تکبر کشتزار عصیان‌های فراوان است
کد خبر: 4178894
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
حجت‌الاسلام حسینی‌قمی:

تکبر کشتزار عصیان‌های فراوان است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: برخی از گناهان، کشتزار عصیان‌های فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تکبر اشاره کرد؛ در همین راستا، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «وقتی خداوند به ابلیس فرمان سجده داد، ابلیس درخواست می‌کند؛ مرا از سجده بر آدم معاف کن و آنگاه من به‌گونه‌ای تو را عبادت می‌کنم که هیچ فرشته مقربی و نه هیچ پیامبر مرسلی آن‌گونه تو را عبادت نکرده است.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی‌قمی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی‌قمی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه هشتم آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فراز‌هایی از خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، بیان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) طولانی‌ترین خطبه خود را به داستان ابلیس اختصاص داده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. تکبر، اولین گناه و عصیانی بود که خداوند با آن مورد نافرمانی قرار گرفت و تکبر گناه بزرگی است که انسان را به ورطه تباهی می‌کشاند.

وی با تأکید بر اینکه برخی از گناهان تمام حسنات و کار‌های خوب گذشته انسان را تباه می‌کند، افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه قاصعه، عبادت شش هزار ساله شیطان را متذکر شده، تکبر را مهم‌ترین عامل حبط تمام عبادت‌های طولانی و تلاش‌های فراوان شیطان در درگاه الهی ذکر می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه شش هزار سال عبادت ابلیس با یک تکبر، استکبار، خود بزرگ‌بینی و نافرمانی از ذات اقدس الهی از بین رفت، یادآور شد: وقتی تکبر عبادت چند هزار ساله ابلیس را از بین می‌برد، چطور امکان دارد انسان متکبر وارد بهشت شود.

حسینی‌قمی در تبیین بخش‌هایی از کتاب جامع‌السعادات بیان کرد: برخی از گناهان، کشتزار عصیان‌های فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تکبر اشاره کرد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «وقتی خداوند به ابلیس فرمان سجده داد، ابلیس درخواست می‌کند؛ مرا از سجده بر آدم معاف کن و آنگاه من به‌گونه‌ای تو را عبادت می‌کنم که هیچ فرشته مقربی و نه هیچ پیامبر مرسلی آن‌گونه تو را عبادت نکرده است.»

وی افزود: امام صادق(ع) در ادامه روایت فرمود: «پس خداوند فرمود: لَا حَاجَة لِی إِلَی عِبَادَتِکَ إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ؛ خداوند تبارک‌ و تعالی فرمود: من نیازی به عبادت تو ندارم. من می‌خواهم آن­‌گونه که خود دوست دارم مورد عبادت قرار بگیرم نه آن­‌گونه که تو می‌خواهی.» مسیر عبادت را فقط و فقط ذات اقدس الهی تعیین می‌کند؛ متأسفانه برخی از افراد در مواجهه با واجبات دین براساس محاسبات ابلیسی می‌اندیشند و برخی از واجبات یا مستحبات را جایگزین واجبات دیگری می‌کنند.

خمس؛ واجب مبتلا به جامعه

استاد حوزه علمیه خمس را از جمله واجبات مبتلا به جامعه دانست و افزود: خمس دو بخش دارد که بخشی حق سادات فقیر و بخشی حق امام است. حق امام در خمس هزینه مراقبت از دین و کمک به امور متدینین می‌شود؛ ساخت مدارس، مساجد، درمانگاه مسلمین، خوابگاه دانشجویی و کتابخانه از جمله هزینه‌کرد‌های خمس است. بسیاری از مراکز خیریه اعم از مجموعه‌های خدماتی و درمانگاه‌های خیره با سهم امام‌ زمان(عج) ساخته و مدیریت می‌شوند.

وی در تشریح نحوه محاسبه خمس گفت: خمس یعنی انسان هر سال بعد از تأمین هزینه‌های ۱۲ ماه زندگی آبرومندانه، در صورت اضافه آمدن مبلغی، ۸۰ درصد آن به خود فرد تعلق‌ گرفته، تنها ۲۰ درصد آن سهم سادات فقیر و سهم امام می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: بخشی از خمس نه‌تنها به سادات فقیر و ارحام فقیر تعلق می‌گیرد، بلکه با هماهنگی مرجع تقلید می‌توان سهم امام را به کار‌های عام‌المنفعه، چون ساخت درمانگاه، بیمارستان، مدرسه و مسجد به کار گرفت.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از ما حاضر نیستیم از آن ۲۰ درصد مبلغی که بعد از یک سال زندگی در شأن و منزلتی که داشته‌ایم، دل بکنیم، یادآور شد: برخی از انسان‌ها علی‌رغم تمام کار‌های خیر، حاضر نیستند خمس دهند و این رویه، رویکردی ابلیسی است و شیطان نیز در مقابل امر سجده بر انسان، عبادت بی‌مثال را مطرح کرد.

حسینی‌قمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن انتقاد از رویکرد‌های غیراسلامی و انسانی دولت‌های اسلامی در مقابله با جنایت‌های جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در دورانی که کشور‌های اروپایی ضمن حمایت از اوکراین، میزبان صد‌ها هزار آواره و پناهنده اوکراینی هستند، متأسفانه کشور‌های عربی و اسلامی حاضر نیستند به مردم آواره و مظلوم فلسطین کمک کنند.

انتهای پیام
captcha