خدمات بسیج برای ملت ایران
کد خبر: 4183758
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
بر خط جامعه

خدمات بسیج برای ملت ایران

ایکنا به مناسبت هفته بسیج به معرفی کارکرد‌ها و دستاورد‌های بسیج در اقشار مختلف پرداخته است که طی هفته گذشته گفت‌وگو‌هایی با مسئولان بسیج جامعه پزشکی، مهندسین صنعت و معدن و بسیج رسانه انجام و برخی گروه‌های جهادی معرفی شدند.

555به گزارش ایکنا؛ کمک ۹۶۳ میلیاردی ایرانیان به مردم غزه و هرات، آئین بزرگداشت بیش از ۵۰ خبرنگار شهید غزه، آئین بزرگداشت مقام پرستار، تجلیل از مراکز خیریه و گروه‌های برتر جهادی دانشگاه‌های کشور، نشست مشترک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس سازمان نظام روانشناسی، آغاز هفته بسیج، آیین بزرگداشت مقام منوچهر دوایی، چهره ماندگار و استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همایش ملی خانواده پایا، آغاز مرحله استانی دوازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.
 
در هفته گذشته به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس مصاحبه‌هایی با تعدادی از مسئولان بسیج اقشار مختلف انجام شد. همچنین گفت‌وگوهایی درباره فقر به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی، رواج خشونت در جامعه به ویژه در میان نوجوانان و جوانان در خروجی گروه اجتماعی ایکنا قرار گرفت. مصاحبه خواندنی با پرستار جوان نیز کاری از همین گروه است. در بسته خبری برخط جامعه مروری بر این رویدادها و مصاحبه‌ها داریم.
 

کمک ۹۶۳ میلیاردی ایرانیان به مردم غزه و هرات

 
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان اعلام کرد: از ابتدای اعلام فراخوان رسمی پویش بشردوستی در ۱۷ مهرماه تا روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه، افزون بر ۹۳۷ میلیارد ریال از سوی مردم کشورمان به شماره حساب‌های رسمی جمعیت هلال احمر نزد بانک‌های مرکزی و ملی واریز شده است.
 
وی همچنین به کمک ۲۶ میلیارد ریالی مردم نوع دوست کشورمان به زلزله‌زدگان ولایت هرات افغانستان در قالب پویش آفتاب مهربانی اشاره کرد و گفت: مجموع کمک‌های نقدی ایرانیان به غزه و افغانستان طی ۴۰ روز اخیر افزون بر ۹۶۳ میلیارد ریال شده کرد.
 

پیگیر شهادت خبرنگاران غزه در مجامع حقوقی هستیم

 
رویداد «زیتون سرخ»، آئین بزرگداشت بیش از ۵۰ خبرنگار شهید غزه چهارشنبه یکم آذرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.  
 
اسماعیلی گفت: به مردم مظلوم فلسطین می‌گوییم که بدانید ما همراه شما هستیم و با گریه‌های شما گریه می‌کنیم. ما در مجامع حقوقی پیگیر این اتفاقات هستیم و از عاملان جنایت به ویژه در حوزه خبرنگاران شهید شکایت می‌کنیم.
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
 
فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز بیان کرد: این رویداد را برای پاسداشت خبرنگاران شهید و تجدید میثاق با آن‌ها برگزار کردیم. تا موضوع قدس و آرمان قدس را زنده نگه داریم و امروز مسئله آتش‌بس مطرح است که باید آن را از توفیقات جریان مقاومت بدانیم.

هزینه عمره چقدر خواهد بود

افزایش قابل توجه هزینه عمره مفرده نسبت به ۹ سال قبل امری قطعی است، اما این افزایش با توجه به عوامل متعددی بیش از انتظار ودیعه‌گزاران عمره مفرده خواهد بود.
 
در حالی که مسئولان مرتبط با موضوع حج و زیارت در حال تدارک از سرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده هستند و نشست‌های متعددی بین مسئولان سازمان حج و زیارت با مسئولان وزارت حج عربستان، مسئولان بانک مرکزی، وزارت ارشاد، شورای عالی حج و ... برگزار می‌شود، مسئله و سؤال اصلی که دارندگان فیش‌های عمره مفرده دارند این است که هزینه اعزام آن‌ها به عمره مفرده چه قدر خواهد شد. 
 
در تعیین قیمت عمره مفرده چند عامل تأثیر دارد. مسئله اول هزینه بلیط هواپیما است که طی سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است. شنیده‌ها حاکی است قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون برای بلیت هواپیمای عمره‌گزاران پیشنهاد شده است. در کنار این هزینه زائران باید هزینه ۱۰ روز اقامت در هتل‌های دو شهر مکه و مدینه را پرداختند کنند.
 
هزینه حج تمتع سال جاری ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان شد. البته مدت زمان حضور زائران حج تمتع در عربستان حدود ۳۰ روز است، ولی زائران عمره ۱۰ روز در عربستان خواهند بود. با در نظر گرفتن همین مسئله می‌توان پیش‌بینی کرد که هزینه عمره مفرده زائران ایرانی در سال جاری حداقل در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون خواهد بود؛ هزینه‌ای که به نظر می‌رسد بیش از انتظار ودیعه‌گزاران عمره مفرده است که سال‌هاست منتظر تشرف به سرزمین وحی هستند.
 

پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند

 
آئین بزرگداشت مقام پرستار چهارشنبه اول آذرماه به مناسبت روز پرستار از سوی سازمان نظام پرستاری برگزار شد. انیس ناوند، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری شهر تهران به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که بعد از ۱۵ سال تصویب و در حال اجراست، اشاره کرد و گفت: اکنون تعرفه‌گذاری بسیار نامناسب و پرداخت‌ها به صورت علی‌الحساب است. باید دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به اجرای درست این قانون شوند.
 
عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز گفت: باید در کار‌های صنفی توأمان به فکر مردم و اعضای صنف باشیم. مسیر ما در بیست سال اخیر مسیر خوبی بوده و باید ادامه داشته باشد، اما گفتمان پرستاری به نحوی پیش رفته که گویی به تکرار مطالبات رسیده است و باید راهبرد را به گونه‌ای تغییر دهیم که گوش شنوا برای مطالبات وجود داشته باشد.
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
 
جمشیدی، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، مشکلات برنامه هفتم در خصوص پرستاری را مطرح کرد و نسبت به عدم تأمین بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری اظهار نگرانی و خواستار توجه مجلس به این مسئله شد.  
 
غلام‌رضا قدمی، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قم گلایه خود را از نحوه اختصاص بودجه نسبت به تعرفه خدمات پرستاری بیان کرد و حاضران در سالن نیز با تشویق‌های خود از صحبت‌های وی حمایت کردند.
 
محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در ماده ۶۹ قانون بهره‌وری در برنامه هفتم، بندی آمده که بدون شرط و شروط کسی که در دو مکان کار کند نمی‌تواند از قانون بهره‌وری برخوردار شود و با او برخورد می‌شود. وقتی حق و حقوق پرستاران داده نمی‌شود آن‌ها مجبور هستند در دو مکان شاغل باشند. قانون تعرفه‌گذاری اجرا نمی‌شود، بلکه اقدامی در ایجاد تنفر از این قانون است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از شنیدن مطالبات پرستاران با اعلام اینکه نامه‌ها و مطالبات را به رئیس مجلس خواهد رساند، گفت: در کشور کمبود قانون نداریم، بلکه قوانین مصوب باید اجرا شود. ۲۲۰ هزار پرستار شاغل داریم. ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار هستند، و نظام بهداشت و درمان ما نیاز به پرستار دارد. کار مجلس قانون گذاری است که در این خصوص قوانین لازم را مصوب کرده است، ولی از بُعد نظارت بر اجرای قانون باید در خصوص اجرای قوانین مربوط به پرستاران ورود کند.
 

حفظ سلامت مردم؛ مبنای مطالبه بهبود وضعیت پرستاران

پرستار شدن و پرستار ماندن آن هم در شرایط سخت کنونی دشوارتر از گذشته است، اما انسان‌هایی هستند که ایثار با جزء جزء وجودشان عجین شده است؛ تعداد آن‌ها هم کم نیست؛ اپیدمی کرونا این را ثابت کرد و همین مسئله نیز یعنی همیشه به آینده سلامت ایران عزیز می‌توان امیدوار بود.
 
امین کوهساریان، سال‌هاست که پرستار است. در حج، عمره، اربعین و گروه‌های جهادی پرستار داوطلب بوده و سمت‌های اجرایی مختلف همچون رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران را نیز در کارنامه خود داراست. خبرگزاری ایکنا با این پرستار جوان، اما با سابقه گفت‌وگوی صمیمانه‌ای انجام داده است.
 
وی در بخشی از این گفت‌وگو بیان کرد: انتظاری که پرستاران داشتند این بود که به نقایصی که در این حوزه وجود دارد توجه شود. ما بیشتر از آنکه نگران خودمان باشیم در بسیاری از مواقع نگران این هستیم که چرا نمی‌توانیم خدمت‌رسانی بهتری به بیماران انجام دهیم. بیماران ما مطالبه دارند، ولی به دلیل کمبود نیروی انسانی که وجود دارد گاهی نمی‌توانیم آنطور که باید و شاید پاسخگوی مردم باشیم. مطالبات پرستاران مطالبه برای سلامت مردم است و چیزی که برای بهبود وضعیت پرستاران اتفاق بیفتد باعث افزایش کیفیت خدمات رسانی به مردم خواهد شد.  
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
لزوم تدوین سند سلامت‌روان
 
نشست مشترک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و تعدادی از اعضای شورای مرکزی نظام روان‌شناسی ۲۸ آبان‌ماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت تعیین نقشه راه سلامت روان کشور تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم کشور حتماً نیاز به سند سلامت‌روان دارد تا نحوه حکمرانی در این حوزه تعیین و تکلیف دستگاه‌ها در این حوزه باید مشخص شود؛ بنابراین به پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره سند راهبردی و راهبری سلامت روان تدوین شود تا در ادامه شورای عالی آن را به عنوان سندی بالادستی به تصویب برساند.
 
علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به نیاز کشور به روانشناس و مشاور در این نشست با تأکید بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات روانشناختی شوند و مشکلات روانشناختی را افزایش دهند. براساس طبقه‌بندی‌های بین‌المللی، حدود ۴۰۰ نوع بیماری روانی داریم که سازمان روانشناسی و مشاوره نقش پررنگی در پیشگیری از ابتلا افراد جامعه به این مشکلات و  اختلالات دارد.
 
خدمات بسیج برای مردم
 
خبرگزاری ایکنا به مناسبت هفته بسیج به معرفی کارکرد‌ها و دستاورد‌های بسیج در اقشار مختلف پرداخته است که طی هفته گذشته گفت‌وگو‌هایی با مسئولان بسیج جامعه پزشکی، مهندسین صنعت و معدن و بسیج رسانه انجام شد.  
 
 مجتبی اصغری، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه طی سه سال گذشته، حدود هزار مانع را از پیش پای صاحبان صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط برداشته و آن‌ها را از رکود خارج کرده‌ایم، گفت: در بحث تثبیت و ایجاد اشتغال در این سال‌ها، به طور متوسط ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم.
 
 مرتضی کارآموزیان، رئیس سازمان بسیج رسانه نیز با بیان اینکه قرارگاه‌های جهاد تبیین و اردو‌های راهیان پیشرفت در راستای جهاد تبیین و امیدآفرینی تشکیل شده است، گفت: درصدد هستیم نسل نوجوان و جوان را با پیشرفت‌های کشور آشنا کنیم تا بدانند متخصصان ایرانی در سایه تحریم‌ها توانستند چه گام‌های بزرگی بردارند.
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
 
محمدحسین زارع‌زاده، مسئول بسیج جامعه پزشکی گفت: با توجه به فضای مسموم مجازی و فعالیت‌های رسانه‌ای دشمن علیه جوانان و مردم کشورمان یکی از برنامه‌های دشمن، ترویج خودتحقیری و خودکم‌بینی در جوانان است که در فعالیت‌های جهاد امیدآفرینی تلاش می‌کنیم، بتوانیم در این حوزه با دشمن وارد نبرد بشویم.
 
خبرگزاری ایکنا همچنین به معرفی گروه‌های جهادی پرداخته است که گروه جهادی سلمان در عرصه سلامت و درمان، گروه خادمان الزهرا (س) و گروه جهادگران انقلابی هرمزگان در حوزه اشتغالزایی و محرومیت زدایی فعالیت دارند.  
 

فرصتی برای بیان جلوه‌های مقاومت غزه

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در تجدید میثاق بسیجیان با آرمان‌های امام خمینی(ره) که ۲۸ آبان برگزار شد، تصریح کرد: امسال مراسم زیارت مرقد مطهر و نورانی بنیانگذار کبیر انقلاب جمهوری اسلامی ایران و تجدید میثاق با امام راحل و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان آغاز برنامه‌های هفته بسیج در شرایطی برگزار می‌شود که در قسمتی از جهان اسلام شاهد تقابل جبهه حق و باطل و تقابل اسلام و کفر هستیم، متجاوزان عالم و آمریکایی‌ها که در سابقه ۲۵۰ ساله تاریخ خود بیش از ۲۳۰ سال آن را جنگ، شرارت، خون ریزی و تجاوز به حقوق دیگران شامل می‌شود.
 
وی با تأکید بر پیروزی بزرگ مردم غزه، اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مقاومت و مظلومیت مردم غزه باید روایت شود و هفته بسیج فرصت مناسبی برای جهاد تبیین و بیان جلوه‌های مقاومت و مظلومیت مردم غزه است.
 

مرحوم منوچهر دوایی، طبیبی حکیم بود

آیین بزرگداشت مقام منوچهر دوایی، چهره ماندگار و استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور و سخنرانی محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمع زیادی از استادان و دانشجویان، در تالار امام خمینی(ره) دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی(ره) برگزار شد.
 
محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این مراسم گفت: نکته مهم در حیات علمی و عملی دکتر دوایی آن است که آن مرحوم، طبیبِ حکیم بود؛ اگر طبابت با حکمت همراه شود و طبیب از ظاهر به باطن راه پیدا نماید، آن وقت است که فعل او، کارساز و اثربخش خواهد شد.
 
محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: به یقین دکتر دوایی یکی از مهم‌ترین الگو‌های برجسته ایران برای جامعه پزشکی، خاصه دانشجویان هستند که باید همیشه محل توجه و مطمح نظر ما باشند.
 
در ادامه این جلسه محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دکتر دوایی عمری دستگیر مردم بود. آنجا که کلاس درس بود، از دانشجو دستگیری می‌کرد، آنجا که در خدمت بیمار بود به گونه‌ای دیگر و اگر مواجه با رنج دیگران بود، دست روی دست نمی‌گذاشت، همین سلوک و عمل بود که از وی چهره‌ای اسطوره‌ای ساخت.
 
در بخش دیگری از این مراسم نیز علیرضا زالی، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به ایراد سخن پرداخت؛ وی گفت: دکتر دوایی، اسوه جامعه پزشکی ایران هستند که اخلاق، علم و ادب را توأمان در شخصیت خویش به منصه ظهور رسانده بودند.
 

۱۰ گام برای تحکیم جایگاه اقامه نماز

سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز طی یادداشتی به تشریح ۱۰ گام مهم در تحکیم جایگاه اقامه نماز پرداخته است. در این یادداشت آمده است؛ هرچند برنامه ریزی برای ترویج فرهنگ نماز سیر تکاملی دارد ولیکن آن گونه که در خور یک جامعه توحیدی است نماز به صورت فراگیر اقامه نمی‌شود. برای حرکت به سمت وضع مطلوب برداشتن این ۱۰ قدم ضروری به نظر می‌آید.
 
یکی از موارد راهبرد و نظام اداره مساجد است که نیازمند بازنگری و اصلاح و انسجام است. هم اکنون نهاد‌های گوناگونی در تمشیت امور مساجد نقش دارند. تعداد قابل توجهی از مساجد کشور فعالیت چندانی ندارند. برخی از مساجد هم عالی می‌درخشند و در هدایت آینده سازان همت می‌گمارند.
 

گزینش در کار جهادی نگذارید

مراسم اختتامیه مهرواره ملی «برای ایران» ویژه تجلیل از مراکز خیریه و گروه‌های برتر جهادی دانشگاه‌های سراسر کشور شنبه ۲۷ آبان‌ماه در دانشگاه تربیت مدرس تهران با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
قالیباف با تأکید بر اینکه هر کسی که می‌خواهد کار جهادی و داوطلبانه داشته باشد باید بتواند این کار را انجام دهد، گفت: من خواهش می‌کنم در گروه‌های جهادی سلیقه، انقلابی و غیر انقلابی یا مومن و غیر مومن بودن را مطرح نکنید. هر کس برای خدمت به یک انسان و یک فرد محرم داوطلب شد نه در خدمت گذاری او سؤال کنیم و نه بپرسیم تو چه کسی هستی. اگر مومن هستیم مهم‌ترین فضایی که می‌توانیم حرف انقلابی بزنیم همین فضا است.  
 

کنگره جهانی «زیارت خانواده‌محور» برگزار می‌شود

غلامعلی افروز، استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران، پنج‌شنبه، دوم آذرماه در اولین همایش ملی «خانواده پایا» که با موضوع «نقش خانواده در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» در فرهنگسرای خانواده برگزارشد، با موضوع «ضرورت مشاوره‌های خانواده محور»، گفت: خانواده تنها نهاد فکری، طبیعی، بی‌بدیل و جاودانه در گستره هستی است؛ چون خانواده آفرینش ماندگار و زیبای خدا است. خانواده دو رکن بیشتر ندارد زن و شوهر؛ به همین جهت زوجیت در همه ذرات هستی مشهود است.
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
 
این روانشناس کشورمان ادامه داد: به زودی کنگره جهانی «زیارت خانواده‌محور» را برگزار می‌کنیم. ما در عصری هستیم که جنگ علیه خانواده در حال رخ دادن است. برخی از سایت‌های جهانی کلمه زوج‌ها را برداشته‌اند تا آن‌هایی که با حیوانات ازدواج می‌کنند، ازدواج نمی‌کنند و یا با همجنس خود ازدواج می‌کنند، ناراحت نشوند و از کلمه پارتنر (شریک) استفاده می‌کنند. این یک جنگ علیه خانواده است.
 
فاطمه قاسم‌پور، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در عرصه کارشناسی در کشور در حوزه مهم زنان و خانواده فقدان نگاه اجمالی و رویکرد اجمالی را داریم. در زنجیره سیاست‌گذاری، اول باید توسط دانشگاه و حوزه تولید فکر و ادبیات علمی صورت گیرد و در ادامه به جلو برویم و در نهایت به برنامه اجرایی برسیم، اما در اولین زنجیره یعنی تولید ادبیات و فکر با هم اجماع کلی نداریم.
 

نیازمند ارائه الگو‌های نوین در حوزه محرومیت‌زدایی هستیم

فقر یکی از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهمی محسوب می‌شود که گریبان‌گیر جامعه است. رفع این آسیب اجتماعی، که می‌تواند زمینه آسیب‌های دیگری را در جامعه فراهم کند، مستلزم تدابیر و سیاست‌گذاری کلان و خرد است تا بتوان با به دست آوردن روش‌ها و الگو‌های تأثیرگذار، به منظور کاهش فقر در جامعه اقدام کرد.  
 
البته نهاد‌های مختلفی از جمله نهاد‌های حاکمیتی و مؤسسات مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد در امور خیریه و محرومیت‌زدایی جامعه فعالیت می‌کنند، اما روند رو به رشد فقر نشان می‌دهد که سرعت فقرزدایی در جامعه بسیار کمتر از سرعت افزایش فقر است که نیازمند هماهنگی نهاد‌ها و مردم برای به‌کارگیری شیوه‌های نوین و تأثیرگذار فقرزدایی است. خبرگزاری ایکنا در رابطه با همین مسئله با رضا درمان، مدیرعامل مؤسسه خیریه ابتکار و توسعه نوید گفت‌وگو کرده است.
 
این فعال اجتماعی با بیان اینکه سرعت افزایش فقر در جامعه بیشتر از سرعت فقرزدایی است، بر ارائه الگو‌های جدید برای محرومیت‌زدایی بیشتر در جامعه تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری برای رفع فقر فقط یک کار حاکمیتی نیست. در حوزه توانمندسازی سیاست‌ها باید لایه‌های مختلف در جای خود قرار بگیرد و حاکمیت نمی‌تواند از صفر تا صد این قضیه را انجام دهد.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

سرپرست اداره کل راهبری پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی منصوب شد

یعقوب فتح‌الهی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در حکمی ایرج فیضی را به عنوان سرپرست اداره کل راهبری پژوهش و فناوری این معاونت منصوب کرد.
 
در این حکم بر راهبری و مدیریت اجرای طرح‌ها، قرارداد‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه معاونت، مدیریت ارائه خدمات پشتیبانی و اجرایی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و مدیریت تهیه و تنظیم آئین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز حوزه پژوهش و فناوری تأکید شده است.
 

نمایش دستاورد‌های ۵۰ شرکت خلاق 

این نمایشگاه سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه با حضور حسن مسلمی‌نایینی، رئیس جهاددانشگاهی؛ حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم؛ محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح شد.
 
 محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: این پارک اولین پارک موضوعی تخصصی در حوزه فرهنگ است و طی گذشت بیش از چهار سال تجربیات بسیار خوبی از قِبَل این پارک تحقق پیدا کرده است و در یک کلام در حال ثابت شدن این حقیقت هستیم که می‌توان بخش فرهنگ را به بخش مولد تبدیل کرد؛ در حال حاضر بخش فرهنگ ما کمک بگیر است.
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
 
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی فرهنگ با اقتصاد باید گره بخورد تا کشور ما توسعه پیدا کند. صنایع دستی این ظرفیت را دارد. صنایع دستی تاکنون بیشتر از جنبه هویتی مورد توجه بوده، اما از جنبه اقتصادی کمتر به آن توجه شده است؛ ما باید با حفظ جنبه هویتی صنایع دستی، صنایع دستی را به موضوع اقتصاد مبدل کنیم.
 
حسن مسلمی‌نایینی، رئیس جهاددانشگاهی  امیدواریم بتوانیم این پارک را به دهکده تبدیل کنیم تا بتوانیم افراد بیشتری را مورد حمایت کنیم. اکنون از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم، اما بیش از ۶۰۰ شرکت هستند که درخواست حمایت دارند و در صورت تأسیس دهکده علم و فناوری نرم امیدواریم این گروه‌ها را پوشش دهیم.
 
سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز گفت: صنایع فرهنگی، خلاق و صنایع دستی از فرصت‌های ویژه کشور ما برای ورود به حوزه‌های اقتصادی است، ولی متأسفانه آنچنان که باید به آن‌ها توجه نشده است. ما هم یک فرهنگ اصیل داریم، هم یک تمدن قوی اسلامی و ایرانی، هم روایت‌ها و داستان‌هایی که از دوران کهن در اختیار ماست و هم افراد ماهر، توانمند و هنرمند؛ همه این ظرفیت‌های فکری و انسانی در کنار ظرفیت‌های فناوری می‌تواند فرصت‌های جدیدی خلق کند.
 
آغاز دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران
 
 مرحله استانی دوازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» توسط شعبه سازمان دانشجویان استان زنجان در دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان آغاز شد.
 
رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران، ضمن تأکید بر برگزاری منسجم و نوآورانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان، بیان کرد: بر اساس شعار همیشگی مسابقات مناظره دانشجویان ایران، این مسابقات همواره فرصتی برای یادگیری بوده است. در این مسابقات، دانشجویان ضمن آموختن روش گفتگو، نحوه گفت‌وگوی منطقی، عقلانی و مبتنی بر استدلال را فرامی‌گیرند و یاد می‌گیرند که چگونه در عین رعایت اخلاق و احترام متقابل، دیدگاه خود را پیش ببرند.
 
روابط عمومی جهاددانشگاهی برتر شد
 
در اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی که در ۱۱ بخش رقابتی در دو سطح ملی و استانی با حضور اساتید و بزرگان این حوزه ازجمله پروفسور باقر ساروخانی، پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات ایران برگزار شد، اداره کل روابط عمومی جهاددانشگاهی با کسب رتبه برتر در ۸ بخش به‌عنوان روابط عمومی برتر کشور در میان دستگاه‌های اجرایی انتخاب و دیپلم افتخار دریافت کرد.
 
هادی کمرئی، نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بیش از هزار و ۷۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، گفت: متأسفانه در بخش‌های برنامه انتشاراتی، صفحه خوانندگان و نحوه ارائه آثار هیچ اثری حائز رتبه برتر نشد. این امر نشان می‌دهد که هنوز در این زمینه‌ها چالش‌های جدی وجود دارد.
 
ساروخانی، پدر علم جامعه شناسی ایران نیز اعتمادسازی را یکی از چالش‌های مهم حوزه روابط عمومی معرفی کرد و گفت: روابط عمومی‌ها باید معیار و سند اعتماد باشند. همچنین باید به «اقتصاد توجه» نگاه ویژه داشته باشید، چراکه در مقابل رقبای بسیاری قرار دارید. اصحاب روابط عمومی اصالت‌هایی دارند که این اصالت‌ها سرمایه‌های شما هستند.  
 

رساله توضیح‌المسائل هوش مصنوعی تدوین شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی رفیع‌پور تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگو با ایکنا درباره هوش مصنوعی و زندگی دینی گفت: یکی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی که در دوران معاصر مورد توجه و در اختیار عموم قرار گرفته است، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی دارای ویژگی‌هایی است که برخی از آن‌ها برای دین و دینداری مثبت است و برخی از آن‌ها منفی و مضر است.
 
این استاد حوزه درباره خدماتی که هوش مصنوعی می‌تواند به دین ارائه کند، نیز بیان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در خدمت دین باشد و به ترویج احکام و معارف دین و به روزرسانی نحوه و عرضه آن‌ها کمک کند و ذائقه مخاطب را تشخیص دهد. اینکه مخاطبان امروز چه قالب‌ها و چه سطحی از احکام و معارف را می‌فهمند و از آن استقبال می‌کنند و بعد مطالب و معارف را از عالمان راستین بگیرد و برای عرضه آن‌ها به ذائقه جوانان و نسل جدید به نشر و تبلیغ دین و دیانت کمک کند. همچنین در زمینه پژوهش به محققان و مجتهدان در کنار تتبع و مطالعه‌ای که می‌کنند، می‌تواند کمکی برای آن‌ها باشد. توضیح المسائل هوش مصنوعی برای بیان تکالیف و حقوق آن یکی از بایسته‌های این عرصه است.
 

مدل حکمرانی اهل بیت(ع)؛ سرمایه‌هایی دست‌نخورده

پنجمین پیش نشست از سلسله نشست‌های علمی همایش بین‌المللی خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول با عنوان «خانواده مقاوم، تبلیغ و کنشگری فرهنگی» دوشنبه ۲۹ آبان برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام محمد غلامرضایی، قائم مقام معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در این نشست با بیان اینکه تاب‌آوری خانواده‌ها کاهش یافته است، گفت: معظم‌له در حوزه خانواده به سه مسئله بقای خانواده و جلوگیری از متلاشی شدن آن، فضای خانواده و تغییر سبک زندگی تأکید داشته‌اند که باید توجه جدی به این مسئله کرد. در گذشته چند نهاد از جمله روحانی مبلغ، مدرسه و خانواده در کنار هم بودند و همین امر در تربیت فرزندان نقش مؤثری داشت، اما امروز متأسفانه بسیاری از ما چندین ساعت سر کار هستیم و وقتی هم در خانه هستیم، با گوشی و ابزار‌های الکترونیک مشغول هستیم و چندان با اعضای خانواده ارتباط نداریم.
 
نظام درمان آغوشش را برای ۳۰ هزار پرستار باز می‌کند؟
 
حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در مکتب ولایی بر جمع و تسری ولایت تأکید می‌شود و در تمدن طاغوتی و شیطانی متفرق شدن و فردگرایی مورد تأکید است و آرایش اجتماعی گرچه صوری، اما بر مبنای فردگرایی است. استفاده از مجموعه‌ای از سرمایه‌ها و دارایی‌ها را تا ظهور امام زمان (عج) دست نخورده نگه داشته‌ایم. باید قدری به این سرمایه‌ها بپردازیم. در واقع این سرمایه‌ها همان روش‌ها و مدل‌های ارتباطی و حکمرانی اهل بیت (ع) هستند که علما در حوزه حکمت و فقاهت آن‌ها را بسط داده‌اند و اتفاقاً در حوزه محتوا و روش، مدل‌های خوبی از اهل بیت (ع) وجود دارد و باید به آن‌ها پرداخت.
 
حجت‌الاسلام سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هنوز به این اقناع نرسیده‌ایم که حوزه علمیه می‌تواند در زمینه تحکمیم خانواده مؤثر باشد و بسیاری از مدیران با شنیدن این ظرفیت‌های دچار تعجب و شعف می‌شوند، اما اینکه این شعف منجر به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها شود، اهمیت دارد و برخی عرصه‌ها باید به حوزویان واگذار شود.
 

نگاه علمی به خانواده‌محوری داریم

اولین همایش ملی «خانواده پایا» با موضوع «نقش خانواده در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی»، پنج‌شنبه دوم آذر ماه به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی (خاتم) و فرهنگسرای خانواده و با حمایت مجمع ملی خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.
 
سید محمدحسین چاوشیان، دبیر مجمع ملی خانواده نیز با موضوع «رسالت و مأموریت مجمع ملی خانواده» به سخنرانی پرداخت و گفت: هدف مجمع ملی خانواده حمایت، نظارت و هدایت راهبردی تشکل‌های مردمی خانواده محور در سراسر کشور است. در تلاش برای شبکه‌سازی، ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌یابی تشکل‌های مردمی هستیم و نگاه ما این بوده که در کنار کار جهادی و میدانی نگاه علمی به مسئله خانواده و خانوادمحوری داشته باشیم.
 
غلامعلی افروز، استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران  اگر مشاوره و درمان خانواده‌محور نباشد معنی ندارد. تعداد بستری‌های افراد در مراکز روان‌درمانی را ببینید. افراد در این مراکز بهبود پیدا می‌کنند، اما بعد به محله و خانواده‌ای می‌روند که از عوامل اصلی اختلال روانی آن‌ها هستند و دوباره همان فشار‌های روانی به آن‌ها وارد می‌شود و دوباره مشکل روانی آن‌ها عود کرده و در مراکز رواندرمانی بستری می‌شوند؛ بنابراین باید خانواده درمان شود تا فرد هم بعد از بستری شدن بهبود پیدا کند و به خانواده سالم بازگردد. حتی به همه کسانی که با فرد بیمار در ارتباط هستند باید مشاوره داده شود تا در بازگشت بیمار، رفتار درستی با او داشته باشند تا بیماری فرد دوباره عود نکند.
 
«ویژگی‌های ارم مشاور» موضوع سخنرانی فاطمه سادات رازقی،  عضو هیئت مدیره مؤسسه خاتم بود که در این نشست، گفت: ما خلأ جدی بین سواد آکادمیک، پژوهش‌های علمی و اقدامات میدانی در حوزه مشاوره در کشور داریم، به همین دلیل در مجموعه خاتم «ارم مشاور» را طوری طراحی کردیم که علم را به عمل بیامیزیم و در اختیار مردم قرار دهیم. مسلماً یکی از علومی که مردم به آن نیاز دارند و مورد غفلت قرار گرفته، خدمات روانشناسی است، اما روانشناسی بحث حساسی است و فرد به صرف گذراندن یک دوره دانشگاهی نمی‌تواند مشاوره ارائه دهد و علمی که منشأ و اساس آن از دیدگاه‌های غربی وارد کشور شده را برای مردم خودمان استفاده کند.
 
محمد عباسی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بود که با موضوع «نقش تشکل‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی» به سخنرانی پرداخت و گفت: درست است که گفته‌اند کوچک‌ترین رکن جامعه خانواده است، اما بزرگ‌ترین ارکان اجتماع خانواده است. به همین دلیل است که در اسلام خانواده را متبرک‌ترین رکن می‌داند. هیچ بنیادی نزد خدا عزیزتر از شکل‌گیری خانواده نیست.
 

آنچه حضرت زینب(س) را منحصر به فرد کرد

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ برای درک عظمت شخصیت و فضلیت او کافی است بدانیم که حضرت زینب با عالی‌ترین و رفیع‌ترین مقام معنوی؛ یعنی شهادت، پیوند ناگسستنی داشت؛ او فرزند شهید، خواهر شهیدان، مادر شهیدان و مبلغ پیام شهیدان و مصداق تام و تمام مهاجران الی الله بود.
 
ویژگی، فضایل، اندیشه و رفتار او چنان است که اهل ایمان و کسانی که زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه را طلب می‌کنند، شخصیت او را سرلوحه زندگی خویش قرار دادند. همانگونه که قرآن کریم برای اهل ایمان همسر فرعون (حضرت آسیه) و حضرت مریم را الگو قرار داده است.
انتهای پیام
captcha