بسیج جهان اسلام محقق شد؛ از تهدید‌ها آگاهیم
کد خبر: 4184171
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
بسیج؛ امید ملت ایران/ 7

بسیج جهان اسلام محقق شد؛ از تهدید‌ها آگاهیم

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه بنای امام راحل بر این بود که بسیج جهان اسلام تشکیل شود، از تحولات غزه و تحقق بسیج جهان اسلام سخن گفت و تصریح کرد: تهدید‌هایی علیه بسیج وجود دارد که از آن آگاه و مراقب آن هستیم.

حجت‌الاسلام علی رضایی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفینحجت‌الاسلام علی رضایی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با ایکنا، هفته بسیج را به همه جهان اسلام به ویژه ملت ایران و ملت مظلوم فلسطین تبریک گفت و اظهار کرد: پیروزهای غرورآفرین مردم غزه را که مدیون شهدای مدافع حرم، سردار شهید قاسم سلیمانی، ملت مظلوم فلسطین و خاصه مردم غزه هستیم را تبریک می‌گویم که اگر نبود بزرگواری، استقامت و فداکاری آنها، این عزت را خداوند کرامت نمی‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند بدون دلیل به کسی چیزی عطا نمی‌کند، گفت: انسان‌ها باید در مسیر خداوند حرکت کنند؛ خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و كسانى كه در راه ما كوشيده‏‌اند به يقين راه‌هاى خود را بر آنان مى‌نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است». (آیه 69 سوره عنکبوت). همچنین می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌آيند [و مى‏‌گويند] هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد»(آیه 30 سوره فصلت).

حجت‌الاسلام رضایی در ادامه به بیان کارکردهای بسیج پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی برای پیروزی سه رکن اساسی دارد. اولین رکن اسلام است؛ مردم به خاطر اسلام قیام کردند و امام راحل به خاطر اسلام نهضت را شروع کرد. پس اسلام اولین رکن پیروزی انقلاب است. دومین رکن مردم هستند؛ اگر مردم وسط میدان نمی‌آمدند و حاضر نبودند که هر چه دارند هزینه انقلاب کنند، این پیروزی حاصل نمی‌شد. رکن سوم نیز رهبری است.

سه رکن بقا و دوام نظام اسلامی

وی ادامه داد: هر مجموعه ‌و پدیده‌ای برای بقا به علت‌هایی که آن را به وجود آورده نیاز دارد. یعنی همچنان باید حفظ اسلام هدف باشد، مردم در صحنه باشند و انقلاب ما امام و رهبری را فراموش نکند. بقا و استمرار انقلاب نیز مرهون همین سه رکن است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین به تشکیل بسیج به فرمان امام اشاره کرد و گفت: امام راحل 9 ماه قبل از آغاز جنگ تحمیلی فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کردند. اما اگر بپرسند که امام راحل چرا بسیج را تشکیل داد باید پاسخ دهیم که بسیج تشکیل شده بود و امام با این فرمان خود قواره خاصی به بسیج دادند و فرمودند ملت عزیز ایران شما که تمام همتتان را برای پیروزی انقلاب گذاشتید برای حفظ آن هم باید وسط میدان باشید. این دستور تشکیل بسیج یعنی انسجام مردم برای ادامه این مسیر تا انقلاب را نگه دارند.

وی تصریح کرد: امام راحل درایت داشتند؛ مقام معظم رهبری وقتی می‌خواهند در خصوص تشکیل بسیج مطلبی مطرح کنند می‌فرمایند: این عطیه الهی بود بر قلب امام که بسیج را تشکیل دادند. پس زمانی که امام دستور تشکیل بسیج را دادند هنوز جنگ شروع نشده بود و تشکیل بسیج به این معنا بود که ملت آماده شوند و انسجام پیدا کنند و آموزش ببینند. لذا فرمودند مملکتی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون تفنگدار داشته باشد؛ یعنی آماده به کار باشند.

بسیجی که انقلاب را به وجود آورد نگه‌دار انقلاب است

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی منافع کشور ما از دست آمریکایی‌ها خارج شد و چون منافع آنها قطع شده بود مطمئناً می‌خواستند دوباره برگردند چون فکر می‌کنند شرایط مثل گذشته است، گفت: دشمنان سال‌های طولانی در ایران بودند و گاهی شاه را می‌بردند و دوباره بازمی‌گرداند. این دفعه هم خیال کردند همانطور است و می‌توانند دوباره شاه را بازگردانند. لذا جنگ تحمیلی را شروع کردند که انقلاب را سرنگون کنند و ملت را از بین ببرند اما به فضل خدا وقتی که امام بسیج را تشکیل دادند بسیجی که انقلاب را به وجود آورده بود، نگه‌دار انقلاب نیز شد.

وی یکی از مهم‌ترین آثار بسیج را پیروزی‌های هشت سال دفاع مقدس برشمرد و گفت: اگر بسیج نبود این اتفاق بزرگ رقم نمی‌خورد و صیانت از انقلاب اتفاق نمی‌افتاد. جنگ تحمیلی اوج اقتدار بسیج شد و بسیج خود را در آنجا نشان داد که اگر کاری بر عهده بسیج گذاشته شود چون قصد قربت دارد، هیچ منتی بر سر مردم ندارد، برای خدا کار می‌کند و به ائمه اطهار(ع) توسل می‌کند، نصرت خدا شامل حالش می‌شود و به هر کاری ورود می‌کند، این کار برکت پیدا می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین به فعالیت‌های بسیج در ایام کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: تمام دنیا را کرونا فراگرفت. وضعیت مالی برخی از مردم به حدی وخیم شد که به غارت فروشگاه‌ها اقدام کردند اما در کشور ما هرگز این اتفاق نیفتاد. در این خصوص بسیج چند کار انجام داد. اول بسیج، بسیج شد تا مردم واکسن مورد نیازشان را دریافت کنند. درست است که متأسفانه تعدادی از مردم فوت کردند، اما در کمک مؤمنانه و مواساتی که رخ داد، بسیج خدمت زیادی به مردم کرد. وقتی حادثه‌ای مثل زلزله، سیل و ... بروز می‌کند، اولین گروهی که در محل بحران حضور پیدا می‌کند و کمک‌کار و خدمت‌گذار مردم می‌شود، بسیجیان هستند. بسیج در هر عرصه‌ای که گروهی نیازمند باشند میدان‌داری می‌کند.

وی اضافه کرد: همه ملت ایران بسیجی هستند. بنای امام راحل بر این بود که بسیج جهان اسلام تشکیل شود. اما آیا اکنون بسیج جهان اسلام تشکیل شده است؟ به حمد الهی همه مردم یمن بسیجی هستند و پشت سر مردم غزه و در حمایت از آنها حضور دارند. از خاک خودشان دفاع کردند و کشورشان را با تمام وجود نگه‌ داشتند. جنگ و گرسنگی را تحمل کردند اما وطنشان را نفروختند و آبرومندانه توانستند کشورشان را حفظ کنند. اکنون حشدالشعبی در عراق هم جزو بسیج جهان اسلام است، لبنان و خود حماس بخشی از بسیج جهان اسلام هستند و امیدواریم به فضل خدا همه این ملت‌های مسلمان که در اقصی نقاط جهان بسیج شده‌اند و البته الگوی آنها بسیج در ایران بوده موفق باشند. خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که این مسیر را براساس فرموده رهبر انقلاب هموار کرد.

بسیج جهان اسلام به وجود آمده است

حجت‌الاسلام رضایی زمانی را یادآوری کرد که مردم کرانه باختری تنها سلاحشان سنگ بود و گفت: به یاد بیاورید که قبلاً مرم کرانه باختری با سنگ به جنگ اسرائیل می‌رفتند و در انتفاضه اول، دوم و سوم اسلحه آنها سنگ بود. مقام معظم رهبری فرمودند کرانه باختری باید مسلح شود. اما چه کسی آنها را مسلح کرد؟ مقام معظم رهبری فرمودند هر کجا ملت، جمعیت و گروهی در مقابل اسرائیل بایستند ما صراحتاً اعلام می‌کنیم از آنها حمایت می‌کنیم. ملت ایران از فلسطین حمایت کرد و سردار سلیمانی آنها را تجهیز کردند و فرماندهانی آنها را آموزش دادند و اکنون می‌بینیم که از کرانه باختری، غزه و لبنان به سمت اسرائیل موشک شلیک می‌شود و بسیج جهان اسلام به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در برخی کشورهای غربی که تظاهرات عظیمی در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد، مقام معظم رهبری فرمودند حتماً یاوه‌گوها می‌گویند اینها بسیج لندن و پاریس بودند. واقعیت این است که مردم جهان آگاه شده‌اند و غیرتشان را برای مقابله با اسرائیل نشان دادند. همه اینها حاصل اندیشه بسیج است که امام راحل آن را پایه‌گذاری کردند. در زمان جنگ، تهران بمباران شد، برخی از مناطق 300 بار بمباران شدند، یادمان هست که دزفول سنگری برای عظمت انقلاب شده بود. اما اکنون هیچ کشوری جرئت حمله به ایران را ندارد و باید یاد شهدای دفاع مقدس و تهرانی‌مقدم‌ها را گرامی‌ داشت. ما در کشور امنیت نداشتیم اما اکنون هیچ گروه و دسته‌ای جرئت حمله به ایران را ندارد؛ مقام معظم رهبری فرمودند اگر یک دانه بزنید، 10 تا می‌خورید. آیا حالا کسی جرئت دارد یکی بزند تا 10 تا بخورد؟ همه اینها عظمت بسیج و تفکر بسیج است و امیدواریم زیر سایه امام زمان(عج)، رهبری و ملت مدافع اسلام و قرآن، بسیج جهان اسلام با عظمت‌تر شود و زمینه‌ای برای حکومت جهانی امام زمان(عج) مهیا کند.

آیا بسیج باید متحول شود

وی در پاسخ به این سؤال که چه تحولاتی برای بسیج متصور هستید؟ آیا همین ساختار کافی است یا باید تغییرات در آن رخ دهد؟ گفت: یکی از اهداف بسیج این است که از انقلاب اسلامی حفاظت کند. آیا بسیج در حفاظت از انقلاب موفق بوده است؟ می‌بینیم که به فضل خدا در اوج هستیم. پس بسیج کارکرد خود را به اثبات رسانده است. ببینید آیا در کشور ناامنی وجود دارد؟ آیا کشور ما نا امن است؟ وضعیت امنیت در کشورمان را با کشورهای اطراف مقایسه کنید. افغانستان، عراق و سوریه را ببینید این امنیت به دلیل تلاش‌های امام، ملت و بسیج است.

حجت‌الاسلام رضایی ادامه داد: چون بسیج می‌خواهد با انقلاب اسلامی و مردم حرکت کند هر چه معارف دینی و معرفتش نسبت به انقلاب بیشتر باشد بهتر می‌تواند انجام وظیفه کند. امام راحل و مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند بچه‌های بسیجی باید ارتقای معنوی و معرفتی پیدا کنند؛ به همین دلیل امام مدام توصیه می‌کردند ارتباط بسیج با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌‌ها برقرار شود.

چرایی ضرورت ارتباط بسیج با دانشگاه و حوزه

وی افزود: اکنون بسیج دانشجویی و بسیج طلاب را ببینید. اینها نشان می‌دهد که بسیج نباید از حوزه و دانشگاه جدا شود. اگر ما می‌‌خواهیم کارکردهای بسیج در آینده بیشتر شود باید ارتباط بسیج و اقشار مرتبط با بسیج با دانشگاه‌ها که مرکز علوم هستند و حوزه‌های علمیه که مرکز معنویت و خلوص نیست بیشتر شود تا کارکردهای بسیج هم بیشتر شود.

حجت‌الاسلام رضایی به آیه 54 سوره مائده که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‌‏آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏‌ترسند. اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‏‌دهد و خدا گشايشگر داناست» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه چهار خصوصیت را برای مردم آخرالزمان مطرح می‌کند. امام فرمودند که اینها خصوصیت‌های بسیجیان است. اولین خصلت این است که آنها خدا را دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد.

چهار خصلتی که باید در بسیج بزرگ‌تر شود

وی ادامه داد: خصلت دوم این است که آنها در مقابل افراد اهل ایمان متواضع هستند اما در مقابل کفار سربلند هستند و سینه‌ها را ستبر می‌کنند. خصوصیت سوم این است که تمام جهادشان برای خداوند است و خصلت چهارم اینکه در مقابل هیچ ملامت کننده و سرزنش کننده‌ای نگرانی ندارند. این حالات هر چه پررنگ‌تر شود در موفقیت بسیج تأثیر بیشتری دارد. ما در مجموعه حوزه نمایندگی ولی فقیه در بسیج، مربیان تعلیم و تربیت، صالحان و ... باید در این بخش توان بیشتری صرف کنیم تا معرفتمان برای خدا بیشتر شود، جهادمان با اخلاص باشد و هیچ ملامتگری را به حساب نیاوریم و البته هر کاری می‌کنیم در جهت خدمت به مردم باشد. بهترین بندگان خدا کسانی هستند که خوب عبادت می‌کنند و به خلق خدا خوب خدمت می‌کنند و بسیج یکی از مهم‌ترین افتخاراتش این است که برای مردم نوکری و تواضع می‌کند و خادم مردم است.

وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی بسیج به روستاهای محروم، گفت: بسیج اکنون هم کارهای بزرگی را انجام می‌دهد. مثلاً چندین هزار روستا را آبرسانی کرده است؛ هیچ منتی هم بر مردم نداریم چون مردم آقا و مولای ما هستند.

حجت‌الاسلام رضایی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر از درون و از بیرون چه مسائلی بسیج را تهدید می‌کند؟ گفت: هر مجموعه‌ای که موفق است باید به چند مسئله توجه جدی داشته باشد. اول اینکه آسیب‌ها و تهدیدها را شناسایی کند. آسیب‌ها مسائلی هستند که از داخل بسیج را تهدید می‌کند و تهدیدها مسائلی هستند که از خارج بر بسیج وارد می‌شوند. باید مراقب باشیم هیچ عضوی اقدامات خودسرانه‌ای را انجام ندهد تا دشمنان بهانه‌ای علیه بسیج نداشته باشند. برخی از افراد بسیجی غیر مسئولانه ممکن است کاری را انجام دهند که مورد موافقت نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری نیست؛ باید مراقب اعمال و رفتار خودمان باشیم. از سوی دیگر دشمن چون دیده است که بسیج خیرات زیادی برای مردم دارد و از بسیج لطمه خورده است مطمئناً می‌خواهد در بسیج نفوذ کند پس باید مراقب باشیم. بعید نیست که دشمن بخواهد در ارکان مختلف بسیج نفوذ کند؛ سال گذشته مقام معظم رهبری چند مورد را به بسیج توصیه کردند که یکی از آنها این است که مراقب نفوذ دشمن باشید و البته ما مراقب هستیم.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha