فاسقین چه ویژگی‌هایی دارند
کد خبر: 4184960
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
حجت‌الاسلام میرباقری تبیین کرد

فاسقین چه ویژگی‌هایی دارند

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه فاسق کسی است که در مقابل امر الهی امری درست می‌کند و نمی‌گذارد امر الهی جاری شود، گفت: از منظر قرآن کریم قوم فاسق چند خصوصیات دارند که تکبر بارزترین آنهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی که شب گذشته، هشتم آذرماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به فرازهایی از آیات ۱۴۵ و ۱۴۶ سوره اعراف اشاره کرد و گفت: خداوند متعال خطاب به حضرت موسی(ع) بر اخذ باقوت کتاب الهی تأکید کرده است، ذات اقدس الهی به حضرت موسی ندا می‌دهد؛ به قوم خود بگو تا برای رهایی از دار فاسقین به آیات و دستورات الهی و کتاب هدایت عمل کنند.

وی با اشاره به توصیفات و خصوصیات  دار فاسقین ادامه داد: براساس روایات اسلامی مقصود از دار فاسقین که آیات سوره اعراف به آن متذکر شده، دولتی است که بعد از حضرت موسی(ع) و به دست منافقان و مخالفان ایشان به قدرت رسیده، مسیر حرکت جامعه را تغییر خواهد داد.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه اصل آیات ۱۴۵ و ۱۴۶ سوره مبارکه اعراف راجع به حضرت موسی(ع) است که تأویل آن به اتفاقات بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) نسبت‌ داده‌ شده است، اظهار کرد: این آیات تبیینی روشن از ابتلائات و امتحانات امت اسلام بعد از وجود نازنین رسول‌الله(ص) است؛ این آیات شریفه تصریح می‌کنند که به امت بگویید این کتاب را به بهترین شکل اخذ و به آن عمل کنند و آن را که راهی به‌خوبی‌هاست، رها نکنند.

فاسقین چیزی را طلب می‌کنند که اهلیتش را ندارند

میرباقری با بیان اینکه دار مؤمنین بیوت انبیا و بیت النور و دار فاسقین بیت عنکبوت و دولت فاسق است، اظهار کرد: فاسقین در قرآن با اوصافی بیان می‌شوند که گرفتاری در این ویژگی‌ها، انسان را از حرکت در مسیر هدایت آیات‌الله بازمی‌دارد؛ فاسقین قوم متکبری هستند که بیش از آنچه حقشان است، دنبال می‌کنند و برای خود چیزی طلب می‌کنند که اهلیتش را ندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: ملک عظیم را خداوند متعال به اهلش و به کسانی که حامل امر الهی هستند اعطا می‌کند؛ کسانی که امر و فرمان خدا از طریق ایشان در عالم نازل می‌شود و مفترض الطاعه بوده، اطاعت‌شان واجب است.

میرباقری افزود: صاحبان ملک عظیم امرشان متصل به امر الهی است و فرمان خدا از طریق اراده ایشان در عالم ساری و جاری می‌شود، اینان صاحب‌ ملکی هستند که ملائکه نیز از ایشان فرمان می‌برند؛ امر الهی در دست اوست و همه مجریان وادی امر الهی خود را با او تنظیم می‌کنند.

وی ملک عظیم را مقام انحصاری امامت توصیف کرد و گفت: گستردگی ملک عظیم به وسعت تمام هستی است، منافقین و فاسقین همواره مقابل تجلی ملک عظیم می‌ایستند و راه را می‌بندند، چراکه نسبت به این ملک عظیم حسادت شدیدی می‌ورزند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه رسالت و نبوت فضل الهی و امر بسیار بالایی است که خداوند آن را اعطا می‌کند، اضافه کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «خدا رسالت نبوت و امامت را به کسی می‌دهد که غبار عالم بر دلش ننشسته و خود را گرفتار دنیا نساخته باشد. فضل الهی به کسی عنایت می‌شود که به بهترین وجه بتواند آن را انجام دهد.»

وی تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «امر امامت امانت الهی است که به اهلش می‌رسد و خداوند این امامت که مقام افتراض طاعت است را در وادی ملک عظیم به عینیت رسانده، امر الهی را از طریق آن اجرا می‌کند و ملائکه نیز خود را با آن تنظیم می‌کنند.»

میرباقری ضمن تبیین فرازهایی از آیه ۵۹ سوره نساء «أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» با بیان اینکه اگر کسی راه امیرالمؤمنین(ع) را ببندد هیچ‌گاه خودش صاحب‌الامر نمی‌شود، تصریح کرد: کسی که سد راه امامت و ولایت شود در مسیر دار فاسقین گام برمی‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه عصر ظهور و دوران رجعت عصر تحقق ملک عظیم الهی است، تصریح کرد: خداوند متعال از فضل خود چیزی به اهل ‌بیت(ع) داده که از آن به ملک عظیم یاد می‌شود؛ در مقابل مسیر کسانی که حسادت می‌ورزند و راه امام را می‌ببند و نه خودشان می‌روند و نه می‌گذارند دیگران بروند، به دار فاسقین تعبیر شده‌اند.

فاسق مانع اجرای امر الهی است

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه فاسق کسی است که در مقابل امر الهی امری درست می‌کند و نمی‌گذارد امر الهی جاری شود، یادآور شد: اگر تمام آیات الهی را پیش روی فاسقین قرار دهیم، هیچ‌گاه ایمان نمی‌آورند، چراکه ایمان به خضوع و خشوع در مقابل آیات الهی نیاز دارد؛ لذا منافقین و کفار این آیاتی که در عالم وجود دارد را نه می‌بینند، نه می‌شنوند و نه می‌فهمند و نه حتی دعوت می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه راه توحید، راه رشد و راه شرک و کفر، راه غی است، ادامه داد: متکبران در گام‌نهادن در بیراهه بسیار پرتلاش هستند؛ اینان اهل رویگرانی از سبیل رشد هستند و دار فاسقین را به پا می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: از منظر قرآن کریم قوم فاسق چند خصوصیات دارند که تکبر بارزترین آنهاست؛ تکذیب و غفلت نسبت به آیات الهی و ترک سبیل رشد و روی‌آوردن به سبیل غی از جمله خصوصیات قومی است که مسیر دار فاسقین را طی می‌کنند.

میرباقری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه ایستادگی وجود نازنین حضرت زهرای مرضیه(س) در مقابل منحرفان به‌منظور عبور امت اسلام از دار فاسقین و درک بیت‌النور و دارالمؤمنین دنبال می‌شد، بیان کرد: حضرت زهرا(س) مؤمنان را از دار فاسقین به‌ سلامت عبور داده، به صبح روشن ایمان رهنمون کردند.

انتهای پیام
captcha