مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار
کد خبر: 4183904
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
بسیج؛ امید ملت ایران/ ۵

مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار

مسئول بسیج جامعه زنان کشور، مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار را از فعالیت‌های مهم بسیج جامعه زنان دانست و گفت:‌ ما از این بانوان صیانت می‌کنیم تا بتوانند در کسب و کار خود موفق باشند.

اشتغالزایی ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار؛ دستاورد بسیج جامعه زنانبسیج از ابتکار‌های مبارک امام راحل بود؛ وقتی اوایل آذر ۵۸ در سخنانی بر لزوم تشکیل لشکر بیست میلیونی در کشور تأکید کردند و نتیجه آن شد پای کار آمدن شیر زنان و دلیر مردانی که پای کار انقلاب ایستادند به طوری که بنیانگذار انقلاب در سال ۶۷ در وصف بسیج فرمودند: «بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند». امروز ۴۴ سال از تأسیس این لشکر مخلص می‌گذرد و دایره فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده شده و در قالب قشر‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری و ... نمود یافته است. ایکنا بنابر رسالت تبیینی خود در بزرگداشت هفته بسیج به معرفی کارکرد‌ها و دستاورد‌های اقشار مختلف بسیج می‌پردازد.   

بسیج جامعه زنان یکی از شاخه‌های سازمان بسیج مستضعفین است که به عنوان بزرگترین تشکل زنان در جامعه فعالیت می‌کند. فعالیت‌های این سازمان «در چارچوب وظایف و مأموریت‌های سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دنبال می‌شود.   

مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های شاخص این سازمان گفت: بسیج جامعه زنان در تمام فعالیت‌های سازمان بسیج دخیل است و فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد، از جمله آنها، فعالیت‌ در حوزه بحران جمعیت، افزایش جمعیت و اقناع‌ کردن مادران در زمینه فرزندآوری است و کارگاه‌های متنوعی در زمینه توانمندسازی مادرانی که در شرف فرزندآوری هستند، چه به لحاظ مباحث تربیتی و چه به لحاظ مباحث مربوط به سلامت مادران و کودکان برگزار می‌شود.

وی افزود: در پایگاه‌های مقاومت، صندوق‌های کمک به افزایش جمعیت تشکیل شده است که این صندوق‌ها از سوی خیرین تأمین می‌شود، چراکه ممکن است مشکلات مالی، اقتصادی و معیشتی  مانعی جدی برای خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزنددار شوند، باشد. همچنین در بحث درمان و سلامت مادران باردار و مادران دارای فرزند نیز فعالیت‌های خوبی داشته و در تأمین لوازم مورد نیاز کودک، لباس، شیر و ... حتی در زمان تحصیل این فرزندان نیز کمک می‌کند.

بیابانی با اشاره به اقدامات بسیج در زمینه ازدواج آسان گفت: در حوزه ازدواج، گروه‌های واسطه‌گری خیر وجود دارد و خانواده‌هایی که دختران و پسران در شرف ازدواج دارند را به همدیگر معرفی می‌کنند. همچنین در زمینه ترویج ازدواج‌های آسان، به هنگام و پایدار، اقداماتی نظیر تهیه جهیزیه، ارائه خدمات مشاوره، شناسایی گروه‌های واسطه‌گری خیر و هم‌کفو‌یابی را به صورت مستمر در پایگاه‌ها انجام می‌دهد.

راه‌اندازی هزار پایگاه زیست عفیفانه

وی با اشاره به برنامه‌های بسیج جامعه زنان در زمینه عفاف و حجاب گفت: در این راستا هزار پایگاه زیست عفیفانه راه‌اندازی شده و فعالیت‌های متنوعی را در این زمینه انجام می‌دهند. مثلاً پاتوق‌های گفت‌وگو برای ارتباط‌گیری با دختران جوان و نوجوان که چندان نسبت به پوشش اسلامی توجهی ندارند، تشکیل شده و با ارتباط دوستانه با آن‌ها، به مرور نسبت به اقناع آن‌ها نسبت به پوشش‌های مناسب در جامعه تلاش می‌کنیم. همچنین سفیران مهر در محلات و فضا‌های پرتردد حضور می‌یابند و با بانوانی که پوشش مناسب ندارند، آن‌ها را اقناع می‌کنند تا نسبت به پوشش خود توجه لازم را داشته باشند.

بیابانی ادامه داد: کار تربیتی نونهالان در مهد‌های قرآنی بسیج پیگیری می‌شود، البته این امر محدود به مهد نمی‌شود، بلکه در پایگاه‌های بسیج نیز برای مادران و کودکان برنامه‌های مهارت‌افزایی برگزار می‌شود. همچنین برگزاری مسابقات در رشته‌های گوناگون، قصه‌گویی، بازی‌های کودکانه و ... در این پایگاه‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۲۰ مرکز کارآفرینی در حوزه مقاومت داریم و ۶۶۰ مرکز دیگر نیز در دست ایجاد است. این مراکز به دو روش بانوان نیازمند اشتغال و مهارت‌افزایی را شناسایی می‌کنند. در روش اول آن‌ها به پایگاه‌های مقاومت مراجعه می‌کنند و تمایل خود را برای کسب و کار اعلام می‌کنند و یا این افراد در محلات شناسایی می‌شوند و دوره‌های مهارت‌افزایی با توجه به علاقه‌مندی آنها برگزار می‌شود.

ارائه الگوی زن مسلمان

مسئول بسیج جامعه زنان از مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار خبر داد و افزود: ما از این بانوان صیانت می‌کنیم، از بابت اینکه بتوانند در کسب و کار خود موفق باشند. در حوزه مددکاری اجتماعی نیز به آنها کمک می‌کنیم و مسائل و مشکلاتی که آن‌ها دارند، با مددکاران ما در میان می‌گذارند تا بانوان مددکار آن‌ها را هدایت کنند و مشکلات آن‌ها زودتر حل شود. ارائه الگو‌هایی برای بانوان و دختران جوان و نوجوان جزء برنامه‌های محوری ماست. همچنین هویت زن مسلمان یکی از بحث‌های کلیدی است که در دو دهه اخیر با آن مواجه هستیم و در این زمینه تولید محتوا‌های خوبی انجام شده و در اختیار پایگاه‌های مقاومت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایجاد کافه‌های گفت‌وگو، کارگاه‌های توانمندسازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، اردو‌های راهیان نور و فعالیت تیم‌های ورزشی در پایگاه‌های مقاومت جزء برنامه‌های دائمی ماست.

بیابانی با اشاره به جایگاه واقعی بسیج بیان کرد: بسیج برای اینکه بتواند ارتقا یابد، باید در حوزه‌های گوناگون برنامه داشته باشد. سیاست‌گذاری‌ها و راهبردنگاری‌ها نیز باید این اتفاق را رقم بزند که بسیج متناسب با شرایط زمان، خود را بالا ببرد و فعالیت‌هایش را توسعه دهد، ضمن اینکه باید کاری کنیم توسعه بسیج متناسب با جغرافیای کشور باشد و برنامه‌ها طوری تدوین شود که بتواند تمام طیف‌های سنی، اقشار و موقعیت‌های جغرافیایی را پاسخگو باشد، البته در حال حاضر هم چنین شرایطی دارد، اما برای اینکه این اتفاق به نحو بهتری رقم بخورد، باید این گونه فعالیت‌ها را توسعه دهد و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری داشته باشد.

دستاوردهای بسیج جامعه زنان

وی درباره دستاوردهای بسیج جامعه زنان نیز گفت: فعالیت‌های فرهنگی یکی از موضوعات بسیار مهم است که با توجه به تهاجمات فرهنگی شدیدی که به ویژه در حوزه زن و خانواده شاهد بوده‌ایم، دشمنان نتوانستند به خواسته‌های خود برسند، هر چند در شرایط ایده‌آل قرار نداریم اما خانواده‌ها با وجود هجمه‌های گوناگون همچنان منسجم هستند و خانواده از موضوعات محوری در کشور است و این دستاورد بزرگی است. بنابراین در مقابل دشمنان ایستاده و اجازه نداده‌ایم با همه ابزارها و منابعی که در اختیار دارند، به اهداف خود برسند.

بیابانی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها، حضور در محلات و پای کار آوردن ظرفیت قابل توجه بانوان و دختران جامعه از دستاوردهای مهم بوده است. تلاش می‌شود که آنها بتوانند در کنار خانواده،‌ اشتغال خانگی را رقم بزنند و در تولید کشور سهم داشته باشند. این موضوع رو به توسعه و تزاید است  و در سال‌های آینده می‌توانیم ورود بخش قابل توجهی از بانوان به این عرصه را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع جمعیت، سازمان بسیج و سایر نهادها و سازمان‌ها در کنار هم قرار گرفتند و توانستند در این زمینه توفیقاتی به دست آورند. اگر ما با همان روند گذشته این موضوع را دنبال می‌کردیم، شرایط امروز، بغرنج‌تر بود، اما اکنون روند کاهشی مانند گذشته نیست و وضعیت قدری بهبود یافته است و امیدواریم در آینده نزدیک در شرایط مطلوب‌تری قرار بگیریم و مشکلات کشور را با فعالیت‌های مردمی مرتفع کنیم.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha