بزرگترین درسی که بانوی دو عالم آموخت
کد خبر: 4188357
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱

بزرگترین درسی که بانوی دو عالم آموخت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری گوشه‌هایی از سیره حضرت زهرا(س) گفت: بزرگترین درسی که حضرت فاطمه(س) آموخت این بود که به وظیفه عمل کنیم و دنبال نتیجه نباشیم.

شهادت حضرت زهرا(س)به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 26 آذرماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت بانوی دو عالم، حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) به حقیقت دردانه پیامبر(ص)، مولای متقیان علی(ع) و در یک کلام جهان هستی بود. شخصیتی که به ایشان ام ابیها می‌گویند.

وی با بیان اینکه سیره و زندگی بانوی دو عالم، الگوی کاملی برای زندگی دنیوی و اخروی تمام کسانی است که به دنبال دستیابی به کمال هستند، برخی از سیره‌های ایشان را برشمرد.

حدائق با تصریح اینکه بزرگترین درسی که حضرت فاطمه(س) آموخت این بود که به وظیفه عمل کنیم و دنبال نتیجه نباشیم، گفت: شب‌ها دست عزیزانش را می‌گرفت و درب خانه تک تک انصار می‌برد و این‌ها را شاهد می‌گرفت که شما در غدیر شاهد بودید و چرا فراموش کردید.

وی اظهار کرد: برای اینکه شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) را بهتر بشناسیم می‌توانیم به سخنان خود ایشان مراجعه کنیم. ایشان در حدیثی فرمودند دنیای شما، نزدِ من محبوب است برای سه چیز. این سه چیز اگر در دنیایتان باشد، دنیایتان با ارزش است. اگر نبود، قافیه را باخته‌اید... جز خسران و خذلان و زیان، چیزِ دیگری برای انسان عاید نمی‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: نخستین موردی که حضرت فرمودند تلاوت قرآن کریم است. کسانی دنیای موفق دارند که ارتباطشان با خدا قطع نمی‌شود؛ تُؤمِنونَ بِالله، تِلاوَةُ کِتابِ الله یعنی انسِ با قرآن داشته باشید. بخوانیم، تدبر کنیم، عمل کنیم: «أَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرآن» (سوره نساء، آیه 82). قرآن را فقط نبوسیم و بعد آیه آیه‌اش را در جامعه لگدمال کنیم. قرآن کتابِ زندگی است. بعضی‌ها قرآن می‌خوانند و قرآن این‌ها را لعنت می‌کند؛ چون عمل نمی‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین حضرت زهرا(س) فرمودند من دنیا را دوست می‌دارم برای نگاه به چهره‌ پیغمبر. اما سئوال اینجاست که چرا حضرت زهرا می‌فرماید وَالنَّظَرُ فِی وَجهِ رسولِ الله؟ نمی‌فرماید: وَالنَّظَرُ فِی وَجهِ أبی؟؛ نگاه به چهره‌ پدرم. می‌فرماید نگاه به چهره‌ نماینده‌ خدا. این برای همه‌ ما درس است. یعنی مردم، دنیایی موفق است که نماینده‌ خدا از شما راضی باشد. امروز زندگیِ موفق مربوط به کسی است که امام زمان(عج) از او راضی باشد. اگر امام زمان(عج) از کسی خشنود است، این شخص دیگر دغدغه نداشته باشد.

حدائق با بیان اینکه ذره‌ای اضطراب و هراس، به سراغ کسانی که ولیّ خدا از آن‌ها راضی است، نمی‌آید زیرا رضایتِ ولیِّ خدا، رضایتِ خداست، گفت: وَالنَّظَرُ فِی وَجهِ رسولِ الله یعنی تلاشتان این باشد که نماینده‌ خدا، از شما راضی باشد. نگاهتان به نگاهِ او باشد. امروز تربیت‌های ما را امام زمان(عج) تأیید می‌کند؟ این جوان‌ها، این جامعه، این اجتماع، اجتماعِ مهدوی است؟

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: همچنین مورد سومی که حضرت زهرا(س) فرمودند این بود که دنیایِ خوب، دنیایی است که در این دنیا، بتوانی دستگیری کنی. اگر خدا چیزی به تو داده است، به دادِ دیگران هم برسی. انفاق فی سبیل الله. این «فی سبیل الله» یعنی اخلاص و برای خدا.اکنون به خودمان یک نمره‌ای بدهیم که تاکنون، انگیزه‌ زندگیِ ما، رضایت خدا بوده است؟ انگیزه‌ زندگی ما، رضایت امام زمان(عج) بوده است؟ انگیزه‌ از زندگی، دستگیری از نیازمندان و مستمندان بوده است؟ اگر این در ماست، این دنیا، دنیای موفقی است.

وی در ادامه با یادآوری روایتی، بخشی از سیره حضرت زهرا(س) را برشمرد و گفت: ام سلمه می‌گوید وارد شدم، دیدم حضرت زهرا(س) یک روانداز پشمی شتری را روی خودش انداخته بود که ضخیم و خشن بود. عزیزش در آغوش داشت ئ بچه را شیر می‌داد و با یک دستش هم آسیاب را می‌چرخاند. در یک مقطعی، پیغمبر(ص)، فضّه را وارد خانه‌ حضرت زهرا(س) کرد. در اینجا کارگزاران باید از حضرت زهرا(س) کار کردن با زیردست را فرابگیرند. حضرت زهرا(س) کار را با فضه تقسیم کردند و فرمودند یک روز کار را فضه و یک روز ایشان انجام دهد. به گونه‌ای شد که بین مردم مدینه و خانم‌ها شیوع پیدا کرد که می‌گفتند: امروز، روزِ کارِ فضه است، یعنی می‌توانید با حضرت زهرا(س) صحبت کنید و وقتشان آزاد است و استفاده کنید.

حدائق یادآور شد: حضرت زهرا(س) با عزیزانش در اوج محبت، در پرورش شخصیت فرزندان، در بارور کردن ایمان و تقوای عزیزانش تلاش زیادی کرد. در شب‌های قدر حسنین را بیدار نگه می‌داشت. امام حسن(ع) فرمودند در یک شب جمعه، از نیمه شب تا طلوع آفتاب من خوابم می‌برد و بیدار می‌شدم، می‌دیدم مادرم یا ایستاده، یا نشسته دارند دعا می‌کنند و یک یکِ فامیل، بستگان، همسایگان و مسلمانان را در دعا ذکر می‌کردند. امام حسن(ع) فرمودند آفتاب طلوع کرد گفتم‌ مادر، همه را دعا کردی جز خودت را. فرمود: یا بنیّ! الجار ثم الدار. پسرم، اول همسایه بعد خودی.

انتهای پیام
captcha