عذرخواهی شرکت زارا از به سخره گرفتن مادران داغدار غزه
کد خبر: 4187795
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

عذرخواهی شرکت زارا از به سخره گرفتن مادران داغدار غزه

شرکت زارا با عذرخواهی از یک کمپین تبلیغاتی خود که باعث خشم حامیان فلسطین در سراسر جهان شده است عذرخواهی و اعلام کرد همه تبلیغات خود را جمع‌آوری می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، شرکت اسپانیایی تولید مد و لباس «زارا» از کمپینی که برای ژاکت‌های جدید تولیدی خود به راه انداخته بود و گروهی از مردم تصاویر این کمپین را یادآور رویدادهای جنگ غزه دانسته بودند، پوزش خواست و آن را جمع کرد.

شرکت «زارا» در بیانیه خود  نوشت که از این کار پشیمان است و در این زمینه، سوءتفاهم رخ داده است.

به ادعای زارا، این کمپین مد در ماه ژوئیه آغاز و فیلمبرداری آن در ماه سپتامبر یعنی یک ماه قبل از اعلان جنگ اسرائیل علیه غزه انجام شده است.

در کمپین یادشده مجسمه‌های شکسته شده، تخته گچ شکسته و عروسکی پیچیده شده در پارچه سفید دیده می‌شود که تداعی‌گر ویرانی و اجساد قربانیان فلسطینی جنگ غزه است.

تصاویر تبلیغاتی جدید این برند به دلیل استفاده از اجساد پیچیده شده در کیسه‌ای سفید که یادآور کفن‌ها و لباس‌های دفن سنتی مسلمانان است، برای مردم بسیار ناراحت‌کننده بود و با انتقادات شدیدی همراه شد. در گوشه‌هایی از این تبلیغ تابوت، سنگ، قلوه سنگ و یک برش مقوایی شبیه نقشه نوار غزه هم به چشم می‌خورد. هرچند برخی می‌گویند این اقدام صرفاً برای جلب توجه و به منظور افزایش فروش و کاسبی بوده است، اما بهره‌برداری از خون مردم غزه این بار برای آنها گران تمام شده است!

با وجود پایین کشیدن این کمپین و ابراز تأسف این برند مد، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفتند که زارا را تحریم خواهند کرد و برخی آن را اقدامی صهونیستی نامیدند.

 زارا این کمپین تبلیغاتی را از وب‌سایت و صفحات اصلی اپلیکیشن خود حذف کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حامیان فلسطینی ده‌ها هزار کامنت انتقادی در مورد تبلیغات در حساب اینستاگرام زارا نوشته‌اند. هشتگ «#BoycottZara» در پیام‌رسان X (توییتر سابق) ترند شد.

در همین راستا برخی وبلاگ‌نویس‌ها با اشاره به اینکه تمام جزئیات این تبلیغ الهام گرفته از نسل کشی غزه است، از دولت‌های عربی و اسلامی خواستند برند زارا را در کشورهای خود ممنوع کنند و گفته‌اند کمپین تبلیغاتی جدید زارا مضحک و غیرانسانی است.

عذرخواهی شرکت زارا از به سخره گرفتن مادران داغدار غزه

روز دوشنبه، گروهی از معترضان طرفدار فلسطین در مقابل یک فروشگاه زارا در تونس پایتخت تونس تجمع کرده و در حالی که پرچم فلسطین را در دست داشتند شعار می‌دادند. بر روی یکی از ویترین‌های فروشگاه زارا رنگ قرمز پاشیده شده بود.

در بریتانیا، اداره استانداردهای تبلیغاتی (ASA) اعلام کرد که 110 شکایت در مورد کمپین تبلیغاتی زارا دریافت کرده است که می‌گویند این تصاویر به جنگ غزه اشاره دارد و برای آنها توهین‌آمیز است. ASA در بیانیه‌ای گفت: از آنجایی که زارا اکنون این تبلیغ را حذف کرده است، ما هیچ اقدام دیگری انجام نخواهیم داد.

 

انتهای پیام
captcha