معیارهای انتخاب بانوان‌ مُبلغ و محفل‌دار قرآنی
کد خبر: 4179798
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 16

معیارهای انتخاب بانوان‌ مُبلغ و محفل‌دار قرآنی

دبیر نخستین همایش نکوداشت تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم ضمن بیان ابعاد مختلف این همایش، به تبیین شاخص‌ها و معیارهای انتخاب بانوانی پرداخت که به عنوان بانوی مُبلغ و محفل‌دار قرآنی معرفی شده‌اند.

معیارهای انتخاب بانوان‌ مُبلغ و محفل‌دار قرآن

نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» فردا، دوم آذر از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود.

زکیه عبدالهیان، دبیر این همایش، طی یادداشتی که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است به بیان ابعاد مختلف این همایش و نیز شاخص‌هایی که بر اساس آن مبلغان قرآنی و بانوان محفل‌دار معرفی می‌شوند، پرداخته است. متن این یادداشت در ادامه آمده است؛

«وَمَنۡ أَحسنُ قَوۡلا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَٰلِحا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ ٱلمُسلِمِينَ(فصلت/33)

پیامبران آمدند تا تمامی انسان‌ها را با هر مقام و مرتبتی بیدار کنند و همچون چراغی روشنگر راهشان باشند. پیامبران الهی آمدند تا انسان‌‌ها را از تاریکی‌ها، نادانی‌ها و بی‌خدایی‌ها به روشنای شناخت قرب الهی رهنمون سازند. 

برترین هدفی که پیامبران دنبال می‌کنند و می‌توان گفت اساس تمامی فعالیت‌های انبیا از آغاز تا به انجام است، متخلق کردن انسان به اخلاق الهی و قرار دادن آنها در مسیر سیرِ معنوی و رساندن به مقام قرب الهی بوده است.

هدف‌های دیگر پیامبران مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت دینی نیز در راستای مسیر تربیت انسان به سمت و سوی ارزش‌های خداوندی است تا از این طریق انسان را به کمال و قرب و لقای الهی سوق دهند. 

با نگاهی گذرا به آیات قرآن، زندگی پیامبران و بیانات امامان می‌توانیم به سادگی دریابیم که سازندگی با سازه‌های اخلاقی و معنوی هدف نهایی بعثت پیامبران و نصب امامان و فرستادن کتاب‌های آسمانی است و می‌توانیم ارزش و جایگاه تبلیغ در ترویج و تحقق اخلاق و معنویت را مشخص کنیم، چون همین تبلیغ و موعظه و تذکرهاست که انسان‌ها را به شناخت می‌رساند و به تربیتِ درست رهنمون می‌سازد. 

حال باید توجه کرد که نهادِ انسان به لحاظ درونی و فطری آکنده از جوشش و شوق رغبت به سمت معبود است و آنهایی که این نهادِ خدایی را با تذکرات و موعظه‌ها و سخنان الهی برابر می‌کنند، با درک و اشتیاق بیشتر راه و هدف خویش را بازمی‌یابند و قافله سعادت را در جهت منزلگاه حقیقی روانه می‌کنند.

در این میان بانوان از موقعیت ویژه‌ای برخوردارند، چراکه بانوان کانون عواطف و احساسات قلبی بوده و استقامت و صبر بی‌بدیلی در راه رسیدن به مقصود دارند. احساسات پاک و صبر در عمل دو رکن، دو شاخه، دو امتیاز بارز و دو بال پرواز بانوان تا بی‌نهایت است. 

به لطف الهی مؤسسه بانوان قرآن‌پژوه در راستای برگزاری همایش‌های بانوان قرآن‌پژوه که تاکنون 15 دوره آن برگزار شده است، از ابتدای امسال طرح شناسایی محافل خانگی قرآن کریم را در مناطق 22گانه تهران آغاز و تاکنون بیش از هزار محفل خانگی قرآن را شناسایی کرده و با آن‌ها ارتباط گرفته است.  

در همین راستا این مؤسسه قصد دارد این محافل خانگی را به اقلامی که برای برپایی یک جلسه قرآن نیاز است _ اقلامی همچون رحل، قرآن کریم و کتب مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و... _ مجهز کند تا بتوانیم محافل پرباری داشته باشیم. کسانی که در آرزوی برپایی محافل قرآنی بودند، در ادامه این طرح به آرزوی خود می‌رسند. 

طی این چند ماه که مؤسسه بانوان قرآن‌پژوه هزار محفل و مُبَلغ قرآنی را شناسایی کرده، تصمیم گرفته است در روز دوم آذرماه همایشی برای تکریم از این بانوان و برای بزرگداشت آن‌ها برگزار کند لذا در این روز شاهد برگزاری اولین آیین نکوداشت بانوان محفل‌دار و مبلغ قرآن کریم خواهیم بود. بانوانی که پیشکسوت این راه بوده و خانه خود را بدون هیچ وابستگی در اختیار قرآن و محافل قرآنی قرار داده‌اند.

ما اعتقاد داریم حضرت زینب(س) بانوی مبلغه اسلام هستند و اگر نبودند رسالت اصلی عاشورا و کربلا در همان کربلا می‌ماند، ایشان اولین بانوی قرآن‌پژوه اسلام هستند که در کوفه مجالس قرآن‌خوانی _ همانند همین مجالسی که ما شناسایی کرده‌ایم _ تشکیل می‌دادند و با بانوان مراسم قرآن‌خوانی داشتند. حضرت زینب(س) علاوه بر اینکه نام مبارکشان به نام پرستار ثبت شده است، مُبَلِغه و بانوی قرآن‌پژوه هم هستند و امیدواریم روز ولادت ایشان علاوه بر روز پرستار به نام روز قرآن‌پژوه نیز ثبت شود.

علاوه بر شناسایی بانوان محفل‌دار و تجلیل از آن‌ها در همایش، از بزرگان و بانوانی که عمر خود را در راه تبلیغ معارف اسلام سپری کرده‌اند و از جمله مبلغان شریعت ناب محمدی به شمار می‌روند نیز تکریم به عمل خواهد آمد تا جامعه به خصوص دختران جوان و زنان این سرزمین این مبلغان و محفل‌داران را بشناسند و آنان را به عنوان الگوی خود برگزینند و بتوانند در دنیای کنونی زیر سایه قرآن زندگی بهتری داشته باشند.

معیارهای انتخاب بانوان‌ مُبلغ و محفل‌دار قرآنی

بر همین اساس در این همایش 20 نفر از بانوان محفل‌دار تکریم می‌شوند. برای انتخاب این افراد یک سری معیار و شاخص در نظر گرفته شده است که از جمله این معیارها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «برخورداری از اعتبار علمی، محبوبیت اجتماعی و وجهه مردمی»؛‌ «قدرت پاسخگویی به شبهات، رفع مشکلات و پرهیز از پرداختن به امور باطل و خرافی و تبیین صحیح معارف و حقایق دین اسلام»؛‌ «داشتن گفتاری جذاب، بیانی رسا و نافذ، معلومات جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و آشنایی با روحیات مختلف مردم به خصوص جوانان و بهره‌مندی از تکنیک‌های نوین در امر تبلیغ»؛ «برخورداری از فصاحت و بلاغت در کلام و قدرت در سخنوری متناسب با قواعد اصول زبان فارسی»؛‌ «تربیت شاگردان بی‌شمار با روحیه معنوی و اخلاقی»؛ «بهره‌مندی از تحصیلات عالی حوزوی و داشتن آثار و تألیفات معتبر و تأییدیه صاحب‌نظران».

به لطف الهی مبلغانی که انتخاب شده‌اند نه تنها این ویژگی‌ها را دارند، بلکه صاحب بسیاری از خصلت‌های نیکوی دیگری هم هستند.

برای انتخاب بانوان محفل‌دار جهت تجلیل در این همایش هم یک سری شاخص‌ها در نظر گرفته شده که مهم‌ترین شاخص پیشکسوت بودن است. کسانی که عمری در راه قرآن بوده‌اند و بدون هیچ چشم‌داشت و وابستگی، منزل خود را وقف قرآن کرده‌اند و در ایام سال مراسم قرآن‌خوانی و ذکر ائمه(ع) را در منزل خود برپا نگه داشته‌اند. عموم افرادی که در این بخش انتخاب شده‌اند، مادر یک یا دو شهید والامقام بوده‌اند که شهدایشان قرآنی بوده و این مادران هم راه شهید خود را ادامه داده‌اند.

از ابتدای امسال که طرح شناسایی بانوان محفل‌دار را شروع کردیم، همواره با این افراد در ارتباط بوده‌ایم و طی این ایام هر هفته از مناطق مختلف تهران بازدید شده و در برخی موارد هم اگر جلسه‌ای از سوی مسئولان معرفی شده، با حضور در آن جلسه به بررسی آن پرداخته شده است.

مؤسسه بانوان قرآن‌پژوه و مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) با همکاری چند نهاد به برگزاری این همایش اقدام کرده است که از جمله آن‌ها باید به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وابسته به جهاددانشگاهی اشاره کنم که همراه همیشگی ما در این مسیر بوده‌اند. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه، دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسه حضرت خدیجه(س) در برگزاری این همایش ما را یاری کرده‌اند.»

آزاده حاجی‌غلامی

انتهای پیام
captcha