اهتمام به پرورش فرزندان موفق در سایه‌سار قرآن
کد خبر: 4178786
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 12

اهتمام به پرورش فرزندان موفق در سایه‌سار قرآن

جمیله افروز، بانوی محفل‌دار قرآنی، سالیان سال با اختصاص منزلش به برگزاری جلسه قرآن موجب انس و الفت بانوان محله با کلام وحی شده است. او در زندگی نیز مادری موفق است.

جمیله افروزبه گزارش ایکنا، اگر در گذر از کوچه پس‌کوچه‌ها و در هیاهوی آمد و شد مردم که هر کدام به قصدی و نیتی رو به سوی جایی و یا بازگشت از مکانی به خانه را دارند، دقیق شویم، شاید بتوان نجوا و صدایی را شنید. صوتی موهوم از داخل خانه‌ای که سالیانی است، همراه با آن شعاع نوری به آسمان بلند است، چراکه بارها و بارها شنیده‌ایم که بزرگان گفته‌اند خانه‌های خود را با خواندن قرآن نورانی کنید. 

آری، آن نجوا و صدای خفیف، نوای محزون بانو یا بانوانی است که به دور از قیل و قال شهر، دمی آسوده و دل سپرده‌اند به عبارات قرآن که حتی نگریستن به آن موجب فروغ بیش از پیش دیدگانشان می‌شود و از این رهگذر جماعتی را با خود هم‌نوا و همراه می‌کنند.

یکی از آن بیوت، خانه بانویی مسن به نام جمیله افروز است، زنی با صدایی پرصلابت و مطمئن آن هم به برکت انس با قرآن که سال‌هاست در خانه خود محفل قرآن برگزار می‌کند و حال به پاس انس و الفت با کلام‌الله مجید، قرار است در این همایش در کنار تعدادی دیگر از بانوان مبلغ و محفل‌دار از او تجلیل شود.

اهل اغراق و مبالغه نیست. محفل‌دار قرآنی است و خانه خود را به برگزاری جلسات قرآن و عترت اختصاص داده است؛ خالص و مخلص.

جمیله افروز؛ 72 سال از خدا عمر گرفته و ثمره این زندگی، پنج فرزند است که با یاری همسرش تمام زندگیش را پای تربیت و رشد و نمو آنها گذاشته تا افراد موفقی برای جامعه باشند.

یک پسر؛ دکترای مدیریت بازرگانی، یک دختر؛ دکترای مهندسی و دختر کوچکش کارشناش ارشد کامپیوتر، دختر دیگرش شیوا مقدم، که سالهاست فعالیت جدی  قرانی _ فرهنگی در شهر تهران دارد، و او نیز مدرک دکترا دارد و از طریق او توانسته با بانوان مبلغ ومحفل دار آشنا شود و توفیق محفل‌داری قرآن را به دست آورد، وگرنه جمیله افروز از دوران جوانی به برگزاری جلسات و روضه‌های خانگی اهتمام داشته است.

پسر ارشد او نیز همانند مادر به برپایی هیئات قرآن و عترت توجه داشته و هیئت انصارالحسن(ع) را مدیریت می‌کند. مادر نیز پا به پای پسر میزبان این هیئت در مناسبت‌های مذهبی به ویژه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) است و سفره احسان و کرم این امام را پهن کرده و پذیرای دوست و آشناست. او پسرش را در کاروان‌داری و سفرهای زیارتی به ویژه در عتبات عالیات همراهی می‌کند و مدیریت بانوان کاروان را به عهده‌ دارد.

جمیله‌خانم از اوایل دهه 50 با یاری همسرش، یک روز از هر ماه قمری را به برپایی روضه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اختصاص داده بودند. همسایه و دوست و آشنا می‌دانستند که در این خانه برای تبلیغ و ترویج قرآن و عترت نه تنها برایشان باز است، بلکه این زوج، نوجوانان فامیل و همسایه را نیز فراموش نکرده و شب‌های جمعه آموزش قرآن برای آنان در نظر گرفته بودند تا فرزندانشان نیز در میان این نوجوانان با قرآن کریم بیشتر آشنا شوند.

حالا یک روز در هفته خانه او در اختیار جمعی است که گرد هم می‌آیند تا قرآن تلاوت کنند، قرآن بیاموزند و به برکت قرآن از حال هم با خبر شوند و به بهانه قرآن در رفع مشکلات و موانع یکدیگر کوشا باشند. جلسه‌ای که ابتدا دوشنبه‌ها در خانه او دایر می‌شد و اکنون به شنبه‌های هر هفته موکول شده است.

هر هفته خانم‌های شرکت‌کننده در جلسات قرآنی او، خود گردانندگان این محفل هستند. جمیله افروز می‌گوید وسایل پذیرایی را خودشان می‌آورند و به موقع هم از همدیگر پذیرایی می‌کنند؛ اگر یک روز هم این اتفاق نیفتد من در خدمتشان هستم. چای می‌گذارم و پذیرایی می‌کنم.

کلامی استوار دارد؛ ساده اما مطمئن چرا که از سال 46 یعنی چیزی بیش از 50 سال است که یادگیری قرآن و انس با کلام وحی، این قدرت را با او داده است که خانواده‌ای موفق را مدیریت کند؛ چیزی که خود در این باره می‌گوید با آن که سواد کافی نداشتم تا انتظارات فرزندانم را برآورده سازم، اما تمام تلاش خود را کردم تا همه آنها مدارج عالیه را طی کنند که خدا را شکر در این امر، سربلند بیرون آمدم.

یادآور می‌شود، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذر در سالن همایش‌های برج میلاد از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود و از بیست نفر از بانوان فعال و مبلغ قرآنی تجلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha