دفن شبانه فاطمه(س) دشمنان ولایت را رسوا کرد
کد خبر: 4186940
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
مدرس حوزه علمیه قم تبیین کرد:

دفن شبانه فاطمه(س) دشمنان ولایت را رسوا کرد

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی جهاد خانه‌داری و همسرداری، جهاد تبیین و روشنگری، جهاد با جایگاه اجتماعی و جهاد با عرفان را نمونه‌هایی از جهاد فاطمی ذکر کرد و گفت: بالاترین جهاد فاطمی جهاد با قهر و غضب بود ایشان با درخواست غسل و دفن شبانه و پنهانی توانستند دشمنان ولایت و امامت را رسوا کنند.

حجت‌الاسلام سید نواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه، 18 آذرماه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مسجد الاقصی کوی فلسطین خرم‎آباد با اشاره به اینکه خداوند متعال به واسطه ارسال پیامبران و انبیاء الهی به ویژه نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) حجت را بر امت و بندگانش تمام کرد، گفت: بعثت پیامبر گرامی اسلام و فراز و نشیب‌هایی که ایشان در طول 23 سال دوران رسالت و نبوت خود متحمل شدند در آیات قرآن به ویژه در آیت‌الکرسی خودش را نمایان می‌کند.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام نه با اکراه و اجبار و یا زور و تهدید بلکه با دلیل علمی متقن، موعظه‌های نیکو و جدال احسن حجت را بر امت تمام و راه درست را از نادرست به آنان نشان داد، افزود: انسان برای اینکه بتواند در این مسیر پایدار بماند و دچار لغزش نشود باید به عروة‌الوثقی که همانا امام علی(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) هستند، تمسک جوید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: متأسفانه ما شاهد هستیم بعد از رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام یک فاجعه که به مراتب دردناک‌تر از فراق و فقدان پیامبر بود بر امت پیامبر وارد شد که قرآن نیز در آیه 144 سوره آل‌عمران «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ» نسبت به آن هشدار داده و می‎فرماید: «و محمد جز فرستاده‏اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او بميرد يا كشته شود از عقيده خود برمى‏گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى‏رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى‏دهد».

این مدرس حوزه علمیه در ادامه به ماجرای گوساله‌پرستی قوم موسی(ع) در غیاب حضرت اشاره کرد و گفت: خدای متعال در آیات 148 و 149 سوره اعراف «وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّهُ لاَ يُكَلِّمُهُمْ وَلاَ يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَكَانُواْ ظَالِمِينَ﴿148﴾ وَلَمَّا سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْاْ أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّواْ قَالُواْ لَئِن لَّمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ» به این موضوع اشاره کرده و فرموده است: «و قوم موسى پس از [عزيمت] او از زيورهاى خود مجسمه گوساله‏اى براى خود ساختند كه صداى گاو داشت آيا نديدند كه آن [گوساله] با ايشان سخن نمى‏گويد و راهى بدان‌ها نمى‏نمايد آن را [به پرستش] گرفتند و ستمكار بودند، و چون انگشت ندامت گزيدند و دانستند كه واقعاً گمراه شده‏اند گفتند اگر پروردگار ما به ما رحم نكند و ما را نبخشايد قطعاً از زيانكاران خواهيم بود».

رحلت نبی مکرم اسلام و اغاز اختلاف در مُدل حکومتی

موسوی با بیان اینکه پس از رحلت نبی مکرم اسلام امت وی در نماز، روزه، حج اختلاف نظر پیدا نکردند و به دوران قبل از بعثت برنگشتند بلکه در مُدل حکومتی اختلاف نظر پیدا کردند و با تغییر مُدل حکومت ولایی به همان مُدل حکومتی قبل از بعثت پیامبر بازگشتند، گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چون مُدل حکومت ولایی تغییر کرد لذا جمعیت کثیر عاشق علی(ع) سکوت کردند و در چنین شرایطی امام علی(ع) تنها ماند و حضرت زهرا(س) مجبور بود بارها خطبه بخواند و نسبت به این موضوع هشدار بدهد تا شاید بتواند مردم را بیدار کند. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این روایت که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «کاش برادرانم را می‌دیدم، برادران من کسانی‌اند که پس از شما[اصحاب] می‌‌آیند و با آنکه مرا ندیده‌اند، به من ایمان می‌آورند، مرا دوست دارند و یاری و تصدیقم می‌کنند. کاش آن برادرانم را دیدار می‌کردم!»، اظهار کرد: وقتی روحیه جهاد از جامعه‌ برود و رفاه‌زدگی و رفاه‌طلبی جای آن را بگیرد آن جامعه یک جامعه مرده خواهد بود کمااینکه در روایات داریم جامعه‌ای که برای خدا مقاومت و ایستادگی نداشته باشد اجل آن جامعه رسیده است.

موسوی با یادآوری اینکه امام علی(ع) نیز در خطبه‌ها و احادیث خود بارها از نبود روحیه جهاد و میل مردم به رفاه‌زدگی و رفاه‌طلبی سخن به میان آورده است، ادامه داد: حتی امام علی(ع) در یکی از خطبه‌هایش بعد از گلایه از نبود روحیه جهاد و مبارزه در امت از خدا می‎خواهد که خدایا! علی را از این جامعه بگیر چون این جامعه روحیه مقاومت و جهاد و مبارزه ندارد.

نبود روحیه جهاد یک خطر برای جامعه است

این مدرس حوزه علمیه با یادآوری اینکه نبود روحیه جهاد و مقاومت باعث می‎شود امام علی(ع) سال‌ها خانه‌نشین شود و امام حسن‌مجتبی(ع) مجبور به صلح با معاویه می‎شود، افزود: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) اگر دوستان و عاشقان امام علی(ع) به میدان می‎آمدند جریان سقیفه بدون جنگ و خونریزی فیصله می‌یافت و امام علی(ع) زعامت جامعه را به دست می‎گرفت.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه رفاه‌زدگی بود که زبیر را از امام علی(ع) جدا کرد، گفت: مردم باید جهاد کبیر داشته باشند جهاد کبیر هم به این معنا نیست شمشیر و اسلحه به دست بگیری و مبارزه کنی گاهی جهاد کبیر به این معناست که در هر جایی هستی و کاری انجام می‎دهی اول خدا را در نظر بگیری و کارت همراه با اخلاص باشد و با آن کارت دشمن را عصبانی کنی و حرص دشمن را دربیاوری.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی جهاد کبیر داشت و علامه امینی با نوشتن کتاب الغدیر جهاد علمی داشت، به بیان نمونه‌هایی از جهاد فاطمی پرداخت و اظهار کرد: اولین جهاد فاطمه(س) جهاد خانه‌داری و خوب شوهرداری بود، ایشان خانه‌داری را با نگاه جهاد نگاه می‎کرد تا تربیت حماسی داشته باشد و فرزندانی حماسی همچون امام حسن و امام حسین(ع) و زینب کبری(س) پرورش دهد.

حضرت فاطمه(س) و روایت‌سازی درست 

وی جهاد تبیین و روشنگری را دومین جهاد فاطمی ذکر کرد و افزود: حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت به روایت‌سازی درست و به موقع روی آورد هر وقت دشمن می‎خواست ایجاد شبهه کند ایشان بلافاصله روایت درست را تحویل جامعه می‎داد یعنی به نوعی حافظه تاریخی مردم را احیا می‎کرد و امت را به یاد دوران قبل از بعثت، دوران بعثت و غدیر خم می‌انداخت.

این کارشناس مذهبی جهاد با جایگاه اجتماعی را نوعی دیگر از جهاد فاطمی معرفی کرد و ادامه داد: حضرت فاطمه(س) به عنوان دردانه نبی مکرم اسلام اگر به مسئله ولایت ورود نمی‎کرد در بین امت پیامبر تا سرحد پرستش، مورد پرستش واقع می‎شد اما او این جایگاه اجتماعی را در راه دفاع از حریم ولایت و امامت قربانی و فدا کرد.

موسوی با بیان اینکه جهاد با عرفان نوعی دیگر از جهاد فاطمی است، اظهار کرد: عرفان فاطمه عرفانی بود که او را به عرصه اجتماع و به میدان می‌کشاند علاوه بر این او با دشمنان ولایت و امامت با قهر و غضب برخورد می‎کرد و می‌توان گفت بالاترین جهاد فاطمی که جهاد با قهر و غضب بود موضوع غسل و کفن و دفن شبانه و پنهانی ایشان بود تا از این طریق دشمنان ولایت و امامت را رسوا کند.

انتهای پیام
captcha