امانتداری از مهمترین صفات مومنان در قرآن است + فیلم
کد خبر: 4206030
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
سعادتنامه/ 10

امانتداری از مهمترین صفات مومنان در قرآن است + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: یکی از موضوعاتی که در قرآن وجود دارد و بسیار مورد ابتلا واقع می‌شود مسئله امانت و امانتداری در قرآن است؛ این مسئله بسامد زیادی در قرآن دارد و بارها به آن دستور داده شده است.

به گزارش ایکنا، فهم قرآن کریم دارای لایه‌هایی است که هر کس به اقتضای تلاش علمی و عملی خود به لایه‌های عمیق‌تر آن دست پیدا می‌کند. خواندن ترجمه ساده آیات اولین لایه فهم قرآن است و نهایتی نیز برای آن قابل تصور نیست.

آزاده عباسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف در درس‌گفتارهایی که «سعادتنامه» نام دارد ما را با لایه‌ای عمیق‌تر از ترجمه ساده آشنا می‌کند. او در این ۱۰ درس کوشیده تا به نحوی، شیوه فهم و درک بهتر آیات را نیز به ما بیاموزد.

فیلم و متن قسمت دهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.

 

دریای عمیق قرآن همه انسان‌ها را به سمت خود فرامی‌خواند چنانچه علی(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند: ان القرآن ظاهره انیق و باطنه عمیق. 

مطالعات موضوعی قرآن کریم ما را با دریایی بیکران از موضوعات مواجه می‌کند؛ یکی از موضوعاتی که در قرآن وجود دارد و بسیار مورد ابتلا واقع می‌شود مسئله امانت و امانتداری است؛ این مسئله بسامد زیادی در قرآن دارد و بارها به آن دستور داده شده و فرموده است: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا.

امانت را به اهل آن برگردانید؛ امانت مادی و معنوی ندارد و بین آنها فرقی نیست؛ گاهی این امانت پول و شیء و یک چیز مادی است و گاهی معنوی است و فرد امین موظف است تا امانت را به صاحب اصلی آن برگرداند. گاهی ممکن است یک راز نزد کسی به امانت گذاشته شده باشد؛ حتی در برخی روایات داریم که المجالس امانت؛ مجالس، امانات هستند و بیرون بردن سخن و راز یک مجلس، خیانت است.

نکته دیگر فرد امین است که باید امانت را به خوبی حفظ کند و آن را به صاحبش برگرداند؛ در برگرداندن امانت، مؤمن و کافر بودن صاحب امانت ملاک نیست. مرحوم علامه طباطبایی در المیزان به این نکته اشاره کرده است که امانت گستره وسیعی را شامل است و صرفا شامل امانت مالی نیست؛ وقتی در صفات اهل ایمان بررسی می‌کنیم یکی از مهمترین آن‌ها، حفظ امانت است تا به صاحب آن برگردانده شود. 

در مورد شخص پیامبر(ص) داریم که به عنوان فردی امین قبل از اسلام شناخته می‌شدند و به محمد امین معروف بودند و از ایشان با این لقب یاد می‌شد که هم امین در تجارت بودند و هم امانت‌دار در سایر مسائل و این سبب شد تا ایشان وقتی پیامبر(ص) شدند این سابقه خوب در ذهن مردم وجود داشته باشد. 

انتهای پیام
captcha