ارکان ولایت از نگاه قرآن در اندیشه مقام معظم رهبری
کد خبر: 4191769
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
دانش‌پژوه لبنانی بررسی کرد

ارکان ولایت از نگاه قرآن در اندیشه مقام معظم رهبری

محمد حیدر، دانش‌پژوه دکترای تفسیر تطبیقی در پژوهش خود، ارکان ولایت از منظر قرآن در اندیشه مقام معظم رهبری را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد مقدس، محمد حیدر، دانش‌پژوه مقطع دکترای تفسیر تطبیقی مؤسسه امام خمینی(ره) با ارائه مقاله خود با نام «ولایت و ارکان آن از نگاه قرآن در اندیشه مقام معظم رهبری» در کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری» اجلاسیه شرق کشور به سه عنصر اصلی ولایت از نگاه قرآن در اندیشه رهبری اشاره و تصریح کرد: نخستین مسئله اینکه ولایت از نظر امام خامنه‌ای دارای ابعاد اجتماعی و انسانی است. ایشان ولایت را مختص به جامعه مؤمن نمی‌دانند بلکه تصریح می‌کنند ولایت بر اساس قرآن به جامعه وسیع مردم اعم از مؤمنان، کفار و اهل کتاب تعلق دارد اما منافقان هیچ ولایتی را نمی‌پذیرند.

وی دومین ویژگی ولایت در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری را انتقال ولایت از سطح فردی به سطح اجتماعی می‌داند و افزود: لذا علاوه بر ارائه مشخصات فرد و انسان ولایی، ایشان مجموعه‌ای از ویژگی‌های اجتماع و امت ولائی را نیز از قرآن برمی‌شمارند.

وی مفهموم ولایت در اندیشه امام خامنه‌ای را سه  مقوله وحدت داخلی، استقلال از دشمن و ارتباط با ولی دانست و برای هرکدام استشهاد قرآنی مقام عظمای ولایت را برشمرد و گفت: در زمینه وحدت داخلی به آیه «إنما المؤمنون إخوة»، در خصوص استقلال از دشمن آیه «بنیان مرصوص» و در زمینه ارتباط با ولی آیه «واعتصمو بحبل الله جمیعا» مطرح شده است.

این دانش‌پژوه لبنانی با اشاره به اصل قرآنی وحدت داخلی گفت: تقویت وحدت داخلی در اندیشه امام خامنه‌ای منوط به روابط بین همه اقشار اجتماع، انسجام ملی و داخلی و برخورد روشمند با علل و موانع طبیعی و ساختگی است.

وی همچنین اصل قرآنی بی‌نیازی از دشمن را ایمان به اینکه دشمن همیشه هست و نباید از او غافل شد دانست و تصریح کرد: در اندیشه مقام عظمای ولایت باید مرز خود را با دشمن تعیین و مشخص کرد.

این قرآن‌پژوه لبنانی در خاتمه تصریح کرد: اگر افراد اجتماع بخواهند وحدت داشته باشند و از دشمن بی‌نیاز شوند نیازمند رهبری مقتدر هستند که از ایشان الهام بگیرند  چه در بعد تحکیم همبستگی و چه نحوه رویارویی با دشمن باید مطیع رهبر و والی باشند.

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) اجلاسیه شرق کشور به همت جامعةالمصطفی(ص) العالمیة خراسان و با همکاری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی صبح امروز، ۱۳ دی در حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی واقع در تالار قدس با محوریت مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با حضور شخصیت‌های حوزوی، علمی و دانشگاهی و مسئولان استانی خراسان رضوی آغاز به کار کرد فردا، ۱۴ دی به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha