهم فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: حیات طیبه علامت‌ها و نشانه‌هایی دارد، یکی از نشانه‌های حیات طیبه این است که فرد ایمان حقیقی دارد، یعنی حقیقتاً خدا، قیامت، حقانیت قرآن کریم، حقانیت ولایت و امامت و حقانیت رسول اکرم(ص) را باور دارد و این‌ها لقلقه زبان او نیست. دومین نشانه این است که فرد آرامش خاطر و طمأنینه دارد، دارای استرس و اضطراب نیست، مأیوس از آینده، عصبی و عجول نیست، وقار و آرامش دارد.

وی بیان کرد: سومین نشانه حیات طیبه این است که فرد ترس و حزن ندارد، ما گاهی از گذشته خود ترس داریم و بابت آینده نگرانیم، اگر کسی ایمان داشته باشد اولیای الهی می‌شود، ترس برای اولیای الهی معنا ندارد و حزنی در آن‌ها راه ندارد. چهارمین ویژگی کسانی که حیات طیبه دارند، برخورداری از شرح صدر است، کسی که دارای حیات طیبه است ظرفیت و گنجایش بالایی دارد، قرآن و نهج‌البلاغه نیز ظرفیت ما را افزایش می‌دهند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی قرآن در جان انسان نشست، وقتی معارف نورانی امیرالمؤمنین(ع) جزو وجود ما شد، وجود ما با این‌ها رشد می‌کند و سعه صدر پیدا می‌کنیم، بنابراین هر چقدر فهم ما همراه با عقیده باشد، این باعث می‌شود شخصیت معنوی به همان نسبت رشد کند.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۲۲ سوره زمر فرموده است کسی که خدا به او شرح صدر داده، با یک نور از ناحیه خدا زندگی می‌کند و جانش تاریک نیست، او چیزهایی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند، چیزهایی را می‌فهمد که دیگران نمی‌فهمند، آیا این مانند کسی است که دلش تاریک است؟ وای بر کسانی که دلشان قساوت دارد و ذکر و نام خدا اصلاً برایشان جاذبه ندارد.


بیشتر بخوانید:


آیت‌الله عابدینی گفت: دسته اول همان کسانی هستند که خدای متعال در آیه ۲ سوره انفال در مورد آن‌ها فرموده مؤمنین کسانی هستند که وقتی نام خدا را می‌شنوند دل‌هایشان می‌لرزد، این‌ها محبت خدا در دلشان موج می‌زند و وقتی نام خدا به میان می‌آید متأثر می‌شوند اما در مقابل وای بر آن‌هایی که در برابر ذکر خدا قساوت قلب دارند، این‌ها گاهی حتی وقتی موفقیت‌های دینی را می‌بینند عصبی می‌شوند، چون دلشان مریض است.

وی اظهار کرد: ممکن است همین‌ها که دلشان مریض است ظاهراً دین‌دار باشند اما چون قلبشان ناپاک است، اگر از مسلمانان موفقیتی را ببینند خوششان نمی‌آید و همه جا از دشمن تعریف می‌کنند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند برترین ذکرها قرآن است، با قرآن انسان شرح صدر پیدا می‌کند، قرآن و شرح صدر با یکدیگر هم‌افزایی دارند، هم قرآن به انسان شرح صدر می‌دهد، هم هر چقدر شرح صدرمان بیشتر شد بیشتر از قرآن بهره می‌بریم.

این مفسر قرآن بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند با قرآن درون انسان نورانی می‌شود، اگر با قرآن زندگی نکنیم ظرفیت‌مان کوچک می‌شود و تمام موفقیت زندگی را در این می‌بینیم که یک سفره چرب و نرم یا یک خانه آن‌چنانی و ماشین مدل بالا داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حالی که خود قرآن می‌گوید اگر همه دنیا را هم به شما بدهند، این متاع قلیل است، یعنی خیلی کم است و ارزشی ندارد، عظمت و شخصیت انسان خیلی بزرگ‌تر از این‌ حرف‌هاست، همه آنچه در دنیاست متعلق به همین دنیاست و باید آن را بگذاریم و برویم. پنجمین علامت حیات طیبه، برخوردار بودن از کرامت انسانی است، خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء فرموده «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا».

نورانیت قرآن در کدام دل وارد می‌شود

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در این آیه فرموده من به بنی‌آدم کرامت بخشیدم، یعنی اساس شخصیت آدم‌ها کرامت است، چون قرار است انسان‌ها حیات طیبه پیدا کنند من آن‌ها را راهنمایی کردم که هر چیزی را نخورند و فقط از چیزهای طیب و پاک استفاده کند، خدای متعال در این آیه می‌فرماید ما مخلوقات زیادی داریم اما آن مخلوقی که به او فضیلت دادیم بنی‌آدم است، اگر قدر بداند و شکر این فضیلت را به‌جا بیاورد.

وی گفت: خدای متعال می‌فرماید ما شخصیت انسان را با کرامت آفریدیم، سپس به ما می‌گوید این دنیا مدرسه است، همه انسان‌ها دانشجویان این مدرسه هستند، اولین آیاتی که بر قلب نازنین رسول اکرم(ص) نازل شد آیات سوره علق بود، در این سوره خداوند به پیامبر(ص) فرمود بخوان به نام آفریدگارت که تو را با کرامت خلق کرد، بدان که پروردگارت اکرم است، همان طور که خدا اکرم است، بنده خدا نیز با کرامت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند می‌فرماید من ربّ اکرم هستم، شما هم با کرامت آفریده شده‌اید، این دنیا مدرسه است، آدم‌ها دانشجویان این مدرسه هستند، ما به‌دنبال علوم ربانی هستیم، ائمه(ع) و انبیای عظام معلمان علوم ربانی هستند، دانشجویان مدرسه کرامت و علوم ربانی نیز کتاب مخصوصی دارند.

وی بیان کرد:‌ در رابطه با کتاب این مدرسه نیز خداوند در آیات ۷۷ و ۷۸ و ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ، فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ، لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، کتاب مدرسه کرامت باید با موضوع این مدرسه هم‌خوانی داشته باشد، فلذا خدا کتاب کریم را به ما عنایت کرده است.

آیت‌الله عابدینی گفت: نورانیت قرآن کریم کجا می‌تواند بنشیند و در کدام دل می‌تواند وارد می‌شود؟ آیات قرآن فقط وارد دل‌های آباد، معطر و مطهر می‌شوند، اگر خانه دل متعفن باشد، در دل نفاق و دروغ باشد، صاحب دل حرام‌خور، ظالم، بخیل، حسود و بد زبان باشد، اینجا دیگر دل نیست، قرآن در این دل‌ها ورود نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha