نقش مادرانه حضرت فاطمه(س) تجلی عشق و ایمان الهی است
کد خبر: 4184541
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
حجت‌الاسلام صدیقی:

نقش مادرانه حضرت فاطمه(س) تجلی عشق و ایمان الهی است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مادر شهادت، رسالت، حقیقت، دیانت و ولایت و تجلی عشق و ایمان الهی است، گفت: زهرای مرضیه(س) به منزله مادری بود که همه وجودش را برای حفظ شخصیت رسول‌الله(ص) و ولایت به کار می‌بست و در وادی هدایت امت اسلام بی‌تابی می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، سخنران حرم مطهر بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران، شب گذشته، ششم آذرماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، حضرت صدیقه طاهره(س) را حجت بالغه الهی دانست و اظهار کرد: اقوال، افعال و تقریر حضرت زهرا(س) همانند رسول‌الله(ص) و ائمه اطهار(ع) برای همگان حجت است؛ حضرت زهرا(س) تحقق عینی وحی الهی همه قرآن کریم و جلوه کامل خداست. همان‌گونه که قرآن تجلی اعظم است، حضرت زهرا(س) نیز آیت الکبری و عظما و نیز مظهر تام است که اسماء جمال و جلال الهی در وجودش نهفته است. لذا شناخت حضرت فاطمه(س) شناخت دین و نیز شناخت دین بر همگان واجب است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه معرفت الزهرا، معرفت الله است، یادآور شد: اگر کسی حضرت زهرا(س) را بشناسد، از چند طریق و به آن مقدار که استعداد دارد، می‌تواند از نور فاطمی برای استعاذه به درگاه الهی و کسب عنایات خاصه بهره‌مند شود. همچنین، خدا و قرآن معرف اولی برای حجج الهی هستند و بعد از رسول‌الله(ص) صراط مستقیم علی(ع)، فاطمه(س) و ائمه معصوم(ع) هستند؛ قرآن کریم آیاتی دارد که مقام حضرت فاطمه(س) را فوق ارزیابی ما تبیین می‌کند.

صدیقه طاهره(س)؛ حجتی بر حجت‌های الهی

وی با تأکید بر اینکه تک‌تک اهل‌ بیت(ع) حجت الهی هستند، اظهار کرد: یکی از حکمت‌های معرفی یکجای آل عبا به‌عنوان حجت الهی، برای این است که خانواده‌ها این الگوی خانوادگی را مورد توجه قرار دهند.

صدیقی با اشاره به فراز‌هایی از آیه ۷۴ سوره فرقان «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» تصریح کرد: خانواده الهی، خانواده‌ای است که نور ولایت در آن تجلی‌ یافته، دین از وجود آن به دیگران منعکس می‌شود و تمام تلاش خود را برای پیشتازی و خط‌شکنی در پیش می‌گیرند. خدای متعال در آیات، اهل‌ بیت(ع) را دارای حقیقت ایمانی و توحیدی معرفی می‌کند که اگر ابتهال و تضرع کنند و دست به بارگاه الهی باز کنند و از خدا نابودی جبهه باطل را بخواهند، ذات اقدس الهی دعایشان را مستجاب می‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال به اهل‌ بیت(ع) قدرت تکوین داد و ایشان صاحبان نفس و نظر هستند، ادامه داد: نفس اهل‌ بیت(ع) در عالم تأثیرگذار بوده، هدایت در جذب این وجود و شقاوت هم با طرد ایشان رقم می‌خورد. با جعل لعنت توسط ائمه اطهار(ع) افراد به اسفل سافلین ابلیس کشیده می‌شوند. ذات اقدس الهی در اسماءالله، نفوذ و ولایت تکوینی قرار داده، جعل لعنت را نیز در وجود معاندان ایشان جاری کرده است.

صدیقی با بیان اینکه طهارت مراتبی دارد، اضافه کرد: کلمه «انما» در آیه تطهیر نوعی از طهارت را برای رسول‌الله(ص)، حضرت زهرا(س)، امام علی(ع) و حسنین(ع) نسبت می‌دهد که مخصوص خود ایشان است و هیچ یک از انبیای الهی به آن مقام و درجه نرسیده‌اند. امام صادق(ع) در روایتی در تبیین آیه «وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» شراب طهورا را شراب مطهری ذکر می‌کنند که جرعه‌ای از قطره آن، وجود را تسلیم دریای ولایت می‌کند و انسان را مجذوب و صاحب جذبه می‌کند. شراب طهور شمه و ماده حیاتی است که در وجود اهل‌ بیت(ع) قرار داده شده، به‌گونه‌ای که در اقوال، امیال، افکار و رفتارشان جز خدا راه ندارد؛ با اینکه انبیای الهی ترک اولی داشتند، اهل‌ بیت(ع) از ترک اولی مبرا بودند.

زهرای مرضیه(س)؛ آیینه تمام‌نمای الهی

صدیقی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) آیینه الهی است و هر کاری می‌کند، گویا خود خدا این کار را انجام داده است، اظهار کرد: اهل‌ بیت(ع)، اسماءالله، اسم اعظم الهی و مظهر تمام اسمای الهی هستند و بوی خدا می‌دهند و خوی خدا دارند و هر کاری می‌کنند، آن کار خدایی است. هیچ‌ چیزی نباید تدین انسان را کم‌رنگ کند و هیچ‌گاه نباید دغدغه‌های دنیایی انسان بیشتر از دغدغه به دین و جهاد فی‌سبیل‌الله باشد، چراکه این جهاد به وسعت همه زندگی شامل جهاد نفس، جهاد اموال، جهاد علمی و فرهنگی و جهاد تبیین است. انسان باید زندگی را صحنه جهاد و جنگ ببیند و در قدم اول شیطان باطن و نفس اماره را اسیر خود ساخته، خود را از اسارت شهوت، شهرت، ثروت و قدرت رها کند؛ این بزرگ‌ترین جهادی است که اهل ایمان باید آن را دنبال کنند و با عقل دینی مرکب نفس را عقال کند و زانویش را ببندد.

وی ضمن اشاره به جایگاه فاطمه زهرا(س) در عالم خلقت تصریح کرد: حضرت زهرا(س) مادر شهادت، رسالت، حقیقت، دیانت و ولایت است، همان‌طور که مادر نسبت به سرپرستی و حفاظت طفلش حساسیت دارد و خواب راحتش را فدای او می‌کند و کمترین آسیبی احساس کند به او نزدیک و بی‌قرار می‌شود. زهرای مرضیه(س) به منزله مادری بود که همه وجودش را برای حفظ شخصیت رسول‌الله(ص) و ولایت به کار می‌بست و در وادی هدایت امت اسلام بی‌تابی می‌کرد.

معارف ناب توحیدی اخلاقی؛ مرهون مجاهدت حضرت زهرا(س)

صدیقی تصریح کرد: نقش حضرت زهرا(س) نقش پاسدار محافظی است که پاسداری آن تجلی عشق و ایمان است و پیامبر و دین خدا را بر همه شئون خود مقدم می‌دارد و بعد از رسول‌الله(ص) نیز در ارتباط با ولایت مادرانه از آن دفاع می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر جهاد تبیین همراه با روحیه عاشقانه زهرای مرضیه(س) در انجام مأموریت الهی‌اش نبود، قرآن صامت و ناطق از بین می‌رفت، اظهار کرد: معارف ناب و مطالب بلند توحیدی، اخلاقی و عرفانی اهل‌ بیت(ع) مرهون ایثار، رشادت و مجاهدت فاطمه زهرا(س) است.

صدیقی در پایان ولایت فقیه را استمرار حرکت انبیای الهی دانست و یادآور شد: همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند: پشتیبانی از ولایت مملکت را از آسیب‌ها دور می‌کند. در این موج بحران‌ها، طوفان‌ها و امواج خطرناک عالم، اگر آن ولایت متصل به ولایت ائمه و دل پاک، تقوا و حالت اتصال به توحید، ولی فقیه نبود، دیگر کشوری باقی نمی‌ماند. این اعجاز به برکت فاطمه زهرا(س) و ایثار تربیت‌یافتگان در دامان زهرای مرضیه و در سایه‌سار اطاعت امت از ولایت الله است.

انتهای پیام
captcha