به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام والمسلمین سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه، 18 آذرماه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مسجد الاقصی کوی فلسطین خرمآباد با اشاره به اینکه خداوند متعال به واسطه ارسال پیامبران و انبیاء الهی به ویژه نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) حجت را بر امت و بندگانش تمام کرد، گفت: بعثت پیامبر گرامی اسلام و فراز و نشیبهایی که ایشان در طول 23 سال دوران رسالت و نبوت خود متحمل شدند در آیات قرآن به ویژه در آیتالکرسی خودش را نمایان میکند.
وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام نه با اکراه و اجبار و یا زور و تهدید بلکه با دلیل علمی متقن، موعظههای نیکو و جدال احسن حجت را بر امت تمام و راه درست را از نادرست به آنان نشان داد، افزود: انسان برای اینکه بتواند در این مسیر پایدار بماند و دچار لغزش نشود باید به عروةالوثقی که همانا امام علی(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) هستند، تمسک جوید.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: متأسفانه ما شاهد هستیم بعد از رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام یک فاجعه که به مراتب دردناکتر از فراق و فقدان پیامبر بود بر امت پیامبر وارد شد که قرآن نیز در آیه 144 سوره آلعمران «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ» نسبت به آن هشدار داده و میفرماید: «و محمد جز فرستادهاى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او بميرد يا كشته شود از عقيده خود برمىگرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمىرساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مىدهد».
این مدرس حوزه علمیه در ادامه به ماجرای گوسالهپرستی قوم موسی(ع) در غیاب حضرت اشاره کرد و گفت: خدای متعال در آیات 148 و 149 سوره اعراف «وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّهُ لاَ يُكَلِّمُهُمْ وَلاَ يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَكَانُواْ ظَالِمِينَ﴿148﴾ وَلَمَّا سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْاْ أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّواْ قَالُواْ لَئِن لَّمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ» به این موضوع اشاره کرده و فرموده است: «و قوم موسى پس از [عزيمت] او از زيورهاى خود مجسمه گوسالهاى براى خود ساختند كه صداى گاو داشت آيا نديدند كه آن [گوساله] با ايشان سخن نمىگويد و راهى بدانها نمىنمايد آن را [به پرستش] گرفتند و ستمكار بودند، و چون انگشت ندامت گزيدند و دانستند كه واقعاً گمراه شدهاند گفتند اگر پروردگار ما به ما رحم نكند و ما را نبخشايد قطعاً از زيانكاران خواهيم بود».
موسوی با بیان اینکه پس از رحلت نبی مکرم اسلام امت وی در نماز، روزه، حج اختلاف نظر پیدا نکردند و به دوران قبل از بعثت برنگشتند بلکه در مُدل حکومتی اختلاف نظر پیدا کردند و با تغییر مُدل حکومت ولایی به همان مُدل حکومتی قبل از بعثت پیامبر بازگشتند، گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چون مُدل حکومت ولایی تغییر کرد لذا جمعیت کثیر عاشق علی(ع) سکوت کردند و در چنین شرایطی امام علی(ع) تنها ماند و حضرت زهرا(س) مجبور بود بارها خطبه بخواند و نسبت به این موضوع هشدار بدهد تا شاید بتواند مردم را بیدار کند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به این روایت که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «کاش برادرانم را میدیدم، برادران من کسانیاند که پس از شما[اصحاب] میآیند و با آنکه مرا ندیدهاند، به من ایمان میآورند، مرا دوست دارند و یاری و تصدیقم میکنند. کاش آن برادرانم را دیدار میکردم!»، اظهار کرد: وقتی روحیه جهاد از جامعه برود و رفاهزدگی و رفاهطلبی جای آن را بگیرد آن جامعه یک جامعه مرده خواهد بود کمااینکه در روایات داریم جامعهای که برای خدا مقاومت و ایستادگی نداشته باشد اجل آن جامعه رسیده است.
موسوی با یادآوری اینکه امام علی(ع) نیز در خطبهها و احادیث خود بارها از نبود روحیه جهاد و میل مردم به رفاهزدگی و رفاهطلبی سخن به میان آورده است، ادامه داد: حتی امام علی(ع) در یکی از خطبههایش بعد از گلایه از نبود روحیه جهاد و مبارزه در امت از خدا میخواهد که خدایا! علی را از این جامعه بگیر چون این جامعه روحیه مقاومت و جهاد و مبارزه ندارد.
این مدرس حوزه علمیه با یادآوری اینکه نبود روحیه جهاد و مقاومت باعث میشود امام علی(ع) سالها خانهنشین شود و امام حسنمجتبی(ع) مجبور به صلح با معاویه میشود، افزود: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) اگر دوستان و عاشقان امام علی(ع) به میدان میآمدند جریان سقیفه بدون جنگ و خونریزی فیصله مییافت و امام علی(ع) زعامت جامعه را به دست میگرفت.
حجتالاسلام موسوی با بیان اینکه رفاهزدگی بود که زبیر را از امام علی(ع) جدا کرد، گفت: مردم باید جهاد کبیر داشته باشند جهاد کبیر هم به این معنا نیست شمشیر و اسلحه به دست بگیری و مبارزه کنی گاهی جهاد کبیر به این معناست که در هر جایی هستی و کاری انجام میدهی اول خدا را در نظر بگیری و کارت همراه با اخلاص باشد و با آن کارت دشمن را عصبانی کنی و حرص دشمن را دربیاوری.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی جهاد کبیر داشت و علامه امینی با نوشتن کتاب الغدیر جهاد علمی داشت، به بیان نمونههایی از جهاد فاطمی پرداخت و اظهار کرد: اولین جهاد فاطمه(س) جهاد خانهداری و خوب شوهرداری بود، ایشان خانهداری را با نگاه جهاد نگاه میکرد تا تربیت حماسی داشته باشد و فرزندانی حماسی همچون امام حسن و امام حسین(ع) و زینب کبری(س) پرورش دهد.
وی جهاد تبیین و روشنگری را دومین جهاد فاطمی ذکر کرد و افزود: حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت به روایتسازی درست و به موقع روی آورد هر وقت دشمن میخواست ایجاد شبهه کند ایشان بلافاصله روایت درست را تحویل جامعه میداد یعنی به نوعی حافظه تاریخی مردم را احیا میکرد و امت را به یاد دوران قبل از بعثت، دوران بعثت و غدیر خم میانداخت.
این کارشناس مذهبی جهاد با جایگاه اجتماعی را نوعی دیگر از جهاد فاطمی معرفی کرد و ادامه داد: حضرت فاطمه(س) به عنوان دردانه نبی مکرم اسلام اگر به مسئله ولایت ورود نمیکرد در بین امت پیامبر تا سرحد پرستش، مورد پرستش واقع میشد اما او این جایگاه اجتماعی را در راه دفاع از حریم ولایت و امامت قربانی و فدا کرد.
موسوی با بیان اینکه جهاد با عرفان نوعی دیگر از جهاد فاطمی است، اظهار کرد: عرفان فاطمه عرفانی بود که او را به عرصه اجتماع و به میدان میکشاند علاوه بر این او با دشمنان ولایت و امامت با قهر و غضب برخورد میکرد و میتوان گفت بالاترین جهاد فاطمی که جهاد با قهر و غضب بود موضوع غسل و کفن و دفن شبانه و پنهانی ایشان بود تا از این طریق دشمنان ولایت و امامت را رسوا کند.
انتهای پیام