حمایت مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو از حق فلسطین
کد خبر: 4187656
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

حمایت مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو از حق فلسطین

شرکت‌کنندگان در نوزدهمین مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو بر ضرورت پایان جنایات رژیم اسرائیل در غزه و احقاق حقوق فلسطینیان تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، نوزدهمین مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو روز گذشته، 21 آذر برگزار شد.

در این مجمع که در مسجد مرکزی مسکو برگزار شد، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ عمر فاروق ساووران، مشاور امور مذهبی سفارت ترکیه در مسکو؛ محمود ارول کیلیچ، مدیر کل مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی(IRCICA)؛ مرتضی بدر، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی سازمان دیانت ترکیه(ISAM) و جمعی از دانشمندان و شخصیت‌های مذهبی جهان اسلام حضور داشتند. 

لزوم برقراری صلح و عدالت در فلسطین

راویل عین‌الدین، رئیس اداره امور دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و مفتی اعظم این کشور در سخنانی در این همایش گفت: با ایجاد کشور فلسطین، خشونت پایان خواهد یافت و صلح و ثبات طولانی‌مدت در خاورمیانه حاصل خواهد شد. او افزود: بدون صلح عادلانه و همه جانبه در سرزمین مقدس فلسطین، هیچ کس در منطقه نمی‌تواند از امنیت برخوردار شود.

وی تأکید کرد: کسی نمی‌تواند به رویدادهای جهان، به‌ویژه در خاورمیانه بی‌تفاوت باشد. تمام جهان به یاد دارند که درگیری‌ها در سرزمین‌های تاریخی فلسطین چگونه و از کجا آغاز شد. این درگیری 76 سال به طول انجامیده و منجر به کشته شدن 100 هزار نفر و آواره شدن چندین میلیون نفر شده است. هزاران کودک، زن و سالخورده در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند و بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها ویران شده‌اند.

عین‌الدین با اشاره به اینکه روسیه از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی بیت‌المقدس شرقی حمایت می‌کند گفت: این راه حل اصلی برای پایان دادن به خشونت، تضمین صلح بلندمدت و توسعه پایدار در خاورمیانه و امنیت جهانی و کاهش تنش در جهان است.

نقش مهم ادیان در برقراری صلح جهانی

همچنین محمود ارول کلیچ، مدیر کل IRCICA به افزایش افراط‌گرایی و بی‌عدالتی در نقاط مختلف جهان اشاره کرد. وی گفت: اثربخشی قوانین بین‌المللی هنوز به اراده تصمیم‌گیرندگان غربی بستگی دارد. به عنوان مثال، اقدامات تجاوزکارانه علیه فلسطینیان در غزه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. تا زمانی که نظم جهانی مبتنی بر اخلاقیات نباشد، برقراری امنیت و عدالت در جهان غیرممکن به نظر می‌رسد. کلیچ تأکید کرد که دین باید در این دوره سخت نقش مهمی ایفا کند.

مرتضی بدر، رئیس ISAM، در سخنان خود گفت: گاهی از دین سوء استفاده می‌شود. در این صورت، برخی از مردم به این باور می‌رسند که دیگر ادیان از حقوقی برابر با آنها برخوردار نیستند.

وی با این استدلال که ادیان می‌توانند مردم را متحد کنند، گفت: مسلمانان و غیرمسلمانان تا قرن بیستم در صلح با هم زندگی می‌کردند. دلیل این امر این است که مردم از احکام دینی پیروی می‌کردند. امروزه در برخی مناطق مسلمانان نمی‌توانند آزادانه زندگی کنند. وقایع فلسطین نمونه‌ای از این امر است.

فلسطین؛ اولویت نخست جهان اسلام

همچنین حجت‌الاسلام شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنان خود با اشاره به اینکه طبق اصول قرآنی، عدالت بالاترین و مهمترین ارزش اجتماعی است که خداوند متعال بر آن تأکید کرده است، گفت: گرفتن حق دیگران برای زندگی، حق اقامت در وطن خود و حق آزادی بزرگترین بی‌عدالتی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به بخشی از جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در ۷۵ سال اشغالگری گفت: آنچه امروز در جنگ غزه شاهد هستیم، نمونه جنایات متعدد و نسل‌کشی فلسطینیان به‌دست غاصبان این سرزمین است.
وی با تأکید بر اینکه ظلم و بی‌عدالتی فجیع‌ترین عملی است که انسان در حق دیگری انجام می‌دهد گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که از ملل صلح‌طلب و آزادگان جهان برای حمایت از قدس و فلسطینیان مدد بخواهیم و تأکید کنیم که این موضوع اولویت اصلی جهان اسلام است.

علمای مذهبی و نمایندگان سیاسی دیگر کشورهای شرکت‌کننده از جمله الجزایر، فلسطین، قطر، اردن، مصر، ترکیه، لبنان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و قرقیزستان ضمن حمایت از مقاومت مردم غزه، بر گام‌های محکم جهان اسلام برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

علاوه بر دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول عبداللهی، مدیر نمایندگی دانشگاه المصطفی در روسیه و حوزه اوراسیا، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه، اعضای هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این نشست بین‌المللی بودند.

نوزدهمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان با شعار «نقش رهبران دینی در پاسداری از ارزش‌های معنوی و اخلاقی و تقویت صلح و امنیت» روز سه‌شنبه،21 آذر به مناسبت دویستمین سالگرد ولادت شرق‌شناس شهیر روس، «حسین فیض‌ خانف» در مسکو برپا شد.

انتهای پیام
captcha