بسیج در فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4184111
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
استاد حوزه علمیه یزد تبیین کرد؛

بسیج در فرهنگ قرآنی

سیدمحمدکاظم مدرسی با اشاره به اینکه آیه 146 سوره مبارکه آل عمران، از آیات نورانی قرآن کریم است که نمادی از فرهنگ بسیجی را برای ما روشن می‌کند، به ویژگی‌ها و صفات شاخص این قشر از منظر قرآن پرداخت.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبسیج مستضعفان با فرمان امام خمینی(ره) در پنجم آذرماه 1358 تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی 1359 به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت و ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از کشور، ایجاد توانایی‌های لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیات‌های کلاسیک و بزرگ را دارند، ایجاد توانایی‌های لازم در آحاد مردم به‌منظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرپیش‌بینی، کمک به دولت در امر سازندگی و ... از جمله اهداف این نهاد ذکر شده است. 

آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، استاد حوزه علمیه یزد به همین مناسبت در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فرهنگ بسیج در قرآن کریم گفت: آیه 146 سوره مبارکه آل عمران، از آیات نورانی قرآن کریم است که نمادی از فرهنگ بسیجی را برای ما روشن می‌کند. خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ کَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ کَثيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ»

وی با اشاره به ویژگی‌های بسیجی از منظر قرآن کریم افزود: چه بسیار هستند پیامبرانی که در طول تاریخ بسیجیان فراوانی در رکاب آنها به کارزار پرداختند، کسانی که چنین صفاتی در آنها موج می‌زد؛ اولا ربّی بودند، «رِبّی» به معنای کسی که ارتباط قوی با خدای خودش دارد، خدامحور و  مدافع ارزش‌های دین خداست و پيوسته متوجه به خدا و مستقيم در راه خدا باشد.

مدرسی ادامه داد: همچنین «فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ» هستند بدین معنا که سختی‌های فراوانی بر آنان عارض می‌شد اما هرگز روحیه خود را از دست نمی‌دادند و احساس سستی در درون خود نداشتند. «وَ ما ضَعُفُوا» بودند یعنی هیچ‌گاه احساس کمبود در برابر دشمن نمی‌کردند و «مَا اسْتَکانُوا» بدین معنا که در مقابل ستمگران و سلطه‌طلبان تن به ذلت نمی‌دادند و افرادی بودند که در مسیر ثابت خود اهل صبر و بردباری بودند و لذا آنها محبوب دل پرودگار هستند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: در دوران دفاع مقدس و پس از آن، در طول این چهار دهه‌ای که از انقلاب گذشته، انسان‌های بسیجی در این عرصه به مانند ربیون در رکاب پیامبران الهی، برای دین خدا قدم برداشتند و در میادین مختلف اعم از سازندگی، امنیت، بهداشت و درمان، محرومیت‌زدایی، تولید محتوای فضای مجازی، تولید علم، کمک به دولت‌ها و ... حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: آنان افرادی بودند که با همه سختی‌هایی که بر آنها عارض و محدودیت امکاناتی که در کنار آنها مشاهده می‌شد، هدف را رها و گم نکردند و در این مسیر استقامت کردند و امروز انقلاب اسلامی را به برکت همین روحیه بسیجی حفظ کرده و عطر معنویت آن را در سرتاسر دنیا پراکنده‌اند، به نحوی که امروز بسیجی تنها متعلق به ایران اسلامی نیست بلکه در کشورهای دیگر بسیجی داریم و لشکرهای فراوان بسیجی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند، زیاد هستند.

این استاد حوزه علمیه، تشکیل بسیج مستضعفان را الهامی معجز‌ه‌گونه بیان کرد که امام راحل آن را به انجام رساندند و گفت: بسیج نیرویی بی‌مرز و بی‌انتها، نفوذناپذیر، پایان‌ناپذیر و شکست‌ناپذیر است که قوی‌ترین مستکبران عالم را به عقب می‌راند، چراکه مردمی‌ترین نیروی باانگیزه است.

انتهای پیام
captcha