نفوذ کلام مبلغ دین از صدق گفتار اوست
کد خبر: 4178927
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
بتول مقراضچی:

نفوذ کلام مبلغ دین از صدق گفتار اوست

بتول مقراضچی(فلک‌شاهی)، مبلغ و مدرس حوزه و دانشگاه، عمر خود را در راه تبلیغ و ترویج مفاهیم قرآن و عترت صرف کرده است و همنشینی او با قرآن و کلام ائمه هدی(ع) تا آنجاست که نه تنها ذهن و فکر مخاطبش برای او حائز اهمیت است تا کلام خدا را در آن جای دهد، بلکه به معاش و زندگی سالم او نیز اهمیت می‌دهد و از هیچ کمکی برای رفع مشکلات مادی مردم دریغ نمی‌ورزد و معتقد است نفوذ کلام مبلغ دین از صدق گفتار اوست.

صدق و سلامت گفتار مبلغمؤانست با قرآن فیض عظیمی است که عمل به قرآن آن را تکمیل می‌کند. باید در زندگی شخصی و اجتماعی با تأسی به کلام وحی، مشی و منشی داشته باشیم که در جای‌جای آن رد پای قرآن و آموزه‌های الهی محسوس باشد.

قرائت و تدبر در قرآن دو اصلی است که می‌توان در مواجهه با کلام خدا از آن برخوردار شد، اما آنچه قرآن در مورد آن با انسان صحبت می‌کند و با نصایح و وصایایی، اشتیاق او را برای عامل بودن برمی‌انگیزاند، غایت هدف این کتاب الهی است.

بتول مقراضچی(فلک‌شاهی) از آن دست بانوانی است که بخش اعظم عمر خود را علاوه بر انس با قرآن و تبلیغ مفاهیم قرآن و عترت به ویژه در میان بانوان، صرف عمل به مفاهیم آن کرده است. همنشینی او با قرآن موجب شده است تا در حد توان و بضاعت نیز با ورود به امور نیکوکاری و تأسیس خیریه گره از مشکلات همنوعان خود باز کند. او دارای مدرک دکتری تخصصی علوم قرآن و حدیث از کشور لبنان است که در آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران از او به عنوان مبلغ، سخنران باسابقه، مؤلف و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم تجلیل شد. به این بهانه با او گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.    

بتول مقراضچی فلکشاهی

ایکنا ـ در بین بانوان علاقه‌مند به مجالس وعظ و قرآن و عترت به عنوان یک پژوهشگر و مبلغ موفق در جذب جوانان شناخته می‌شوید. درباره خودتان و فعالیت‌تان صحبت کنید.

سال 1329 در تهران متولد شدم. 43 سال است که در کار تبلیغ قرآن و عترت فعالم. تک‌دختر خانواده بودم و در کنار پدر و مادر و برادرانم در محله حسن‌آباد و میدان وحدت اسلامی ساکن بودیم. پدر و مادرم به ویژه مادرم نقش مهمی در علاقه من به امور دینی داشت و زمانی که خردسال بودم مرا به مجالس قرآن و عترت می‌برد و با این فضا قرابت بسیاری داشتم. به قول مادرم، ‌قنداقه من همواره در کنار سجاده‌اش بود. بدین ترتیب علاقه و اشتیاق فراوانی به تفسیر قرآن پیدا کردم و در حال حاضر مجوز تدریس قرآن و نهج‌البلاغه در دانشگاه را از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دارم.

فعالیت‌های سیاسی و انقلابی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتم که از شاخص‌ترین آنها همکاری با شهید فیاض‌بخش، نخستین رئیس سازمان بهزیستی، بود که در انفجار حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

در دانشگاه‌های بسیاری تدریس کرده‌ام و اخیراً در دانشگاه رودهن تدریس می‌کردم که به دلیل بیماری در دوره مرخصی هستم و به شرط بهبودی، بهمن‌ماه تدریس در این دانشگاه را از سر خواهم گرفت. همچنین، در سپاه و بسیج سابقه تدریس دارم. در سوگ برادر شهیدم محسن مقراضچی هستم که حدود 9 ماه پیش پس از سال‌ها تحمل درد و رنج حاصل از جانبازی در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد. او ارتشی و جزء چهار نفری بود که توانست در آغاز هجوم رژیم بعث عراق به خرمشهر از محاصره شهر سالم بازگردد.

ایکنا ـ آیا صرفاً در تهران جلسات را دایر کرده‌اید؟ از آثار و برکات آن بگویید.

علاوه بر تهران در نقاط مختلف کشور جلسات متعددی را برگزار کرده‌ام. در دانشگاه‌ کلاس‌هایی را فراتر از کلاس درس و آموزش رسمی و با حضور گسترده دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان برگزار و بازخوردهای خوبی را دریافت می‌کردم و بسیاری اذعان کردند که موجب تقویت اعتقاد آنها شده است. در این جلسات گوشزد می‌کردم که اگر قادر به بیان حرفی حتی با نزدیکترین افراد زندگی‌تان نیستید، می‌توانید مرا محرم راز خود بدانید و اغلب مباحث مطرح‌شده درباره دین‌شناسی و دینداری بود. محور اصلی کلاس‌ها و حتی جلساتم، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه است. در مورد کلمه به کلمه آیات، علت و دلیل به کار رفتن آنها، شأن نزول آیات و مواردی از این دست صحبت می‌کنم. جلسه تفسیر مفسر بزرگ، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی، در مورد آیات است، اما در جلساتم بر تفسیر واژگان تمرکز می‌کنم و آنها را موشکافانه توضیح می‌دهم.

قرآن و زن

ایکنا ـ ارتباط شما با مخاطبانتان در حد گفت‌وگو و انتقال نکات قرآنی است یا برنامه‌های دیگری را هم در نظر گرفته‌اید؟

به فعالیت دیگری هم اشاره می‌کنم و آن تأسیس مؤسسه خیریه است که انجام امور عام‌المنفعه را به عهده می‌گیرد. در روستاهای بیرجند بیش از 14 حمام و مسجد احداث کردیم و به همان میزان در شهر دامغان مدرسه و مسجد ساختیم. روزگاری این مناطق جزو مناطق محروم بودند که حتی آب قابل شرب هم نداشتند.

ایکنا ـ به عنوان یک مبلغ پیشکسوت چه توصیه‌ای به بانوان علاقه‌مند به حوزه تبلیغ علوم قرآنی و عترت دارید؟

ابتدا بر رشد فردی متمرکز شوند و علمشان را به‌روز نگه دارند و زمانی که به عنوان مبلغ شناخته شدند، در انتقال دانش خود جانب صدق و سلامت را رعایت کنند. هیچ‌ چیز مهم‌تر از تأثیر کلام و گفتار مبلغ در مخاطب نیست. برای من، که اغلب با جوانان سروکار دارم، نفوذ کلام اهمیت دارد.

نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذرماه در سالن همایش‌های برج میلاد از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha