لزوم توجه به ولایت‌مداری حضرت زهرا(س) در مداحی ایام فاطمیه
کد خبر: 4186245
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
اکبر بازوبند تأکید کرد؛

لزوم توجه به ولایت‌مداری حضرت زهرا(س) در مداحی ایام فاطمیه

پیشکسوت عرصه مداحی کشور گفت: مداحان باید از اشعار فاطمی تأثیرگذار در حوزه عملکرد حضرت زهرا(س) و دفاع ایشان از جایگاه ولایت، بهره‌گیری کنند.

اکبر بازوبنداکبر بازوبند، از پیشکسوتان عرصه مداحی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا، به ویژگی‌های منحصر به فرد مداحی ایام فاطمیه اشاره و اظهار کرد: نفس مداحی برای اهل بیت(ع) یکی است و تمامی مداحان باید در مناسبت‌های مذهبی به صورت ویژه به امر ذکر مصیبت اهل بیت(ع) بپردازند. مداحان در ایام فاطمیه باید به صورت ویژه به دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت بپردازند.

وی افزود: گریه حضرت زهرا(س) برای فدک و پهلوی شکسته ایشان نبود، بلکه این اشک‌ها برای دفاع از امام زمان خود بود؛ چراکه حضرت امیر(ع) را خانه‌نشین کرده بودند. لذا مداحان باید با اشعار و اذکار مناسب به دفاع از حریم ولایت از سوی حضرت زهرا(س) بپردازند.

بازوبند ادامه داد: حضرت زهرا(س) به امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کردند که پیکر مطهر ایشان را مخفیانه دفن کنند. مخفی بودن مزار حضرت زهرا(س) به دلیل دفاع از امیرالمؤمنین(ع) و ولایت بود. البته نباید گمان کرد که حضرت امیر(ع) نمی‌توانست در برابر ظالمان بایستد، بلکه باید دانست که مصالح دین و سفارش پیامبر(ص) باعث چنین امری بود.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: پیامبر(ص) در لحظات پایانی عمر مبارک خویش به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که بعد از من درب خانه تو را آتش خواهند زد! سپس، حق تو را از بین برده و همسر تو را به شهادت خواهند رساند. البته تمامی سعی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر این بوده است که وحدت میان شیعه و سنی در زمینه‌های گوناگون حفظ شود و مداحان نیز باید در این مسیر حرکت کنند. 

وی تصریح کرد: تمام تلاش دشمن این است که این وحدت از میان رفته و میان شیعه و سنی اختلاف وجود داشته باشد. امروز هدف ابرقدرت‌ها این است که مسلمانان به جان یکدیگر بیفتند. پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي‏ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِي‏؛ به درستی که فاطمه(س) پاره تن من است؛ پس کسی که او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و کسی که او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده و کسی که او خشمگین کند، مرا خشمگین کرده است».

بازوبند با بیان اینکه متأسفانه بعد از وفات پیامبر(ص) به توصیه‌های ایشان عمل نشد، گفت: شعرا از گذشته تا امروز به ارائه مصیبت حضرت زهرا(س) و بیان عملکرد ایشان در دفاع از ولایت و امام زمان خود پرداخته‌اند؛ مداحان نیز باید از این‌گونه اشعار تأثیرگذار در حوزه چگونگی عملکرد حضرت زهرا(س) در حوزه تبیین جایگاه ولایت بهره‌گیری کنند.

این مداح اهل بیت(ع) بیان کرد: البته مداحان باید از خواندن و بیان اشعاری که تفرقه‌افکن است، دوری کنند؛ چراکه این خواست دشمن است و نباید در مسیر دشمن حرکت کرد. دشمنان همواره به دنبال این هستند تا فرصتی به دست آورده و از آن برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان استفاده کنند.    

وی با اشاره به اینکه مداحان برای بهره‌گیری بهتر از اشعار باید نزد استاد و مدرس باتجربه تعلیم کنند، افزود: البته به توفیق الهی شعر مناسب در رابطه با ایام فاطمیه کم نداریم و مداحان می‌توانند به خوبی از این اشعار در برنامه‌ها و جلسات روضه‌خوانی خود استفاده کنند.   

بازوبند بیان کرد: صبر و استقامت حضرت زهرا(س) و دفاع همه‌جانبه ایشان از ولایت از جمله مسائلی است که باید در اذکار و اشعار رعایت شود. بنابراین، حفظ وحدت میان مسلمین از جمله مسائلی است که مداحان باید آن را رعایت کنند و اجازه ندهند تا دشمنان از این مسائل سوءاستفاده کنند. 

انتهای پیام
captcha