تعریف درست از دین؛ شاخصه تفسیر مقام معظم رهبری
کد خبر: 4191628
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
حجت‌الاسلام فرزانه عنوان کرد:

تعریف درست از دین؛ شاخصه تفسیر مقام معظم رهبری

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه تعریف درست از دین از شاخصه‌های بارز تفسیر قرآن مقام معظم رهبری است، گفت: توحید، ولایت، مقاومت، تقوا، توکل، جهاد و... از واژگان قرآنی است که به خوبی در این تفسیر توضیح داده شده است.

تعریف درست از دین؛ شاخصه تفسیر مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا به مشهد مقدس، کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) اجلاسیه شرق کشور به همت جامعةالمصطفی(ص) العالمیة خراسان و با همکاری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی صبح امروز، ۱۳ دی در حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی واقع در تالار قدس با محوریت مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با حضور شخصیت‌های حوزوی، علمی و دانشگاهی و مسئولان استانی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، از شاگردان حلقه تفسیری مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در آیین افتتاحیه این کنگره با موضوع «نوآوری‌های تفسیری مقام معظم رهبری» سخنرانی کرد.

وی گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۵ در مسجد «قبا» تهران در جلسه‌ای که با حضور شخصیت‌های برجسته‌ای همچون شهید مطهری، شهید مفتح و.. برگزار شد، در میان دو نماز سوره صف را بسیار زیبا تفسیر کردند که بسیار مورد استقبال واقع شد و شهید مطهری ایشان را متخصص در تفسیر قرآن عنوان کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به این که آیت‌الله خامنه‌ای در شرایط بسیار پیچیده و حساس و خفقان شدیدی که در جامعه آن روز حاکم بود، تفسیر ارائه می‌دادند، گفت: مقام معظم رهبری معتقدند که کسی می‌تواند تفسیر قرآن بگوید که بر فرهنگ قرآن آگاهی داشته باشد و نگاه قرآن به انسان، جهان و خالق هستی را درک کند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در زمانی تدریس قرآن ارائه می‌دادند که جامعه دینی دارای دو تفسیر و دو تعبیر و دو مفهوم متضاد بود که تعبیر درست در اقلیت و تعبیر نادرست در اکثریت بود، به طوری که اگر امام راحل می‌گفت که شاه خائن است، تعبیر دیگری می‌گفت شاه شیعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در آن زمان تعریف درستی از هدف و رسالت دین، قلمرو دین و دینداری ارائه دادند و ایشان بر این باور هستند که هدف و رسالت دین ایجاد محیط متناسب با جسم و روح انسان است که انسان از طریق آن به کمال می‌رسد.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان این تعریف از رسالت دین را مطابق با رسالت انبیای الهی دانست و گفت: نخستین هدف انبیا نیز این بود که زمینه رشد و کمال انسان را فراهم کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین قلمرو دین را سراسر زندگی انسان و همه جامعه می‌دانند و در تعریف دیندار نیز بر این باور هستند که فرد باید اعمال دینی را تاحد امکان انجام دهد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در تفسیر قرآنی مقام معظم رهبری برخی واژگان قرآنی همچون توحید، ولایت، تقوا، توکل، مقاومت، جهاد و تقیه و...به خوبی تفسیر شده است.

وی در ادامه تفسیر قرآن آیت‌الله خامنه‌ای را قوی و غیرقابل رد دانست و گفت: شیوه‌ مبارزاتی در این تفسیر به خوبی تبیین شده و طلاب جوان در آن زمان با شور و شوق خاصی از جلسات تفسیری ایشان استقبال می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در پایان تفسیر قرآنی مقام معظم رهبری را همچون آیینه‌ای دانست که می‌توان وضعیت و شرایط جامعه آن روز را به خوبی دید و درک کرد.

انتهای پیام
captcha